Vi har ett gemensamt pumphus( se bif bild) med en väldigt gammal pump samt ett 300-liters kärl. Har satt igång sommarvattnet i måndags, men kände på mig att nåt var fel. Hittade några småställen i pumphuset samt nån kran som läcker lite grand. Noterade trycket idag kl. 11.00 till 3,21 kg. Samma dag kl 17.25 var det uppe i 3.69 kg, vilket betyder att det varit nere i ca 2,6 kg och sen har pumpen varit igång och kört upp till 4,6 kg.
Detta tryckfall kan väl knappast beror på minimala läckage på kanske 4 max 5 ställen? Har inspekterat slangen där den går i dagen samt undersökt marken där den går under jord utan att se något anmärkningsvärt.

Finns det nån typ av fuktmätare som kan användas för att hitta ett ev läckage under jorden? Slangen ligger väldigt ytligt kan tilläggas. Eller hur gör man för att ta reda på vart det läcker? Tack för hjälpen från en desperat stugägare.
 
  • Gammal vattenpump och 300-liters tryckkärl i ett pumphus, synliga tecken på användning och åldring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Den ventil som syns mellan pump och kärl har en mutter under vredet , den går att dra lite , då brukar det bli tätt vid axeln , vet du hur lång tid det tar från start till stopp , går det fort så är det dåligt med luft i kärlet
Syns på manometern om den fungerar , du kan när trycket är uppe och pumpen stannat stänga ventilen där , då är det bara ut som gäller och inte slangarna mellan pump och hål
Sjunker trycket så läcker det på linjen någonstans
 
S skutten11 skrev:
Den ventil som syns mellan pump och kärl har en mutter under vredet , den går att dra lite , då brukar det bli tätt vid axeln , vet du hur lång tid det tar från start till stopp , går det fort så är det dåligt med luft i kärlet
Syns på manometern om den fungerar , du kan när trycket är uppe och pumpen stannat stänga ventilen där , då är det bara ut som gäller och inte slangarna mellan pump och hål
Sjunker trycket så läcker det på linjen någonstans
Vilken ventil menar du? Längst till vänster är en tappkran, sen en rund kran och sen kommer en lång "grej" med en knapp på i toppen. Vad menar du med "tar det lång tid"? Från att pumpen går igång vid ca 2,6 och stannar vi ca 4.6, eller? Vi har haft problem med luften tidigare men det har berott på att vi inte tätat toppluggen på kärlet tillräckligt. Men det har vi nu. Tror du att de små läck som finns på några ställen kan påverka trycket så pass mycket som det gör? Tilläggas bör att många muttrar och kopplingar på "grejen" under pumpen är väldigt rostiga och har hängt med sen sent 60-tal(!)
 
Följ skutten11:s råd och stäng " kranen" ( nummer 2 räknat från hydrofortanken) efter att pumpen pumpat fullt, så ser du ju om läckaget är på " pumpsidan" eller " distributionssidan". Om det är stort läckage kan man ev. höra det m.h.a. ett stetoskop, men är det litet, så blir det ju svårare.
 
S
Har skrivit på din bild lite , texten kommer lite här där , vill inte rita om
 
  • Annoterad bild av en pump med instruktionstext för att starta och felsöka pumpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
God morgon och tack för svaren. Jag är inte på plats nu men är rädd att kran/ventil nr 2 inte går att använda, då den aldrig varit rörd på många år, mig veterligen. Men blir det inte samma sak om jag stänger en utgående kran som finns på andra sidan om tanken? Och backventilen sitter väl i nederändan på slangen längst nere i det borrade hålet antar jag? Det finns en plugg som vi öppnar och fyller vatten i när vi sätter igång på våren, så att pumpen "får tag" på vattnet nere i hålet. Om den inte är riktigt tät kan det gå in/ut luft den vägen som gör att trycket varierar utan att man tappar något?
 
  • En gammal oanvänd kran omgiven av slitna trasor och en slang, placerad i ett dammigt hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är på plats igen och konstaterar att trycket sjunkit 1 kg sen igår kväll och då har pumpen varit avstängd. Är det nån ledtråd?
 
S
Stäng av utgående och låt pumpen gå till stopp och stäng av pumpen , håll koll på manometern om den sjunker , gör den det så kan det vara lite otätt i backventilen i hålet , nu skräms jag , himmla jpbb att hissa
upp , ha förtröstan det finns bot
 
Hallå där. Nu har jag tömt kärlet, linat och kittat alla tappar och pluggar med gängor på, efter konstens alla regler. Stängde UT-kran körde upp trycket till max. stängde pumpen. På 24 timmar hade trycket sjunkit ung. 0,2 nm (4.4 till 4.2) Men det är inget att bry sig om ang bottenventilen, då det är marginellt och kan bli bättre sen om pumpen får köra igång ett antal gånger. Låter rimligt tycker jag. Öppnade UT-kranen idag och då sjönk manometern ytterligare till 4.1 ( det stod ju vatten i ut-slangen redan därav det låga värdet). 1 timme senare står mätaren på ca 3.95 nm. Jag ska åka dit senare ikväll och notera mätaren igen. Hur mycket anser ni experter att det kan läcka i ut-slangen utan att man behöver bry sig om det?
Kan man säga hur många liter x antal nm betyder? Hur ska jag kunna lokalisera läcket om det inte syns ovan jord? Metalldetektor för att hitta de få kopplingar som finns? Har ingen direkt koll på vart dom finns nämligen och en kan vara under grannens gräsmatta tyvärr.

Tack för allas hjälp.
 
S
Grattis du är hemma när det gäller mellan ut och borrhål , hade det varit tomt så var det nog backen som var fel på , men då går det att sätta en back på röret mellan pump och kärl blir samma sak som i borrhålet , det kan inte gå backlänges
Det är problem att hitta en läcka i mark , finns det avstick på stammen med ventiler , så kanske det går att sektionera bort några påstick , annars får du stänga all kranar och kolla om det sjunker , då är det något på stammen
Det med att det sjönk till 4,1 när du öppnade och en timme senare 3,95 är ingen fara , det är slangen som utvidgar sig och det behövs inte mycket förändring på slangarna för att ge stora utslag på mätaren
Ha en god bevattningssommar :)
 
Hej Skutten11. Orkar du med en sista fråga? Kl. 16.55 idag: tryck 4,1. Ikväll 21.30: tryck 3,42 ung.
Skulle du börja krångla med att lokalisera vart det läcker, eller ska jag bara köra på och vara glad? Vet att kranen in till mig läcker något, men det gjorde även förra året tror jag.. Stort tack för ditt engagemang.
 
S
Orkar ?? , du frågar och vi svarar på forumet , vi måste gå i mål med problemen som kan finnas
Så lite som det gått ner är inget att bråka om , se bara till att det finns luft i kärlet så kommer det att gå bra
För pumpen får inte starta och stoppa lika hicka ,
Att det läcker lite här och där på sommarvattenledningar är inget ovanligt , du lär inte hitta en läcka förrän den är stor och spolar bort det som ligger ovan slangen
Lycka till :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.