Hej jag bor i ett 60 talshus. Hade en fråga ute härom dagen också angående asbest men efter det har jag lagt märke tilla några grejer till som är trasiga i lägenheten som jag under månader inte reflekterat över men nu är jag jätterolig och rädd och tror att det kanske kan vara asbest i. Lenoliummattan som är trasig på olika ställen las 1987 då ju asbest var förbjudet men eftersom den är trasig på flera ställen och på ett är det upprivet som om någon skurit i mattan och på ett ställe satt det en metallgrej som på bilden men den ena lossnade för ganska många månader sedan och jag tror den dammsögs upp så det har där varit ett öppet hål ganska långt ner....aldrig har jag tänk att där kan vara asbest...Och om det är det i form av lim på matta under men som skurits sönder eller borrats hål i för jag vet inte hur länge sedan....kan det på något sätt komma upp ur hålet???? Eller är det då bundet och fast i mattan under i så fall??? Annars har jag och min lilla bebis andats in detta redan i månader och då man dammsuger och moppar golvet har jag ju också kommit åt utan att ens reflektera över det. Samma med ett hål i köket på väggen där det ska sitta en krok som åkt ut...Vi har satt tillbaka den och den är nu borta. ... Så där är också ett hål rakt in och där har ju satts in och ut med den där kroken som med en skruv på i det redan befintliga hålet....Har aldrig sett att det dammat från någon av dessa hål.....men blir så orolig för eventuell asbest i mitt hem att jag inte kan släppa det. Någon som vet tillräckligt om asbest för att säga. Skadad linoleummatta med upprivet hål och synlig metallfästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Radiatorventil med synligt läckage vid golvgenomföringen och droppskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så länge man inte bearbetar asbest så ligger det stilla.
Är det en hyresrätt du bor i så ta din oro med hyresvärden.
 
Ja det är kommunal hyresvärd. Vet att det innan funnits nån form av asbest i golv här och vet att de golven jag har las 87....men har inte fått veta om de togs bort de inunder eller om de ligger kvar....men om de togs bort är det ju sanerat en gång...men ska komma en besiktningsmany därifrån i nästa vecka. Jag vill helst se ett protokoll på material som de använt när byggnaden byggdes under 60 talet men de säger att nåt sånt inte finns. Lär ju finnas asbest helt säkert även i kakelfogar och fix i kök med för det är orginal...medans det i badrummet är från 97 tror jag. Men om jag tex dammsuger som jag ju gjort och råkar göra det över hålet på golvet...Kan det frigöras då? Och i så fall har jag ju fått det i dammsugaren och på dammsugarhuvudet och sen haft runt det i hela lägenheten. Golvet i köket är som öppet eller slarvigt skuret i kanter och just nu känns det bara som om jag måste vara vaksam på allt då jag ju inte vet vart i min lägenhet som det finns asbest. Med en liten sex månaders bebis blir oron bara större. Vill nästan flytta.....bara jag tänker på det. De ska dessutom skära upp under min slask under diskbänken då jag haftg en liten läcka där för att se inunder hela skåpet....Där kan ju med finnas asbest...Jag vågar knapp det då jag inte vet vad som finns i alla material. Har läst att att asbest kan finnas i väggar, träskivor och till och med i färg och cement.Hur fasen ska man veta om en färg man har hemma har asbest i sig
 
Asbest bundet i byggnaden utgör inget hälsoproblem skulle jag säga. Det är när det ska rivas som problem uppstår.
Då krävs det riktiga grejor och tillstånd från Arbetsmiljöverket för att gå loss på grejorna

Be hyresvärden skaffa fram ett täcklock till hålet i golvet.
 
  • Gilla
Grymtorolig
  • Laddar…
Asbest sitter bundet i materialen så det sprids inte så lätt så det ska du inte oroa dig för.

Hålen ser ut att vara gamla elementrör, de har ingen asbest i sig som du kan suga upp.
 
  • Gilla
Grymtorolig
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Asbest sitter bundet i materialen så det sprids inte så lätt så det ska du inte oroa dig för.

Hålen ser ut att vara gamla elementrör, de har ingen asbest i sig som du kan suga upp.
Ta
13th Marine 13th Marine skrev:
Asbest sitter bundet i materialen så det sprids inte så lätt så det ska du inte oroa dig för.

Hålen ser ut att vara gamla elementrör, de har ingen asbest i sig som du kan suga upp.
Tack för svar....dock är det ju som skuret i mattan ( alternativt olika mattlager) och där kan ju finnas i så fall lim med asbets i eller i värsta fall sånt där med asbets apper som tydligen släpper ifrån sig mycket. Jag har en tendens att älta saker och oroa upp mig och tycker verkligen det är läskigt med asbets. Så det är nästan som en fobi.
 
Det är väl bara at flytta om det är ett problem.
 
Du kan fortfarande vara lugn.
Det är skuret i mattan innan den lades så det har inte påverkat ett eventuellt asbesthaltigt underlag, och även om det skulle varit skuret i efterhand så har det troligen inte heller påverkat underlaget nämnvärt. Dessutom är det så länge sedan att eventuella fibrer redan är borta.

