Hej! Jag har en fråga om isolering. Jag är dålig på byggtermer, men jag skulle beskriva stugan som krypgrund utan sockel (huset står på kanske 8 punkter, så stugan är väl ca 30 cm ovan mark, give or take, torpargrund?). Bjälklaget är lite "hej kom och hjälp mig". Vint, ojämnt och lite snett här och där.


Tidigare har jag lagt isolering mellan bjälkarna när jag byggt något "från början".


Nu frågan, eftersom det ser ut som det gör, kan man isolera genom att sätta cellplast rakt över bjälkarna? Eftersom ojämnheter finns, så tänker jag att jag ska täta så mycket som möjligt med fogskum där det behövs.

Det blir ju en luftspalt på flera cm (på vissa ställen kanske uppåt en decimeter!!) är det dött lopp, eller kommer det funka hur bra som helst?
 
  • Ojämnt bjälklag i ett tak markerat med röd kontur som visar området för frågan om isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter som en plintgrund. Jag tycker att det låter som att du riskerar att få en tät utsida på huset, det är i inte bra. Hur är det nuvarande golvet uppbyggt?

Det finns trossbottenskivor från Träullit. Det skulle kunna vara ett vettigt alternativ. De är fuktöppna och möglar inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter som en plintgrund...
Ser ut ungefär som på bifogad bild, men mycket ojämnare ;) jag har tänkt att lägga cellplastbitarna så som jag ritat (hoppas det går att tolka rätt), och det är det jag menar ger en ganska stor luftspalt ovanför(!) cellplastbitarna. Jag skumfugar där det blir mellanrum mellan(!) cellplastbitarna då det är svårt att få det jämnt och snyggt. Men det är alltså dåligt om isoleringen är tät?
 
  • Isolering med cellplastbitar under träbjälklag i husgrund, markerade områden och skumfog synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
F fuentes skrev:
Ser ut ungefär som på bifogad bild, men mycket ojämnare ;) jag har tänkt att lägga cellplastbitarna så som jag ritat (hoppas det går att tolka rätt), och det är det jag menar ger en ganska stor luftspalt ovanför(!) cellplastbitarna. Jag skumfugar där det blir mellanrum mellan(!) cellplastbitarna då det är svårt att få det jämnt och snyggt. Men det är alltså dåligt om isoleringen är tät?
Nej nej ingen cellplast under golvbjälkarna, du får ett helt tätt skikt på det sättet du beskriver. Det kommer att medföra att du får fukt mellan plasten och cellplasten, och den kommer att ttränga in i golvbjälkarna och få dom att börja rutna. titta på en annan lösning utan att göra det tätt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Cellplast är inte plasten på bilden det är ju en PE-folie för ångspärr.
Cellplast bör funka hyffsat att isolera med och fogskumma om det blir stora mellanrum på vissa ställen dock att isolera med rockwoll elr liknande och sätta trossbotten är ju "standard". Men blir ju liite tight å krypa under om det är 30cm mellan backen och golvbjälkarna?
 
R Ribons skrev:
Nej nej ingen cellplast under golvbjälkarna, du får ett helt tätt skikt på det sättet du beskriver. Det kommer att medföra att du får fukt mellan plasten och cellplasten, och den kommer att ttränga in i golvbjälkarna och få dom att börja rutna. titta på en annan lösning utan att göra det tätt.
Beroende på kvaliteten på cellplast kan man bygga ungefär lika diffusionsöppet som med massivt trä. Finns ju dessutom spontade skivor för att få det hyfsat tätt.

Skärmklipp av en webbsida med information om egenskaper för olika isoleringsmaterial såsom cellplast och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.