En enkel överslagsberäkning antyder att ett typiskt hemmagjort staket runt en vanlig 6KW luft-vatten värmepump torde öka årskostnaden för el med 1000 - 3000 kr.

Men det är egentligen lätt att inse.

- Som vindskydd för en uteplats brukar ett spjälstaket funka bra. Vindskydda värmepump???

- Ett spjälstaket tar bort c:a halva luftströmmen. Om det hade varit tillräckligt med halva fläkten så hade tillverkaren satt dit en hälften så stor fläkt!
 
D
Kan man bygga ett skydd för en Nibe Fighter utedel? Jag är sugen på ett skydd med takpannor på läkt och lite ribbor på sidorna, men öppet framåt och bakåt. Kan väl inte påverka flödet?
 
daniel_se skrev:
Kan man bygga ett skydd för en Nibe Fighter utedel? Jag är sugen på ett skydd med takpannor på läkt och lite ribbor på sidorna, men öppet framåt och bakåt. Kan väl inte påverka flödet?
Normalt behövs inget skydd. Möjligen ett skärmtak om det är risk för snöras.
Du bör ha så fritt som möjligt på sidorna, så det får vara glest mellan ribborna. Kanske bara två stolpar i framkant?

Det bör ur servicehänseende finnas möjlighet att ta bort taket om det ligger lågt mot pumpen. Man behöver komma åt att öppna uppifrån vid ev reparation.
 
D
L lordi skrev:
Normalt behövs inget skydd. Möjligen ett skärmtak om det är risk för snöras.
Du bör ha så fritt som möjligt på sidorna, så det får vara glest mellan ribborna. Kanske bara två stolpar i framkant?

Det bör ur servicehänseende finnas möjlighet att ta bort taket om det ligger lågt mot pumpen. Man behöver komma åt att öppna uppifrån vid ev reparation.
Ok tack. Det är inte risk för takras men har lite takpannor och läkt över så tänkte det vore bra med ett litet skärmtak. Men det verkar ju inte nödvändigt som sagt, och en värmepump håller väl typ 10 år och sen är det dags för bergvärme tror jag.
 
Gammal tråd, men jag tänkte tillföra lite ändå.
Jag har ingen aning hur mycket detta påverkar effektiviteten, men eftersom utedelarna generellt är så fruktansvärt fula så tänkta jag bygga något i stil med detta. Det är vanlig läkt 22x45mm samt en toppskiva av fog (har liggande hemma).
Lite lätt lutning på toppen ger avrinning och möjlighet att ställa ölen när man behöver ha fria händer (jo min utedel sitter på altanen). Jag funderar på att sätta fyra pluggar på undersidan av toppen så att den ligger på plats men ändå kan lyftas av. Jag tror inte vinden klarar lyfta den.
Dimensioneringen är gjord efter en MUZ-FH25VE (800x285x550). Jag inkluderar även virkesberäkning. Jag utgår från 6st 600mm långa vertikala bitar, men fyra av dem ska endast vara 580mm för avrinningens skull.
 
  • CAD-ritning av träkonstruktion för att dölja en utedel till luftvärmepump, med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Virkesberäkningstabell för byggprojekt med antal, längd och mått i millimeter.
Redigerat:
  • Gilla
Ekebo63 och 5 till
  • Laddar…
håemerr håemerr skrev:
En enkel överslagsberäkning antyder att ett typiskt hemmagjort staket runt en vanlig 6KW luft-vatten värmepump torde öka årskostnaden för el med 1000 - 3000 kr.

Men det är egentligen lätt att inse.

- Som vindskydd för en uteplats brukar ett spjälstaket funka bra. Vindskydda värmepump???

- Ett spjälstaket tar bort c:a halva luftströmmen. Om det hade varit tillräckligt med halva fläkten så hade tillverkaren satt dit en hälften så stor fläkt!
Svingammal tråd men din beräkning lär vara helt åt... Att bara anta o räkna snabbt i huvet är inte rätt.
 
