Jag håller på att bygga ett fritidshus på 100 m2 som består av två byggander på samma platta sammanbundna med en glasad mellanbyggnad. Båda byggnaderna står på samma betongplatta, kantelement 400 mm och mellanbyggnad kantelement 300 mm. Mellanbyggnaden skall ha vikväggar och jag har valt en lägre golvnivå där för att om det skulle vara öppet och regna så får jag inte in vatten i huset. Allt skall vara isolerat och byggt i villastandard.

Jag är klar med kantelement och cellplast, skall lägga golvvärme i helgen. Nu har jag börjat grubbla på ett problem:

Panna och fördelare skall stå i gäststuga (se bild, panna i förråd och fördelare i gäst WC) och slingorna till huvudbyggnaden skall passera mellanbyggnaden. Eftersom det är lägre golvnivå i mellanbyggnaden (- 10 cm relativt huvudbyggnad och gästbyggnad), så skulle det ju kunna bli så att det ställer sig luft i huvudbyggnaden?
  • Är detta ett troligt scenario?
  • Hur brukar man göra när man har olika nivåer?
  • Måste man ha luftning på slingorna i huvudbyggnaden?

Grund till en byggnad under uppbyggnad med isolering och kantelement synliga, verktyg och material utspridda på plattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nivåskillnad

Byggarbetsplats för fritidshus med betongplatta, kantelement och utlagd rörledning för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genomföring för golvvärmerör

Är lite desperat att reda ut detta. Jag har ritat allt så ingen konsult eller sakkunnig har konstruerat golvvärmesystemet...

Arkitektritning av ett fritidshus med två byggnader och en glasad mellanbyggnad på en gemensam betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning av ett fritidshus med markerat golvvärmesystem och genomföring för värmerör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvvärmeplan. Även mellanbyggnad skall vara uppvärmd, vilket inte framgår så tydligt, tänkte att matning/retur till huvudbyggnad löser det.
3D-rendering av ett fritidshus med sammanbundna byggnader och en glasad mellanbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kör ett fördelarskåp i var huskropp
 
R Rigor skrev:
Kör ett fördelarskåp i var huskropp
Hur skall jag värma mellanbyggnaden som ligger -10 cm då? Blir det inte samma sak? Det skall vara golvvärme där med även om det inte framgår av ritningen (tänkte att matning/retur - 4 slingor - till huvudbyggnad ger nog värme)
 
Jag tänker att det finns massor av byggnader med olika golvnivåer i ball arkitektritade hus. Hur gör man där?
 
J jonasandero skrev:
Hur skall jag värma mellanbyggnaden som ligger -10 cm då? Blir det inte samma sak?
En lägre slinga kan du alltid köra, men inte tvärt om, för då bör man ha ett fördelarskåp där "uppe" med luftningsmöjlighet
 
R Rigor skrev:
En lägre slinga kan du alltid köra, men inte tvärt om, för då bör man ha ett fördelarskåp där "uppe" med luftningsmöjlighet
OK. Man får inte samma problem med matningen då?
 
  • Gilla
MoYa
  • Laddar…
Det kan du ju lufta i den andra fördelaren.
 
R Rigor skrev:
Det kan du ju lufta i den andra fördelaren.
Ok, det låter som en bra lösning!
 
Glöm inte att dra ett elrör mellan fördelarskåpen om du ska ha ställdon till slingorna om dom ska styras från samma central
 
Thermostaterna e ju oftast trådlösa, men inte ställdonen...
 
R Rigor skrev:
Glöm inte att dra ett elrör mellan fördelarskåpen om du ska ha ställdon till slingorna om dom ska styras från samma central
Bra. Det drar jag i väggarna.

Jag har beställt 4 + 4 + 1 moduler uponor PRO så det är väl bara att jag sätter 4 i huvudbyggnad och 5 i gäststuga.

https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/wb-pro-qe-fordelare-4-20x2mm.html

Dock har väja bara köpt 20 mm slang än så länge. Kan jag dra matning retur till fördelaren i huvudbyggnad mha den eller är den för klen?
 
Redigerat:
Jag har ingen erfarenhet av det själv (funderar på lösningen dock) men många har ju fördelaren i exempelvis källare för värmning av planet över. Man får spola genom slingorna för att bli av med luften istället.
 
Dumt att bygga ett potensiellt problem...
 
R Rigor skrev:
Dumt att bygga ett potensiellt problem...
Bara så jag hänger med, du syftade på Bernibergs inlägg? Inte nåt jag skrev? Vill inte missa något här...
 
Hur många m2 på 20matningen? Teoretiskt än det en injusteringsfråga, för vad jag kommer ihåg kör jag 90m2 gv och fyra raddar på mina alupex 25or...
Jag kan kolla imorron om du vill...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.