Hej!

Planerar sätta in en braskamin i ett hörn o h har precis blivit klar med renoveringen av rökkanalen. Ska alltså välja kamin. Avstånd till vägg varierar i de olika kaminernas specifikationer. Dock undrar jag räknas som brandsäkert material? Så man kommer undan med lägre avstånd. Mitt hörn består av putsade väggar som är målade.

Tack!

Trevlig kväll
 
Vad är det bakom pusten? Är det murade väggar eller betongväggar så är det brandsäkert.
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
H huggan skrev:
Vad är det bakom pusten? Är det murade väggar eller betongväggar så är det brandsäkert.
Det ser ut att vara trä bakom ett ca 4 cm tjockt putslager.
 
Gipsskiva på stålreglar använde jag en gång i tiden, och det godkändes.
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
Det är ytan de går på, den ska vara i ett material som inte kan självantända.. Puts är då såklart okej.
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
Tänkte på begreppet brandvägg när jag skrev mitt svar. Puts räknas som brandsäkert material oavsett bakomliggande material.
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Gipsskiva på stålreglar använde jag en gång i tiden, och det godkändes.
Pappbelagd gipsskiva är inte godkänd. Finns annan typ av gips om man nu vill ha gipsskiva.
 
S sinuslinus skrev:
Pappbelagd gipsskiva är inte godkänd. Finns annan typ av gips om man nu vill ha gipsskiva.
OK.
Men sotaren hade inga invändningar. Ny skorsten ny vägg och ny kamin ca 1984.
 
En mineritskiva (ser ut som en gipsskiva men är cementbaserad) brinner såklart inte men värmer man på ena sidan så blir det förr eller senare lika varmt på baksidan så egentligen heter det enbart flamsäker. Ska den fungera som brandvägg krävs distansreglar mm från vägg. Det som gäller är att ett brännbart material aldrig får bli varmare än 85 grader.Hur man sedan löser detta finns olika sätt för. Montageanvisningen för kaminen uppger mått till brännbar vägg som kan variera från 10 cm till 60 cm, beroende av kamintyp. Enklast kan vara en skamotec brandskiva som limmas på väggen och bygger som mest 5 cm
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK.
Men sotaren hade inga invändningar. Ny skorsten ny vägg och ny kamin ca 1984.
låga krav eller sotare som inte kunde
 
K Klasklättermus skrev:
låga krav eller sotare som inte kunde
1984 ansågs gipsskiva vara obrännbar vilket den egentligen är intills papperet som håller gipsen på plats bränns av och gipsen trillar bort.
 
  • Gilla
Hellsten13
  • Laddar…
E exerg skrev:
1984 ansågs gipsskiva vara obrännbar vilket den egentligen är intills papperet som håller gipsen på plats bränns av och gipsen trillar bort.
I regel är allt brännbart. bara tid och heta som saknas
 
K Klasklättermus skrev:
I regel är allt brännbart. bara tid och heta som saknas
Nja, du måste skilja på brinna och att det smälter. Brinner det så brinner det upp och försvinner.
 
E
S sinuslinus skrev:
Pappbelagd gipsskiva är inte godkänd. Finns annan typ av gips om man nu vill ha gipsskiva.
I Sundsvalls kommun är gipsskiva godkänt såvida den inte sitter monterad på träregel utan på stålregel.
 
Tändskyddande material är inte detsamma som brandvägg. Köper man en ny kamin står erforderligt avstånd till väggar,både brännbara o obrännbara, angivet i monteringsanvisningen.Inga konstigheter. Sätter man in en gammal kamin el spis gäller 0,5 m från brännbart material bakom o åt sidan och 1 m uppåt om man inte kan påvisa att det aldrig kan bli varmare än 85 gr på det brännbara. https://www.xn--brandskert-v5a.se/expertpanelen/2011/10/installera-kamin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.