Hej!

Vilket är det generellt sett bästa sättet att rolla väggar på för att få en jämn, slät och fin yta utan märken efter rollern? Har kollat på så en hög av YouTube videon där alla jobbar olika men svårt att säga vem som får bäst resultat. Blir inte riktigt klok. Verkar som att Amerikanarna jobbar annorlunda än Svenskarna vad gäller målning i alla fall.

Du har en stor omålad vägg framför dig som ska rollas, hur gör du - steg för steg - och vilka detaljer ska man tänka på?
 
1/ spackla igen hål och skador
2/ slipa den spacklade ytan med 180 papper
3/ maskera allt som inte ska målas
4/ måla med pensel mot socklar, foder och takvinkel. Använd en elementroller och rulla så nära socklar, foder och takvinkeln
5/ tvätta ur rollern med lite tvål och vatten så att det värsta luddet från rollern inte fastnar i färgen
6/ doppa roller så att det är färg på hela rollern
7/ lägg på färgen med ca 40-50 cm bredd sedan doppar du rollern igen och upprepar proceduren igen
8/ efterrulla så att du får lika struktur på ytan, kör uppifrån och ner
9/ snåla inte på färgen, 10 liter räcker till 60 kvm
 
  • Gilla
O.Hult
  • Laddar…
nikasp
Köp inte nån billig skitfärg. https://www.svt.se/plus/plus-testar-inomhusfarg/ Kolla om länken till SVT Play funkar så kan du se lite mer i detalj.

En målare målade hemma med Flügger Flutex 7S med fint resultat i flera rum. Har målat köket i vårt torp med den färgen och den kändes bra och blev finfin finish.
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Går också bra med Alcro Milltex 7 eller Milltex 5 beroende på vilken glans du vill ha på väggarna.
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Lady från Jotun är åxå en bra färg och den finns som sdienmatt (riktigt snygg) om man är ute efter ett matt resultat som inte ses flammigt.
(Miltex 7 är annars en favorit)

Och som sagts redan ...
Mycket färg i rullen (ej tråg, doppa i burken) lägg på ett jämt lager och efter stryk uppifrån och ner.
Använd ett kort skaft så du kan stå bekvämt och jobba utan att anstränga axlarna i onödan ...
 
Målade än en gång i mörkare färg (Beckers) men blev inte helt perfekt ändå. Det är 2,4 m i takhöjd och väggen är ca. 5 meter bred. Rollade hela väggen på drygt 10 minuter. Väggen är helt ren. Använder Anzas tillbehör.

Börjar med att pensla hörn och kanter (ej inräknat i arbetstiden).
Använder rikligt med färg på rollern precis så det inte rinner och droppar överallt.
Lägger rollern en fjärdedel ner från taket och applicerar färgen upp, ner och åt sidan, bara så färgen försvinner från rollern och hamnar på väggen, utan att jobba ut den. Lägger nästa roller en fjärdedel upp från golvet och applicerar färgen upp, ner och åt sidan. Påbörjar nästa våd på samma sätt med cirka en fjärdedels överlappande på föregående våd. Lägger ut färg på totalt 3x våder, därefter går jag tillbaks till första våden och jobbar ut färgen upp och ner från vänster till höger, avslutar sedan med att dra rollern uppifrån och ned längs alla 3x våder. Resultatet blir OK men inte perfekt. Vad gör jag fel? Kollar jag på färgen efter den torkat så är det jämnt och rikligt med färg överallt. Har kollat så många youtube-videon, både svenska och amerikanska men alla gör olika och även svårt att bedöma resultatet.

Vad ska jag göra annorlunda?
 
Redigerat:
A
Hur många strykningar gör du? Min erfarenhet är att det alltid krävs minst två. Vissa färger som en röd fondvägg vi hade krävde tre för att det inte skulle bli flammigt. Flugger 7S kör jag oxå med. Alcro har jag inte varit nöjd med. Jag använder tråg, har på lagom med färg, fördelar ut på en våd, rollar ned för hela våden en gång. Fördelar nästa våd med lite överlappning, rollar ned en gång.
 
A Alfons3301 skrev:
Hur många strykningar gör du? Min erfarenhet är att det alltid krävs minst två. Vissa färger som en röd fondvägg vi hade krävde tre för att det inte skulle bli flammigt. Flugger 7S kör jag oxå med. Alcro har jag inte varit nöjd med. Jag använder tråg, har på lagom med färg, fördelar ut på en våd, rollar ned för hela våden en gång. Fördelar nästa våd med lite överlappning, rollar ned en gång.
Lägger 1 grund och 2 med den slutliga färgen
 
Någon annan som kan ge input?
 
Vad är det som inte blir bra?
 
Rollerdragen syns på vissa ställen
 
Sista rullningen ska vara utan tryck, den ska bara nudda väggen precis så rullen rullar mot väggen.
Alternativet är väl att sprut måla om du är väldigt noga
 
nino nino skrev:
Sista rullningen ska vara utan tryck, den ska bara nudda väggen precis så rullen rullar mot väggen.
Alternativet är väl att sprut måla om du är väldigt noga
Det är även vid andra ställen än det sista som dragen syns på
 
För mig låter det som för lite färg...det blir inte randigt eller flammigt om man har bra med färg i rullen
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
När du gör efterrullningen så håll ett lätt tryck mot den sidan av rollern som vetter från det färdigmålade. Då minskar du risken för rand ytterligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.