Skiss över en övre vånings planritning som markerar röda väggar för ljudisolering i blivande biorum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett biorum med soffa, väggar och markering för ljudisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle vilja ha förslag på planritning för var jag skall lägga nya "falska" väggar utefter några behov.

Jag skall bygga inreda ett nytt biorum i huset på ö-våning. Den vägg som är markerad röd går mot hall och olika sovrum så där vill jag isolera mot ljud. Den svaga länken blir dörren och pga soffans storlek hittar jag ingen lösning för "dörr-sluss" med två dörrar. Ett alternativ jag tänker mig är ett tungt dämpande draperi, inte lika bra som en till dörr men något dämpande och positivt för ljudbehandlingen inne i rummet.

De tunnare väggarna inne i rummet är de som jag skall bygga, de skall innehålla surroundhögtalare och annan utrustning.

Vägg till vänster: Ljudisolering och en högtalare, viss belysning.
Vägg till höger: Högtalare och diverse hyllor bakom glas och belysning
Vägg rakt ned (framför soffa) 65' tum TV, spelkonsoler, dator, förstärkare + Center högtalare och V-H högtalare.

Problem 1: Bra lösning för ljudisolering på rödmarkerad vägg.
Problem 2: TV väggen skymmer fönstret, men bra bredd behövs för att få plats med utrustning och bra avstånd mellan höger - vänster front speakers.

Väggar mot soffans rygg har en sluttande vägg som börjar ca 140 cm upp på vägen så den väggen lämpar sig inte som TV vägg tror jag.

Mått på rum: 3.06 x 4.47 3D-rendering av ett tomt biorum med tegelvägg, soffa, dörr och fönster, planering för ljudisolering och inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till att börja med - om du inte redan köpt soffan, så skulle jag rekommendera att du spegelvänder den, så att schäslongdelen hamnar mot fönstret. Blir enklare att komma in i rummet då.

Väggarna isolerar du medelst så mycket vanlig glasfiber/stenullsisolering som det får plats. Därefter dubbla lager gipsskivor där ena lagret förskjuts i sidled, så att skarvarna inte ligger ovanpå varandra utan omlott. Täta ev. glipor med silikon. Använd stålreglar istället för träreglar, och om du har plats, så börja bygg med en luftspalt mot befintlig vägg. Försök i vilket fall att undvika att reglarna har kontakt med gamla väggen.

Glöm inte att isolera golvet! Använd golvgips.

Baslådan ställs på mjukt underlag, så att inte stomljud fortplantar sig. Tänk på stomljud även när du monterar övriga högtalare, och fäll förihelafriden inte in dem i väggarna.

Om du inte får plats med dubbla dörrar, och inte har råd med en ljudklassad dörr, så bygg en egen. De vanliga svenska innerdörrar som brukar säljas på byggvaruhusen är SMÄCK och har mest symbolisk funktion imho. Gör en dörr av tjock MDF, gärna flera lager, och varför inte med isolering uti. Se även till att den inte har nyckelhål samt att du tätar noga runtom, så att den sluter tätt mot karmen när du stänger den.

Jag tror du måste kompromissa med bredden på mediahyllan. All kroppsvärme, elektronik, och det faktum att där blir välisolerat, innebär att värmen och luftkvaliteten kommer att bli ett problem. Du kommer att vilja öppna fönstret oftare än du tror.
 
  • Gilla
Parmstig
  • Laddar…
Soffan står i ett annat rum just nu, var ett litet felköp då den är lite för stor. Soffan har både schäslong och en rundad "cosy corner" så den sticker ut på både sidorna (soffan på bilden är inte korrekt men måtten är det)
Gipsskivor omlott - check
Luft-spalt imellan - check
Golvgips - Intressant, visste inte att det fanns. Kollar upp det.

Gällande högtalare i väggen, min vision är det de endast skall höras inte synas. Därav tänkte jag ställa högtalare på en "hylla" inne i väggen men högtalartyg framför. Här jag har hört lite olika saker att det måste vara en lufttät låda som den skall stå på inne i väggen eller en hylla inne i väggen.

Solen ligger på huset så just nu i dessa dagar blev det 29' inne i rummet, därav vill jag inte bygga mediaväggen för tjock så att den hamnar framför fönstret.
 
Schematisk ritning av ett rum med måttangivelser för planering av mediavägg och högtalarplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle även kunna luta mediaväggen lite 45' . Måste dock mäta då om allt få plats. Man måste väl har rätt bra avstånd mellan V och H front högtalare
 
Du bör reglera rumsakustiken on du vill tillgodogöra dig det du investerar i högtalarna. Basen är alltid viktigast att tämja för ett jämnare frekvenssvar. Här har du ju jättebra möjlighet i och med instalationsväggarna. Regla ut så mycket du känner du kan avvara och fyll med stenull och klä sedan med tyg. Ju mer du kan utnyttja hörn för detta desto effektivare. Ljudisoleringen gör du som @ricebridge skriver. Glöm inte taket. Bredden mellan fronthögtalarna ska bilda en liksidig triangel med sweetspot.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Precis som @Björn Melander skriver, det är inte bredden mellan högtalarna som är det viktigaste, utan att avståndet mellan dem bildar ena sidan av en liksidig triangel, där du sitter och lyssnar i spetsen där de båda andra sidorna möts.

