Hejsan!
Jo nu är det tyvärr så här att jag klantat mig grovt!.
Jag håller på att bygga en altan på ca 60 kvadrat och har nu skruvat ihop stommen och är klar för att börja lägga trallgolvet.

Tyvärr har jag använt fel? Skruv, förzinkade och inte rostfria.
Måste jag byta alla skruvar nu eller kommer det funka?

Bifogar en bild på skruven jag använt mig av.

Tack!
 
  • Förpackning med träskruvar märkta "Träskruv TFT", förzinkade, 6,0 x 100 mm med inkluderade bits.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som skruv lär det funka. Det bör du ju har märkt när du drog i skruvarna.
Du får väl sätta felet i relation till arbetet. Hur många skruvar har du hunnit dra i?
 
Håller länge, men inte så länge som det borde. Jag skulle komplettera med rätt skruv och låta dom gamla sitta kvar.

Om altanen är på marken (dvs ingen risk för skada), kan du snåla och inte göra något.
 
Helt fel vill jag påstå.
Dessa är för inomhusbruk och kommer inte att hålla även om du har tak över altanen.
Byt ut eller komplettera.

Mvh P-A
 
Har hunnit dra i ca 250 skruvar, jo jag borde ha märkt det känner mig sjukt dum just nu haha. Men ett alternativ kan ju då vara att komplettera med riktig skruv och låta de andra sitta kvar.
Än så länge är det ju lätt att komma åt då golvet eller kjolen inte sitter på.
Tack
 
A Andreas_84 skrev:
Har hunnit dra i ca 250 skruvar, jo jag borde ha märkt det känner mig sjukt dum just nu haha. Men ett alternativ kan ju då vara att komplettera med riktig skruv och låta de andra sitta kvar.
Än så länge är det ju lätt att komma åt då golvet eller kjolen inte sitter på.
Tack
Enklast och bäst, går fort.
 
A Andreas_84 skrev:
Har hunnit dra i ca 250 skruvar, jo jag borde ha märkt det känner mig sjukt dum just nu haha. Men ett alternativ kan ju då vara att komplettera med riktig skruv och låta de andra sitta kvar.
Än så länge är det ju lätt att komma åt då golvet eller kjolen inte sitter på.
Tack
Jag hade nog köpt en låda fem eller sex tum spik och dunkat i, de är segare än de skruvar som säljs på de flesta ställen samt att de klarar tryckimpregnerat virke.... eller riktiga rostfria, inte plåt med ytbehandling, skruvar menar jag då.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Jag hade nog köpt en låda fem eller sex tum spik och dunkat i, de är segare än de skruvar som säljs på de flesta ställen samt att de klarar tryckimpregnerat virke.... eller riktiga rostfria, inte plåt med ytbehandling, skruvar menar jag då.

Mvh P-A
Vilket är bäst i detta läget? Spik eller rostfri skruv?
 
A Andreas_84 skrev:
Vilket är bäst i detta läget? Spik eller rostfri skruv?
Rostfri skruv är överkurs och dyrt i rätt dimension. Rätt skruv håller altanens livslängd (men är hårda/spröda), galvad spik är segare och går inte av lika lätt om det rör sig mycket om du skruvat för "lite" (däremot kan dom glida ut).

Själv hade jag tagit spikpistolen och skjutit galvad spik. Men utan den möjligheten hade jag skruvat eftersom jag inte gillar att spika för hand så mycket längre.
 
A Autodidak1 skrev:
Rostfri skruv är överkurs och dyrt i rätt dimension. Rätt skruv håller altanens livslängd (men är hårda/spröda), galvad spik är segare och går inte av lika lätt om det rör sig mycket om du skruvat för "lite" (däremot kan dom glida ut).

Själv hade jag tagit spikpistolen och skjutit galvad spik. Men utan den möjligheten hade jag skruvat eftersom jag inte gillar att spika för hand så mycket längre.
Tack så mycket, ska fundera på saken. Kanske investera i en spikpistol.
 
Det där är lugnt.
6mm elförzinkad skruv håller mycket länge speciellt då den är omgiven av trämaterial. (Om du är över 40 år håller den livet ut. :D )
 
L Leif i Skåne skrev:
Det där är lugnt.
6mm elförzinkad skruv håller mycket länge speciellt då den är omgiven av trämaterial. (Om du är över 40 år håller den livet ut. :D )
Känns tryggt haha är 34 år så då blir det ju lite på gränsen :crysmile:. Men om altanen håller till pensionen så är jag nöjd.
 
Det tar kanske en halvdag att byta skruven? Är det inte värt att göra det för att slippa fundera på att du har gjort rätt eller inte?

Men iskruvade i träet så lär de å andra sidan uppfylla hållfasthetskraven under altanens livslängd.
 
Byurn Byurn skrev:
Det tar kanske en halvdag att byta skruven? Är det inte värt att göra det för att slippa fundera på att du har gjort rätt eller inte?

Men iskruvade i träet så lär de å andra sidan uppfylla hållfasthetskraven under altanens livslängd.
Ja det är ju det, jag får ta en funderare. Jag är inte rädd för att jobba och är inte så snål ;)
 
Redigerat:
6mm skruv kommer att hålla längre än resten av altanen oavsett vad dom är gjorda av.
 
  • Gilla
Andreas_84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.