Vi har renoverat badrum och firman har monterat en ny dusch. Nu fungerar inte blandaren.
Duschen är en Gustavsberg G2 set med utanpåliggande rör. Jag har hört att varmvatten skall komma från vänstra röret, är det så? Om man använder blandaren får man kokhet vatten när man går hela väggen till - och iskallt vatten när man vrider till +. Det finns ingenting mitt emellan. Det vill säga är blandaren antingen felmonterat eller defekt. Byggfirman gjorde ingen test av duschen. De säger att det är fel på den helt nya blandaren och att de kan fixa men vill ha extra betalt för det. Vad kan det vara som är fel? Skall det inte vara så att varmt vatten borde vara på + sidan och kallt på - till att börja med och vad kan vara felet på en helt ny blandare.
Tack för input från någon som vet hur det skall göras!
 
Har du köpt en installation av "firman" så gäller konsumenttjänstlagen. Du ska kunna förvänta dig en fungerande och korrekt gjord installation utan att det börjar snackas om pengar.
Har "firman" även levererat blandaren?
 
Ibland finns det spegelvända termostater till blandaren, så det behöver inte vara svårare än att installatören betalar för en sådan.
 
E etompau skrev:
Har du köpt en installation av "firman" så gäller konsumenttjänstlagen. Du ska kunna förvänta dig en fungerande och korrekt gjord installation utan att det börjar snackas om pengar.
Har "firman" även levererat blandaren?
Nej vi köpte materialet själva av bauhaus men Gustavbergs skall vara bra
 
Ja det är ett bra märkesnamn. Har svårt att tro att blandaren skulle vara så kapitalt trasig att den ger skållhet vatten på lägsta temp.
Varmt vatten ska komma i vänstra röret.

Har du kollat i blandarens installationsanvisningar när det gäller temp.justering?
 
Finns det någonting som säger att varmt vatten kommer från röret på vänstra sidan eller spelar det ingen roll? Det verkar påverka + och - på blandaren eftersom det blir varmt vatten när man vrider till - istället för +.
Antar att det finns någon ventil i blandaren som gör att vattnet blandas. Är det vanligt att det blir fel på en hel ny blandare och är det nåt man kan fixa eller kolla på plats?
 
Det spelar roll i vilket rör varm vatten kommer.
Jag utgår från att Gustavsberg gör en slutkontroll på en så pass dyr produkt som blandare.
Hade jag köpt en så här blandare hade jag inte börjat med att försöka reparera den.
 
Som jag skrev ovan, är rören omkastade så finns det nya termostater att köpa som klarar av reversera detta till de kända märkena. Vissa blandare kan dessutom sättas upp och ned också, dvs de är reverserbara på det sättet..
 
Börja med att titta så varmvattnet kommer till blandaren på vänster sida. Där har även den bästa missat och gjort tankevurpor.........
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Börja med att titta så varmvattnet kommer till blandaren på vänster sida. Där har även den bästa missat och gjort tankevurpor.........
This. Om det är fel på blandaren så får TS lösa det själv, såklart. Har byggfirman dragit vattnet fel är det ju deras problem.

EDIT: Spola en stund så känner man ju lätt vart varmvattnet kommer ....
 
S Stefan1972 skrev:
Börja med att titta så varmvattnet kommer till blandaren på vänster sida. Där har även den bästa missat och gjort tankevurpor.........
Som jag till exempel
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Som jag till exempel
Det har de säkert gjort för varmvattnet kommer i högra röret :((
 
A amli skrev:
Det har de säkert gjort för varmvattnet kommer i högra röret :((
Då har de gjort fel om de har dragit nya rör. De har dessutom gjort ett fel till ; De har inte gjort en funktionskontroll innan de lämnade.
Det kanske går att skifta på rören på ett smidigt sätt eftersom de är utanpåliggande.
Reklamera jobbet!
 
Jag ser framemot bilder på korsningen efter rättelsen.
 
Krilleman
Jag är nyfiken på hur installationen ser ut. Stilla forumets nyfikenhet och visa oss!

Hur gör rören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.