Det finns många bra och informativa inlägg på detta forum om asbest och riskerna, kika i dem så klarnar förhoppningsvis det hela och du blir mindre orolig.
 
  • Gilla
Grymtorolig
  • Laddar…
Mikael_L
Här har du den mest uttömmande tråden i ämnet asbest här på forumet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/

Denna tråd var nog en ögonöppnare för mig, då jag bl.a fick veta att i alla svenska stadsmiljöer virvlar det omkring såpass mycket asbetsfibrer jämt och ständigt att vi andas in några tusental asbetsfibrer dagligen, bara genom att leva våra liv i staden.
Tänker man på det och inser att 99% av landets befolkning är utsatta för detta, och ändå går vi inte och dör till höger och vänster i möjligen asbestrelaterade sjukdomar.

Jag finner tråden ganska balanserad, generellt sett förminskar den inte riskerna, som det lätt blir att man gör i tråd som denna för att stilla oron för den som undrar.
Att stilla oron är ju dock bra, för överdriven oro för asbest är troligen mer skadligt för hälsan, och definitivt livsglädjen, än någon smärre exponering av asbest vid någon eller några tillfällen i sitt liv. T.ex. att man kom på först efter att man sågat av ett ventilationsrör att det var asbest i det.


Jag hoppas du inte röker, eller någon som du och barnet regelbundet träffar gör. Ty det är en farligare sak än de där hålen i väggarna och golvet.
En promenad längs en bilgata är också en farligare exponering.

Men huset i fråga uppfyller med sin ålder kriteriet för att det troligen finns material med asbest i sig på lite olika ställen. Detta utgör ju ingen förhöjd risk för exponering vid vanligt bruk, men vid renoveringar och ombyggnationer ska man naturligtvis vidta åtgärder för att skydda sig mot oönskad asbestexponering.
Jag anser också att man gott kan borra hål för krokar och sånt smått utan att bry sig, skulle det finnas något tunt skikt med asbesthaltigt så kommer det inte öka den annars vanliga dagsdosen av asbestfibrer vi andas in speciellt mätbart.
Men river man en vägg, eller tar upp ett dörrhål, eller vill kapa av en ventilationskanal osv, då ska man nog gärna kolla upp materialen och använda lämpliga skyddsmetoder när man jobbar. I alla fall om man verkligen vill undvika asbest i möjligaste mån.
 
  • Gilla
Grymtorolig och 2 till
  • Laddar…
Vad menas med tar upp ett dörrhål? Har hål i två dörrar också...men aldrig ens funderat på att det kan vara asbest där...Ser ut som trä i vanlig gammal trädörr ..eller???? Har tejpat för hålen för några dagar sedan...Och hoppas de kan sätta in nya dörrar eller hela åtminstone. Känns som om jag börjar kolla överallt omkring mig och tänker att allt kan innehålla asbest..omöjligt att veta för mig ju och inte ens hyresvärden verkar ha koll. Ligger nog en del i det du skriver dock. ..Att man som boende i en stad andas in all möjlig skit. Jag röker inte. ...slutade för typ 17 år sedan...men har en granne som röker så mycket att trapphuset brukar stinka rök och det ibland kommer in till oss...usch fyyyy hatar verkligen rök. Borde väl bo i en nybyggd villa utan grannar som röker haha... men inte råd att flytta....Kanske om sådär 10 år
 
  • Träpanel dörr med handtag och tejpade hål, misstänkt för asbest innehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Att ta upp ett dörrhål är alltså att ta upp hål i en vägg för en ny dörr. Dvs ett jättestort hål.
 
G Grymtorolig skrev:
Vad menas med tar upp ett dörrhål? Har hål i två dörrar också...men aldrig ens funderat på att det kan vara asbest där...Ser ut som trä i vanlig gammal trädörr ..eller???? Har tejpat för hålen för några dagar sedan...Och hoppas de kan sätta in nya dörrar eller hela åtminstone. Känns som om jag börjar kolla överallt omkring mig och tänker att allt kan innehålla asbest..omöjligt att veta för mig ju och inte ens hyresvärden verkar ha koll. Ligger nog en del i det du skriver dock. ..Att man som boende i en stad andas in all möjlig skit. Jag röker inte. ...slutade för typ 17 år sedan...men har en granne som röker så mycket att trapphuset brukar stinka rök och det ibland kommer in till oss...usch fyyyy hatar verkligen rök. Borde väl bo i en nybyggd villa utan grannar som röker haha... men inte råd att flytta....Kanske om sådär 10 år
man gör hål för att montera en dörr.
inte att det är hål i dörren
 
  • Gilla
Grymtorolig
  • Laddar…
En fråga angående fönsterbrädet. ..Ser ju mer ut som typ sten...granit. Tror ni detta är eternit? Såg nu när jag studerade fönsterbrädet i vardagsrummet att det äredan en liten bit typ flisa som är av....Vet ej om det hänt när jag bott här eller innan . Stenliknande fönsterbräde med en liten skada eller avflisad bit i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De är ju inte svarta utan mer brungrå i tonen...hört att svarta fönsterbräden ofta har asbest då de tydligen gjordes av eternit. En besiktningsman påstod att de var sten bara....hmmm men vet ej vad jag ska tro. Ska vara försiktig så de inte går sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.