Som rubriken lyder har vi någon form av skiffer plattor dels stora dom största runt 110x90 så dom är väldigt tunga vill anlägga gräsmatta på kommer ha ett jordlager på ca 10-15 cm så frågan är om stenen måste bort eller kan ligga kvar under?
 
Åsa Lund
Ta helst bort stenen. Gräsmattan kommer annars att bli väldigt utsatt för torka när solen gassar.
 
E Exxi skrev:
Som rubriken lyder har vi någon form av skiffer plattor dels stora dom största runt 110x90 så dom är väldigt tunga vill anlägga gräsmatta på kommer ha ett jordlager på ca 10-15 cm så frågan är om stenen måste bort eller kan ligga kvar under?
Du bör ta bort plattorna. I annat fall kommer du att vid ett blötår ha en gräsmatta liknande ett träsk och vid ett torrår ha en helt förtorkad gräsmatta.
 
Om du inte vill ha kvar plattorna är väl det smidigaste sättet att lägga ut dom på blocket och låta köparen gräva upp dom.
Inget direkt jobb för dig, men en liten slant i fickan. Bättre än att gräva ner något som ändå har ett visst värde.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Om du inte vill ha kvar plattorna är väl det smidigaste sättet att lägga ut dom på blocket och låta köparen gräva upp dom.
Inget direkt jobb för dig, men en liten slant i fickan. Bättre än att gräva ner något som ändå har ett visst värde.
Är det bråttom kan man också skänka bort dem, då kan TS börja förbereda för gräsmatta ikväll, förmodligen! :D
 
Jag säger också "ta bort plattorna". Jag hade ett brunnslock i betong på ett ställe i gräsmattan på ca 20 cm djup och det syntes tydligt var det låg när det var torrt.

Om TS inte vill försöka sälja plattorna utan bara ha bort dem så är väl skiffer ganska skört? Det borde väl gå ganska lätt att dela plattorna genom att ge dem en smäll med slägga eller ett järnspett så blir de inte så tunga att plocka upp?
 
Slå sönder fin skiffer är väl dumt, ge bort dem i lämplig FB-grupp så är det borta om några timmar!
 
  • Gilla
TottoGBG och 2 till
  • Laddar…
Skifferplattor är dyra och dessutom fina, till skillnad från många andra dyra saker. Ta upp skifferplattorna och lägg dem på ett bättre ställe. Uteplats på skiffer är trevligt, till skillnad från de monstruöst fula åbäkena till träaltaner man nu ser så ofta.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
A
Jag har med stor framgång skänkt bort allt från spricka murgrillar, defekta kaminer till fönster och överbliven makadam, mot avhämtning och egen lastning. Jag har inte ens annonserat, bar skrivit en skylt för hand och satt på staketet. Några av grejerna var jag inte ens hemma när de blev hämtade. Bekvämt för mig och någon har förhoppningsvis blivit glad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.