Tror absolut mer på din senaste ritning med lutande sidor.

Om du ska fälla in högtalare i den ljudisolerande väggen, så är det ju ingen idé att ljudisolera. Då pajar du ju ljudisoleringen när du gör hål i den för ljudkällorna som ljudet du vill isolera bort kommer ifrån. Plus att du får ökad risk för stomljud, som glatt letar sig förbi all isolering.
Dessuton blir det knepigt för dig om någon högtalare skulle fallera och måste bytas (sånt händer) - eller när du vill uppgradera systemet. Så det tror jag inte är någon bra idé.
Skylta hellre med din dyra fina investering ;)
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Schematisk planritning av ett rum med snedtak och utmärkta mått för en hylla eller skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Runda/snea hörn verkar gillas. Så jag testar att snedda till det lite och om det funkar rent måttmässigt så tror jag rymmet får ett coolare utseende.

Jag fick också en ide att om att bygga ut väggen med en utstående hylla, eller som ett avlångt skåp på väggen där högtalaren kan vara, och kanske också belysning.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Nu börjar det likna något... ;)
Det är alltid bra med oregelbundna vinklar o väggar också, så slipper man oönskade ljudreflektioner.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Parmstig Parmstig skrev:
[bild]
Runda/snea hörn verkar gillas. Så jag testar att snedda till det lite och om det funkar rent måttmässigt så tror jag rymmet får ett coolare utseende.

Jag fick också en ide att om att bygga ut väggen med en utstående hylla, eller som ett avlångt skåp på väggen där högtalaren kan vara, och kanske också belysning.
Tänk på att triangeln ska vara liksidig, 60 grader. I den layout du har så är det egentligen bara sidoväggarna som är någon vits att vinkla och då om dom förses med spaltpanel. Är det bara mjukt spelar det ingen roll. Framväggen kan du också bygga med mjukt såvida du inte ska flushmontera högtalarna. Suben är bra att ha lös för finjustering.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
så är det egentligen bara sidoväggarna som är någon vits att vinkla
I beg to differ. Ju fler vinklar desto mindre risk för ljud som studsar.
 
Tips på något bra tyg att klä gipsskivorna med när de är uppe, jag hade tänkt att måla men tyg ger säkert ett bra utseende och är trevligt för ljudet.
 
Om det inte finns någon rumsakustisk design, som i detta fall, är det bättre att enbart hålla sig till absorption. Så djupa konstruktioner som möjligt för basen och 10 cm djup vid första reflex. Att på måfå börja vinkla hårda ljudreflekterande väggar är aldrig bra eftersom man då har sabbat grundsymetrin i rummet om man framgent vill ha en high end akustikreglering. Det blir mycket svårare att räkna på helt enkelt.
Om ljudet inte är så viktigt spelar det ju naturligtvis ingen roll.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Om det inte finns någon rumsakustisk design, som i detta fall, är det bättre att enbart hålla sig till absorption. Så djupa konstruktioner som möjligt för basen och 10 cm djup vid första reflex. Att på måfå börja vinkla hårda ljudreflekterande väggar är aldrig bra eftersom man då har sabbat grundsymetrin i rummet om man framgent vill ha en high end akustikreglering. Det blir mycket svårare att räkna på helt enkelt.
Om ljudet inte är så viktigt spelar det ju naturligtvis ingen roll.
Handlar mest om min bristande kompetens, jag vill gärna komma så nära som möjligt en bra rumsakustik fast prio ligger på isolering så att ljud inte släpps ut.

Vet inte vad bästa rumsakustik-design är utefter min förutsättning, men blir gärna uppläxad :D
 
Parmstig Parmstig skrev:
Tips på något bra tyg att klä gipsskivorna med när de är uppe, jag hade tänkt att måla men tyg ger säkert ett bra utseende och är trevligt för ljudet.
Tyg direkt mot gips fyller ingen funktion rent akustiskt. Jag tycker du ska regla upp en akustikvägg som du sedan tygar, om du vill förbättra rumsakustiken det vill säga.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Parmstig Parmstig skrev:
Handlar mest om min bristande kompetens, jag vill gärna komma så nära som möjligt en bra rumsakustik fast prio ligger på isolering så att ljud inte släpps ut.

Vet inte vad bästa rumsakustik-design är utefter min förutsättning, men blir gärna uppläxad :D
Jag tror jag har skrivit om detta förut här, ska se om jag hittar någon tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.