Mac_attack
Hej!

Jag och flickvännen har börjat spana hus. Själv tycker jag nästan att det är lika intressant (..om inte mer..) att kika i själva besiktningsprotokollen som det är att kika runt i själva huset.
Först efter förra visningen började jag ex. tänka på radon och asbest.

Men jag är överlag ganska dålig på att komma på bra frågor, har ni några tips på frågor som är bra att ta upp i och med visning och budgivning? Husen vi tittat på hittills har varierat i ålder men flera har varit från 1930-talet.

Hit me! Tack på förhand!
 
Mac_attack Misacsson skrev:
Hej!

Jag och flickvännen har börjat spana hus. Själv tycker jag nästan att det är lika intressant (..om inte mer..) att kika i själva besiktningsprotokollen som det är att kika runt i själva huset.
Först efter förra visningen började jag ex. tänka på radon och asbest.

Men jag är överlag ganska dålig på att komma på bra frågor, har ni några tips på frågor som är bra att ta upp i och med visning och budgivning? Husen vi tittat på hittills har varierat i ålder men flera har varit från 1930-talet.

Hit me! Tack på förhand!
Svårt att ställa frågor till mäklaren då svaren oftast är till säljarens fördel (har jag uppfattat det som) Viktigast av allt är att när ni väl är riktigt intresserade av ett hus så gör en besiktning av huset.
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Mac_attack
P Pappa1986 skrev:
Svårt att ställa frågor till mäklaren då svaren oftast är till säljarens fördel (har jag uppfattat det som) Viktigast av allt är att när ni väl är riktigt intresserade av ett hus så gör en besiktning av huset.
Kan hålla med om att mäklaren är partisk (även om den inte bör vara det...).
En vän gick miste om ett hus trots högsta bud när de bad om egen besiktning, då gick huset till näst högsta istället. Med det sagt så tycker jag att det känns värt att ordna egen besiktning när man belånar sig för flera miljoner.

Men hur går förfarandet tillväga, ber man om besiktningen när man vunnit budet och ev. häver köpet om stora fel uppdagas? Det är ju så snabba budgivningar kort inpå husvisningen.

För egen del kom jag i efterhand på att fråga om asbest och radon efter senaste husvisningen, mäklaren visste givetvis inget om detta men svarade ändå vänligt att hen skulle undersöka om radonmätning utförts eller om man misstänker blåbetong.

Tack
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Det är sällsynt att mäklare har någon större koll på husets egenskaper, det får man ta reda på på något annat sätt.

Det är väl i så fall att fråga om saker man redan vet, och se vad mäklaren svarar.

Jag var nyligen och tittade på fritidshus, där var det en annan spekulant som under visningen upptäckte att yttertaket hade en "dal" över en del av huset som var öppnad upp till nock. Efter lite kontroller så verkar det som ägaren har sågat bort alla bärande delar av takstolarna. Resultat att taket sjunker och väggarna trycks ut. När man väl började titta ordentligt så såg även jag väldig tydligt att väggarna gick i en båge.

För mig var det lite förrädiskt, jag uppfattade huset som rätt bra, men vi hade redan bestämt oss för att läget inte var rätt. Så jag tittade inte jättenoga.

Detta var inget som mäklaren ansåg sig känna till, men när det uppdagades så blev han bekymrad, och berättade för spekulanter som dök upp efter att detta uppdagats. Hur mycket av hans förvåning som var spelad, kan man ju inte veta. Men jag tror inte att han visste om problemet.
 
Ang. hur man gör med budgivning och besiktning. Jag har inte stor erfarenhet själv. Typ 20 år sedan vi köpte hus senast. Men du kan ju välja om du vill vara tydlig mot mäklaren att du vill besiktiga, eller om du tar upp det som en självklarhet inför kontraktsskrivningen, att du självklart vill ha med en besiktningsklausul.

Som jag ser det så gör man absolut inget fel, om man tar upp detta med en besiktningsklausul så sent som möjligt. Om säljaren/mäklaren absolut inte vill acceptera en sådan klausul så får de vara tydliga med det innan budgivningen startar. Det kan då vara en fördel för dig som köpare att inte ta upp klausulen förrän precis innan det är dags att skriva kontrakt. Ju längre tid som går efter budgivningen desto svårare kan det vara för säljaren att backa till en annan budgivare.

Det normala måste vara att man får besiktiga, om säljaren inte går med på det så har man som köpare all rätt att bli väldigt förvånad.
 
  • Gilla
falkn och 2 till
  • Laddar…
Jag tror det är olika saker man ska hålla utkik på beroende på vilket typ av hus det är. Det är svårt att få expertis inom alla konstruktioner på kort tid som vissa här på forumet har.

Vilken typ av grund, när är huset byggt osv. Ett tips är att man kontaktar kommunen så fort som möjligt och begär ut all dokumentation som finns om huset, även lantmäteriet kan man begära ut från och få lite smått och gott.