A
CHEMAS CHEMAS skrev:
Svingammal tråd men din beräkning lär vara helt åt... Att bara anta o räkna snabbt i huvet är inte rätt.
bra rätta till den då så vi ser
 
electroluxaren skrev:
bra rätta till den då så vi ser
Tyvärr kan inte jag räkna på sådant och det tror jag inte du heller kan. Och inte heller personen jag citerade.
Går ju inte trycka dit en luftflödesmätare direkt.
Går inte heller mäta tryckskillnaden över utedelen.
Jag vet iaf inte hur det Skulle gå till utan ett testlabb. Har du fakta du kan visa kanske? Tror inte det. Att ni gör en uträkning i huvudet är ingen fakta.
 
Skulle ju iofs kunna mäta tryck o temp före och efter ett skydd. Räkna ut i logPHdiagram o se vad skillnaden är. Det hade jag kunnat räkna på om jag hade orkat bygga ett skydd men det gör jag inte.

Vill man skydda pumpen räcker ett tak.

Men vissa tycker uppenbarligen att det är snyggare med ett skydd runt om och inte begriper att utedelen tål att vara ute. Dom får gärna skydda sin pump och jag TROR inte att det är så katastrofalt
 
Fel av mej.

Jag kan inte ta tryck o temp heller för jag orkar verkligen inte tömma, löda om så jag har en suganslutning osv.
 
A
CHEMAS CHEMAS skrev:
Tyvärr kan inte jag räkna på sådant och det tror jag inte du heller kan. Och inte heller personen jag citerade.
Går ju inte trycka dit en luftflödesmätare direkt.
Går inte heller mäta tryckskillnaden över utedelen.
Jag vet iaf inte hur det Skulle gå till utan ett testlabb. Har du fakta du kan visa kanske? Tror inte det. Att ni gör en uträkning i huvudet är ingen fakta.
inga svårigheter att mäta detta!
men fortsätt du och klanka ner på alla andra det är ju det du är bäst på
 
electroluxaren skrev:
inga svårigheter att mäta detta!
men fortsätt du och klanka ner på alla andra det är ju det du är bäst på
Om man kan göra på annat sätt än att mäta tryck o temp och räkna i ett logPHdiagram så får du gärna berätta hur man annars skulle göra. Jag är rätt så nyfiken faktiskt.

Jag har absolut inga problem att erkänna att jag inte vet eller har fel.

Klankar jag ner på ALLA andra? Det gör jag absolut inte. Jag diskuterar med dig angående värmepumpsskydd.

Men om du känner att du är ALLA andra så vet jag inte hur du tänker. Dissociativ personlighetsstörning? Jag är ingen läkare dock men gissar lite.

Återigen, berätta gärna hur jag ska gå till väga.
 
A
CHEMAS CHEMAS skrev:
Om man kan göra på annat sätt än att mäta tryck o temp och räkna i ett logPHdiagram så får du gärna berätta hur man annars skulle göra. Jag är rätt så nyfiken faktiskt.

Jag har absolut inga problem att erkänna att jag inte vet eller har fel.

Klankar jag ner på ALLA andra? Det gör jag absolut inte. Jag diskuterar med dig angående värmepumpsskydd.

Men om du känner att du är ALLA andra så vet jag inte hur du tänker. Dissociativ personlighetsstörning? Jag är ingen läkare dock men gissar lite.

Återigen, berätta gärna hur jag ska gå till väga.
du tillhör definitivt inte den typen som jag tänker tala om detta för
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
du tillhör definitivt inte den typen som jag tänker tala om detta för
Hmm ok.
Jag tolkar det som att du inte vet hur man gör.

Att du bara gissar och antar är synd om andra som ber om hjälp.

Men vad vet jag...
 
A
CHEMAS CHEMAS skrev:
Hmm ok.
Jag tolkar det som att du inte vet hur man gör.

Att du bara gissar och antar är synd om andra som ber om hjälp.

Men vad vet jag...
Det är religionsfrihet i detta landet så du får ha den tro du vill
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.