Hej!

Vi har precis flyttat in i vårt drömhus som är relativt nybyggt (2009) Allt är helt suveränt förutom att jag ganska snabbt upptäckte rejält med spindelnät, givetvis med tillhörande spindel på fasaden. De flesta är väldigt små men är enna jäklar på att spinna nät trots sin storlek. Har i två dagar gått runt och försöka plocka bort näten men det spinns ju bara nya. Spindlarna i sig stör mig inte alls men jag tycker inte det ser alls roligt ut med allt detta spindelnät på fasaden. De spinner ju också framför fönster vilket jag också finner störande.

Finns det något man kan göra eller är detta ett vanligt problem med hus nära vattnet som man helt enkelt får leva med? Vi har ca 300m till vattnet. Kan man spraya med radar direkt på fasaden? För min tanke efter att ha läst ett gäng gamla trådar här var att borsta bort allt nät under flera dagar och samtidigt spraya med radar. Vad tror ni? Är det en kamp som är förlorad på förhand?

Mvh J
 
BirgitS
Spindlarna lever ju på insekter så har man många insekter så blir det mat för många spindlar, det innebär också att om man utrotar spindlarna så får man mer insekter kring sig när man sitter utomhus. Men även om du utrotar de nuvarande spindlarna så kommer förr eller senare nya spindlar att ta deras plats om där finns gott om mat för dem. Sen är det väl vanligare med mycket insekter kring huset så här på våren när många av dem har övervintrat i springor i huset och det avtar sen vilket innebär att spindlarna dör eller flyttar.

Om du har kontakt med de förra ägarna kan du ju fråga dem om de hade problem med mycket spindlar, eller hör med några grannar.
 
Tack för svar. En kollega gav mig ett nummer till någon som sprayade på något medel som var ofarligt för allt utom kryp och som ska verka upp till ett år. Får testa det så får vi se. Kollegan sa att det fungerade men är lite småskeptisk då det knappt verkar vara några firmor som sysslar med detta.

Mvh J
 
med många spindlar ska man vore observant. dom gillar fukt och trivs på mörka ställen
 
Detta huset är byggt 2009 och har nyligen besiktats så det ska vara fuktfritt :)

Har ju inte varit villaägare mer än ca 1 vecka nu så är en riktig nybörjare vad det gäller allt när det gäller huslivet. Är en massa spindelnät på fasaden något man helt enkelt får räkna med? Tycker inte jag ser så mycket på grannarnas hus. Lyxproblem kanske men tycker det stör när huset är så fint i övrigt.
 
BirgitS
Det är inte vanligt med mycket spindelnät, minns mest att rätt ofta var det något nät under plåten i fönstrens underkant, där blir det ju skuggigt.

När det gäller grannarna kan du ju fråga om tidigare ägare nämnde något om mycket spindlar.

Är det mycket insekter eller kan du se om det ofta fastnar insekter i näten?
Om inte borde spindlarna försvinna. Syssla med något annat några veckor och se sen hur det har blivit med spindlarna.
 
Jag har endel spindelnät här och där på fasaden, är riktigt torrt nu, inte regnat på veckor, varmt och runt 30-50 rf ute.
 
Tänd inga ytterbelysningar nu på sommaren, det drar till sig insekter som i sin tur gör att spindlarna frodas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Janne82 skrev:
Tack för svar. En kollega gav mig ett nummer till någon som sprayade på något medel som var ofarligt för allt utom kryp och som ska verka upp till ett år. Får testa det så får vi se. Kollegan sa att det fungerade men är lite småskeptisk då det knappt verkar vara några firmor som sysslar med detta.

Mvh J
Hej, är nyfiken på om detta fungerade för er? Vi har så mycket spindlar att vi inte gärna sitter nära fasaden.
 
1 191919 skrev:
Hej, är nyfiken på om detta fungerade för er? Vi har så mycket spindlar att vi inte gärna sitter nära fasaden.
Det funkade superbra. Förra året var ett spindelår tydligen och det var extra mycket. Men efter att dom sprayade så såg jag knappt en enda spindel. Beställde sprayning i år igen och är supernöjd. Enda är att det blir lite vita fläckar på fasaden som försvinner av sig självt efter ett par veckor och att man får putsa fönstrena efteråt :)
 
Hej! Vill väldigt gärna veta vart o hur en får tag i detta medel som funkade för er? För panik över all spindelnät o spindlar som vi har på fasaden. Hade t o m fasadtvätt här för några månader sen, betalade dyra pengar, men nu är det samma igen. Var det ett medel ni köpte o hade på sj? Eller nåt som nån som kom och utförde? Tack snälla för svar! <3
 
  • Gilla
steask
  • Laddar…
J Janne82 skrev:
Det funkade superbra. Förra året var ett spindelår tydligen och det var extra mycket. Men efter att dom sprayade så såg jag knappt en enda spindel. Beställde sprayning i år igen och är supernöjd. Enda är att det blir lite vita fläckar på fasaden som försvinner av sig självt efter ett par veckor och att man får putsa fönstrena efteråt :)
 
  • Gilla
Falkoping95
  • Laddar…
En fråga, är det inte bättre att låta dem vara än att bespruta med gift? att gå med borsten får man göra ett par gånger per månad när det blir mycket på vissa ställen, men att döda alla smådjur är väl knappast hållbart?

J Janne82 skrev:
Hej!

Vi har precis flyttat in i vårt drömhus som är relativt nybyggt (2009) Allt är helt suveränt förutom att jag ganska snabbt upptäckte rejält med spindelnät, givetvis med tillhörande spindel på fasaden. De flesta är väldigt små men är enna jäklar på att spinna nät trots sin storlek. Har i två dagar gått runt och försöka plocka bort näten men det spinns ju bara nya. Spindlarna i sig stör mig inte alls men jag tycker inte det ser alls roligt ut med allt detta spindelnät på fasaden. De spinner ju också framför fönster vilket jag också finner störande.

Finns det något man kan göra eller är detta ett vanligt problem med hus nära vattnet som man helt enkelt får leva med? Vi har ca 300m till vattnet. Kan man spraya med radar direkt på fasaden? För min tanke efter att ha läst ett gäng gamla trådar här var att borsta bort allt nät under flera dagar och samtidigt spraya med radar. Vad tror ni? Är det en kamp som är förlorad på förhand?

Mvh J
 
  • Gilla
RILA och 2 till
  • Laddar…
rock_fc rock_fc skrev:
En fråga, är det inte bättre att låta dem vara än att bespruta med gift? att gå med borsten får man göra ett par gånger per månad när det blir mycket på vissa ställen, men att döda alla smådjur är väl knappast hållbart?
Lätt att säga om man inte har spindelfobi. Att spraya runt grunden och i taknock på med godkända bekämpningsmedel tycker jag man kan få ha rätt till. Jag är inte ute efter att döda alla smådjur, bara att kunna slappna av och njuta av mitt eget hus. Dessutom så dör bara många spindlar första gången, tar man dit spindelsaneringsfirman en gång om året efter det så håller dom sig borta. Låta dom vara är inget alternativ då huset ser för jäkligt ut. Förra sommaren fick man sopa varje dag för att hålla det någorlunda, men då var det extremt.

@Aram123 Googla på spindelsanering så hittar du nog en firma nära dig
 
  • Gilla
SueSue och 1 till
  • Laddar…
Tack snälla! Ska googla. Ha en fin helg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.