Jag själv anser att jag hade rätt bra koll på vissa saker, men sen när vi väl köpte hus så är det massor med saker jag tidigare tagit för givet i tidigare boende som jag nu tycker är dåligt med nya huset. Detta gällde ventilation, vattenförsörjning samt uppvärmning (inte driftkostnaden men komforten som sådan i värmesystemet)

Håller också med hempularen att besiktningen kan man ta upp så sent som möjligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Som köpare är man skyldig att undersöka huset. Säljaren kan kräva att det görs innan skrivning, men att neka en fördjupad undersökning är inte seriöst.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Mac_attack
H hempularen skrev:
...Det normala måste vara att man får besiktiga, om säljaren inte går med på det så har man som köpare all rätt att bli väldigt förvånad.
Jag funderade även kring klausul om man gör en egen radonmätning och skulle upptäcka höga halter som man behöver åtgärda. Visst borde man kunna ha en klausul om att ex. dela på kostnaden för åtgärder om högt radon upptäcks? ('borde' egentligen undersökts av ägare)
 
  • Gilla
E-M.Fries
  • Laddar…
Mac_attack Misacsson skrev:
Jag funderade även kring klausul om man gör en egen radonmätning och skulle upptäcka höga halter som man behöver åtgärda. Visst borde man kunna ha en klausul om att ex. dela på kostnaden för åtgärder om högt radon upptäcks? ('borde' egentligen undersökts av ägare)
Finns det anledning att misstänka radon eller inte?
Jag hade aldrig sålt ett hus med sådana premisser. Är det inte radonmätt får du väga in den risken i ditt bud, på samma vis som du värderar allt annat i köpet.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vatten, avlopp, uppvärmning ev dränering, tak.
Är detta i bra skick har man en bra grund att utgå ifrån.
Radon är inte akut och går att åtgärda, dömer kommunen ut avloppet kan det bli 100.000:- som ska ut på en gång för att huset ska få användas.
Pajar vattenpumpen kostar det pengar tills det rinner vatten i kranen igen.
Läcker taket får man jobba trots att det regnar.
Fråga om skick och ålder på dessa saker, är VA 20 år, tak dränering 50 år är det bara en tidsfråga innan det ger upp.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Spontant litar jag inte på ett ord som mäklaren säger vid en visning. Även försiktig att lyssna för mycket på säljaren eftersom det även här kan skarvas, och allt som inte finns nedskrivet i frågeformulär eller möjligen vid en besiktning blir ändå någon form av ord mot ord situation och då är det inte mycket värt.

Men som sagt, kolla om säljaren skriftligen angivit att något väsentligt renoverats de senaste 10-15 åren, ex tak, dränering, våtrum eller om man kanske tilläggsisolerat på vinden så man bör ha lite koll om förhållandena på vinden ändrats så det kan bli mögelangrepp. Finns det någon dokumentation? Gjordes det av fackman?

Det som inte är gjort i hyfsad närtid och har passerat sin förväntade tekniska livslängd kan behövas åtgärdas inom några år och det bör man enligt mig ha med i beräkningen.

Även värme- och avloppssystemet kan vara bra att ha med sig om man vill konvertera till vattenburet från eluppvärmt eller om avloppsbrunnen eller infiltrationen måste bytas osv

Är läget bra kanske man kan chansa lite och betala lite extra och hoppas att dräneringen håller måttet några år till.

Allt annat "ljust och fräscht" som det skyltas med i annonserna är enligt mig bara utsmyckning, åker man på att byta taket spelar det ingen roll om "hallen leder in till ett stort luftigt allrum som är smakfullt färgsatt...".
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mac_attack
Nu har jag fått bygglovet, ganska svårtytt men går läsa någorlunda om man anstränger sig :).
Framgår dock inte om något är blåbetong eller inte, möjligtvis betongsten?

Taket har "mikrobiell påväxt" invändigt på råsponten. Ett tunt lager vitt mögel fläckvis.
Är osäker på hur allvarligt detta är, om det är lika illa som det kan låta, sökningar ger förslag på sanering med någon kloridväska och installation av avfuktare. Frågan är om det är fullgott sedan och att man kan nöja sig eller bör/måste komplettera med att dra en ny ångspärr etc...

Kan man höra med kommunen för hur att veta hur skicket på avlopp är?

Dräneringen är gammal och har fått en anmärkning i besiktningsprotokollet att det bör bytas.
Kan vara klurigt att komma åt för radhus?


Osäker på om man får ladda upp sådant här men tänker att det är OK? (hojta till annars)
Besiktningsprotokoll i länken nedan:
https://ufile.io/jbzv3

Bilden är bygglovet:
 
Redigerat:
Mac_attack
tensiden tensiden skrev:
Finns det anledning att misstänka radon eller inte?
Jag hade aldrig sålt ett hus med sådana premisser. Är det inte radonmätt får du väga in den risken i ditt bud, på samma vis som du värderar allt annat i köpet.
I och med att huset är från 1939 med källargrund tänker jag att radonrisken inte kan uteslutas helt(?).
Källarestomme av betongsten, kan det vara blåbetong? Eternitplattor och asbestmaterial finns det ex. en del av, framförallt i källaren som jag förstått det.
 
Mac_attack Misacsson skrev:
I och med att huset är från 1939 med källargrund tänker jag att radonrisken inte kan uteslutas helt(?).
Källarestomme av betongsten, kan det vara blåbetong? Eternitplattor och asbestmaterial finns det ex. en del av, framförallt i källaren som jag förstått det.
Jag tror inte att man ska vara orolig för blåbetong, den radon som avges kan ventileras bort och då får man bättre luft i hela huset och minskar risken för mögel på vinden. Radon i eget brunnsvatten eller i marken, där kan det vara värre. Titta på kartor över radonrisk.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Förutsatt att det inte är ett dödsbo tänker jag fråga varför säljaren vill flytta. Det är ju inte mycket som mäklaren kan svara på ändå men man måste ju prata lite.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.