Den här veckan tänkte jag att vi testar våra kunskaper om att bygga altan och trädäck.

Quiz: Kan du bygga altan? https://www.byggahus.se/quiz/115-kan-du-bygga-altan

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och diskutera frågorna.

Oregelbunden altan i trädgården intill vit husgavel, omgiven av grönt gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild på medlemmen Zynx trädäck.
 
9/10 Miss på bygghöjden. Där jag byggt altaner har förändringar över halvmtern krävt marklov.

Trixigt att gissa vilka verktyg en skribent anser att han behöver. Själv kan jag tänka mig:
Fogsvans, vinkelhake, pass, lod, hammare, skyffel, spett och en skiva att blanda betong på
Med de verktygen går det att bygga altan mitt i skogen utan el eller någonting egentligen.

Tog det på cementblandaren...

Mvh Findus
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag fick ett rätt trots nio korrekta svar. :thinking::crysmile:

I iPhoneappen om nån vill felsöka.
 
A
9/10. Missade på höjden. 120cm tror jag inte att min kommun vill godkänna...
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag fick ett rätt trots nio korrekta svar. :thinking::crysmile:

I iPhoneappen om nån vill felsöka.
Skumt! Jag rapporterar det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Marknivå på 120cm låter konstigt
Och minsta CC-mått låter också som frågan är felformulerad
 
10 av 10 får jag väl vara nöjd med :)
Liten chansning på kanalplasten dock.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Krilleman
9/10

Missade på 120cm ovan mark.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
10/10, men då har jag byggt altan några gånger och har dessutom en altan som inte följer detaljplanen (för stor byggnadsarea då altanen räknas in) pga att den är 240 cm ovan mark (byggdes innan en detaljplansändring gjordes).

Edit: I min kommun är det förresten 180cm ovan mark som gäller. I grannkommunen 150 cm.
 
9/10 bommade marknivån...
 
10/10
Byggde altan förra sommaren som jag var tvungen att sänka med en platå för att komma ned till ca 120 cm.
 
Min kommun köper trädäck över hela tomten 0.5m över mark. 1.2m kräver nog marklov åtminstone.
 
10/10

Men då var jag bra osäker på 2 st. De första om maxyta och marknivå. Men jag hade läst på min kommuns hemsida för ett tag sedan och de skriver inget om maxyta av altan och jag hade för mig att de skriver om en maxnivå på 120cm.

Nöjd så klart! =)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Är det verkligen så att man i alla kommuner får bygga en hur stor altan som helst utan bygglov om den är lägre än 120cm?
 
Bommade också marknivån. Är det generellt 120 eller olika i alla kommuner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.