R
Hej!
Vet att man ska dra begränsningskabeln runt träd där det är risk att klipparen åker upp på träden men mindre/halvstora träd är raka, hur gör ni lägger ni begränsningskabeln runt alla träd?

Mycket jobb och tråd blir det men kanske är värt det?

Mvh Rikard
(Husqvarna Automover 450)
 
Det har inte pappa gjort i alla fall.
 
Jag har gjort det. Det påstås spara karossen. Men man måste inte.
 
Krockar med mängder av träd, stenar mm, karossen har hållit i över fem år.

Lägger dock begränsing runt buskar, klipparen har en tendens att hitta sätt att klättra upp och klippa ned dessa. Vet inte hur, men att den gör det...
 
  • Gilla
Gavle RAM
  • Laddar…
Har du dessutom en 450 som har ultraljudsensorer om jag inte har fattat det fel. Så bör det väl finnas ännu mindre anledning att gränsa av träden. Den kör väl fortfarande på dom men den saktar väl in rejält innan den kör emot.
 
Hej,

Funderar på en Husqvarna 450X. Vi har cirka 30 träd på tomten.

Behöver jag lägga begränsningskabel runt varje träd, eller finns det någon annan smart lösning?

Har även funderat på att lägga stenar runt träden, så det slipper trimmas. Förslag på det? :)
 
Klipparen vänder väl själv när den stöter emot ett hinder (träd t ex)?
 
  • Gilla
spaxx och 1 till
  • Laddar…
Är där mycket rötter och ojämnheter runt trädet så kan det vara befogat med att gränsa av trädet, annars inte. Särskilt med den mängden träd du har.

Stenläggning kan fungera men hade nog själv nöjt mig med en effektiv trimmer då det går snabbt att trimma bort gräset runt en trädstam.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Stenar runt träden är dumt, risken är stor att klipparen åker upp på dem och fastnar.
Man lägger ingen kabel runt trädstammar, buskar och sådant. Att man ofta drar en längs huset är ju enbart för att man ska få en sammanhängande slinga, annars hade det inte behövts där heller.

Dock kan rötterna på vissa träd ställa till det, genom att klipparen kan fastna på dem. Det får man lösa på något sätt.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Vanliga platta markstenar är inget problem.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vanliga platta markstenar är inget problem.
Ja det låter ju som en möjlighet :)
 
Jag har lagt slinga runt mina träd och allt annat också då jag vill ha en krockfri installation, det enda den krockar mot är studsmattan som jag vill kunna flytta runt lite. Men hade jag haft 30 träd hade jag bara lagt runt de träd där klipparen riskerar köra upp och fastna på stammen eller rötter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gustav E och 1 till
  • Laddar…
Notera att klipparen riskerar att "lyftas" av trädens stam och rötter, detta gör att det måste vara helt rätvinkligt (nära 90 grader) från stam ned mot marken för att man inte skall riskera att få onödiga stopp. Jag har dock inte säkrat av alla träd och alla husväggar, men då har jag en hel del onödiga stopp (mot framförallt gäststugans vägg, men även mot träd/buskar/stenar/berghällar) också...
 
  • Gilla
joas74
  • Laddar…
Lägg runt allt (tar några timmar extra) så slipper stackars klipparen krocka i 10 år kanske 10000 timmar kanske 30 krockar i timmen = 300 000 st krockar mindre för att du lade några extra timmar från början.
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.