T
Hej!
Jag tänkte fråga om man måste kunna öppna och stänga själsdrags ventilerna som finns i min lägenhet där jag flyttade i nyss. ? det är många olika meningar och jag vill vara säker. Åeter
 
Det viktigaste för att få en bra inomhusatmosfär är väl att ventilerna är öppna.
Självdragsventilation ses nog oftast som en antikvarisk miniminivå.
Varför skulle du vilja stänga dem?
 
T
Jag vill inte stänga de förutom när det måste blir gjord efter alla dessa meddelanden som kommer upp i TV rutan att stänga fönster och ventilationen. Vi har en fabrik några hundra meter bort och det KAN alltid nåt hända . Jag vet att de flesta säger det händer inte men OM ? Att Ventilationen ska vara öppen visste jag. Jag frågade om de måste gå att stänga och öppnas ?
 
Intressant fråga. Det händer ganska ofta som du säger att det går ut meddelande om att stänga ventilation när det brinner någonstans.
Kanske ska frågan ställas till Boverket?
 
Med du har ventiler som INTE går att stänga i nuläget?

Du undrar om det finns krav på att det ska gå att stänga ventiler?

Jag har nämligen aldrig sett självdragsventiler som inte går att stänga men det kanske finns? Därför blir jag lite förvirrad över frågan .
 
  • Gilla
Tysk
  • Laddar…
Här en kompis som arbetar som riskingenjör som brukar lyfta det här ibland. Att även moderna hus får bygglov med ventilation som inte kan hanteras av den enskilde utan styrs centralt i byggnaden. Hon ser risker med detta och de händelser du nämner.
 
Jag kan inte stänga mina heller. Gick nog att stänga en gång i tiden men några års rost har justerat funktionen
 
T
A Andreas.zeelo skrev:
Med du har ventiler som INTE går att stänga i nuläget?

Du undrar om det finns krav på att det ska gå att stänga ventiler?

Jag har nämligen aldrig sett självdragsventiler som inte går att stänga men det kanske finns? Därför blir jag lite förvirrad över frågan .
Jag har 6 självsprängande Ventilationer i lägenheten.1 går delvis att stänga halvt.3 3 över huvud taget inte 2 är igenkorkad så dem har rostad fast. Enligt miljöinspektion ska en människa inte bo i min lägenhet . Hyresvärden anklagar kommunen för fel utförd test och att de inte har kompetens för att göra detta rätt. Har bott i 16 månader här och mår allt sämre.. Hur länge får en hyresvärd få hålla på med att överklaga med argument som inte ens Småungar skulle komma med.
 
T
L Lane skrev:
Här en kompis som arbetar som riskingenjör som brukar lyfta det här ibland. Att även moderna hus får bygglov med ventilation som inte kan hanteras av den enskilde utan styrs centralt i byggnaden. Hon ser risker med detta och de händelser du nämner.
Tyvärr har hyresvärden idag sån makt . Då kommer de med hot och förtal mot den som gjorde anmälan för att få bättre luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.