Håller på att bygga om altantaket på baksidan och har fått upp en ny regel på husväggen där jag kommer fästa 45x170 reglar i balkskor och som går ner mot en bärlina i framkant som jag kommer "jacka ur" och lägga reglarna i, det är 4 meter ut till stolparna i framkant på altan.

Men nu till problemet, hur räknar jag ut vinkeln? Och vilken minsta vinkel bör jag ha?

Måttet längst in mot väggen är 260cm mätt från altanens golv till ovansidan av plåttaket som ska ligga där där regeln är 170 och taket ca 5cm i bygghöjd, hur lågt ner måste jag gå på den främre för att få bra vinkel?

Hoppas ni förstår vad jag menar, annars får ni gärna säga till så försöker jag ge bättre förklaring.
 
Redigerat:
Rita gärna...
 
Vad är rekommenderad lutning på taket du skall lägga?

Du kommer nog få problem att få till en bra lutning. Om jag tolkar det rätt så hamnar undersidan av dina 45x170-reglar på 2380 mm från altangolvet. Med 4 meters spännvidd behöver du ha hammarbandets ovansida på 2000 mm från altangolvet för att erhålla 5.5 graders lutning.
Lutningen X i grader räknar du ut med: sin (X) = höjdskillnaden mellan reglarna från husväggen och till hammarbandet/4000 mm.
 
Var nog det jag trodde. Kommer nog få chansa och göra en fullösning med för liten vinkel där. Kommer behöva minst 2000mm från golv till nederkant av balk för att kunna sätta in skjutparti i framtiden.
 
Ett vanligt fall på altantak är tio grader. En del säger mer, andra mindre; givetvis beror det lite på förväntad snölast också, men det skadar inte att ha större fall.
Men låt oss säga att du väljer tio grader. Det blir vinkeln A i en tänkt triangel, där altanens bredd, altantaket, och avståndet mellan takets infästning i huset och den nivå där taket kommer att sluta på andra sidan bildar triangelns tre ben.
Vi säger att altanens bredd är 4 meter. Då räknar du först ut höjdskillnaden mellan takets båda sidor - som vi kallar x:
tan 10 = x/4 => x = 4 * tan 10 = ca 0,7 m.
Nu har du redan bestämt att taket ska fästas in 2,6 m högt. Den andra sidan hamnar då 0,7m lägre, dvs 1,9 m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.