Har ett rum i källaren som jag ska renovera till ett sovrum.
Det är fina förhållanden i vårt nyköpta hus. Knappt något färgsläpp och ingen "källarlukt" och känns allmänt torrt. Besiktningen visade ingenting så nu till själva renoveringen.

Jag tänkte från början göra om alla fyra väggarna men jag tror att det blir för meckigt för mig med fönster och element och lite annat som är i vägen. Så på den ena långsidan ska jag göra ett stålramverk med skenor och reglar.
Skenorna skruvas i betongen med spikplugg 6×100mm och i trätaket med ankarskruv(?). Skruva fast gipsskivor men lämnar luftspalt vid sidorna.
Tänker även lägga parkett, över karelia tuplex.

Låter detta rimligt? Väggen ska upp innan jag lägger golvet, väl?
Jag är väldigt ny på detta så läser mig till allt och tar gärna emot tips!
 
Väggen verkar vettig. Hur hade du tänkt göra golvet?

Själv är jag för mycket praktiker - jag skulle ha spacklat eller putsat väggarna och målat dem vita med silikatfärg, samt lagt klinker på golvet. En matta om det blir lite kallt på vintern.
 
Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Väggen verkar vettig. Hur hade du tänkt göra golvet?

Själv är jag för mycket praktiker - jag skulle ha spacklat eller putsat väggarna och målat dem vita med silikatfärg, samt lagt klinker på golvet. En matta om det blir lite kallt på vintern.
Jag hade tänkt lägga den där versionen av Platon som heter karelia tuplex så att betongen får luft och ventilering och sen parkett klick.
Men jag antar att väggen ska upp först och sen underlaget och golvet?
 
L linuskson skrev:
Jag hade tänkt lägga den där versionen av Platon som heter karelia tuplex så att betongen får luft och ventilering och sen parkett klick.
Men jag antar att väggen ska upp först och sen underlaget och golvet?
Ja, väggen först blir bra det. Lämna glipa mellan golv och vägg också.
 
Jag har varit med om både kylmediumläckage och smärre avloppsöversvämning i källaren, så det är väl därför jag vurmar för klinker som är både tåligt, andas, osv...
 
Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Jag har varit med om både kylmediumläckage och smärre avloppsöversvämning i källaren, så det är väl därför jag vurmar för klinker som är både tåligt, andas, osv...
Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Ja, väggen först blir bra det. Lämna glipa mellan golv och vägg också.
Ja exakt, luftspalt där med. Finns det något man kan snygga till den glipan med? Typ list som inte rör väggen så man ändå får intrycket av att den ligger där mot liksom...
 
L linuskson skrev:
Ja exakt, luftspalt där med. Finns det något man kan snygga till den glipan med? Typ list som inte rör väggen så man ändå får intrycket av att den ligger där mot liksom...
Ja, exakt så. Sockel med distanser bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.