staket å plank över 120cm höjd är bygglovspliktigt som alla vet.
Nu funderar jag på att istället bygga blomspalje av armeringsnät å planterar klängväxter.
tankar kring det välkomnas.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Otsef
  • Laddar…
Gör du det om du vill, det är inte lovpliktigt.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Marcus_L och 10 till
  • Laddar…
Men, för att återgå till ämnet... En spalje som är till mer än 50% 'genomsynlig' från båda håll får väl i princip byggas hur hög och lång som helst så länge man håller sig inom sin egen tomt?
Iallafall verkar det flesta kommuner vara överens om att man ska tolka reglerna så.

Sen finns det såklart regler kring personsäkerhet om den 10 meter höga spaljen riskerar att tippa över nån och man får inte förfula tomten hur mycket som helst, men det är kanske en annan diskussion?
 
Raderat otrevligheter samt svar på dessa.
/Moderator
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Som sagt det normala är att man kan bygga något sådant utan bygglov.

Det finns undantag.

Inom vissa områden med extra hög kulturskyddsklass kan det finnas restriktioner mot i princip allt som inte är original. Samma sak gäller om tomten ligger inom strandkyddat område, och du vill bygga en spaljé utanför huset's hemfridszon.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ändamål och omgivningspåverkan kan göra att en spalje blir klassad som plank, så med andra ord så kan man inte alltid krångla sig runt reglerna.

Om spalje är avsedd som spalje, visst, bygg den hur hög och lång som helst, tänk bara på att det som vi/ni/du/jag anser är en spalje, lätt kan klassas som något bygglovspliktigt.

Även om kommunen anser det som en spalje så kan det överklagas.

Mark och miljööverdomstolen står över de tveksamma konstruktioner som vi anser oss följa reglerna för.

Mvh P-A
 
Normalt sett är det en spalje eller pergola så fort det är mer än 50% luft, växter oräknat.

Mindre än 50% luft så är det staket eller plank, beroende på höjden.

Vilken höjd som gäller för bygglovsfritt staket eller plank regleras av varje kommun, det normala är runt 110 cm.

Ett armeringsnät är uppskattningsvis 95% luft. Det är därmed bygglovsbefriat.

Observera dock särskilda regler vid korsningar och utfarter.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Det kan kanske vara på sin plats med ett exempel:

Om man har en hörntomt vid en trafikerad vägkorsning så får man enligt reglerna inget bygglov för ett plank då detta hindrar sikten för trafikanterna.
Om man då följer reglerna om spalje, precis innanför tomtgränsen, så kan spaljen byggas så att en trafikant inte ser något alls från vägen sett, även om den är till mer än 50% genomsläpplig.
Om man sedan låter klätterväxter växa så blir det till stor sannolikhet rivning av en icke bygglovspliktig spalje.

Bara ett exempel.

Mvh P-A
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
engs
I vår kommun krävs 85% luft för att räknas som spalé eller pergola så dra iväg ett mail och fråga. Tror det är svårt att bygga med något annat än armeringsnät och får det hållbart då. Om man räknar med lite grövre stolpar och så också.
 
Fast armeringsnät håller nog mer än 85% luft. Ur hållfastsynpunkt så förutsätter jag att TS tänker sig någon form av stolpar osv. för konstruktionen. Ett armeringsnät viker sig väl nästan av sin egenvikt om man bara gjuter fast det i underkant.
 
engs
Ja, jag menar om man räknar med stolparnas bredd som "icke-luft", kanske en överliggare också, tror jag det blir svårt, ivf för en amatör som mig, att bygga en spalje helt i trä som håller +15år med tunga klätterväxter om man ska ha 85% luft. Utan armeringsnät, eller nån snarlik variant blir enda lösningen för att hålla sig inom denna kommuns riktlinjer.
 
P Pagno skrev:
Det kan kanske vara på sin plats med ett exempel:

Om man har en hörntomt vid en trafikerad vägkorsning så får man enligt reglerna inget bygglov för ett plank då detta hindrar sikten för trafikanterna.
Om man då följer reglerna om spalje, precis innanför tomtgränsen, så kan spaljen byggas så att en trafikant inte ser något alls från vägen sett, även om den är till mer än 50% genomsläpplig.
Om man sedan låter klätterväxter växa så blir det till stor sannolikhet rivning av en icke bygglovspliktig spalje.

Bara ett exempel.

Mvh P-A
Hos oss är det väldigt tydligt att ingenting på tomten får sticka upp högre än 80cm i en triangel som sträcker sig 10m från vägen i korsningen. Det går inte heller att komma undan med att höja tomten då de 80 centimetrarna mäts från vägbanan. Nu har olika kommuner säkert olika tydliga regler men jag tror nog att mer eller mindre så gäller samma sak i hela landet.
 
  • Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Hos oss är det väldigt tydligt att ingenting på tomten får sticka upp högre än 80cm i en triangel som sträcker sig 10m från vägen i korsningen. Det går inte heller att komma undan med att höja tomten då de 80 centimetrarna mäts från vägbanan. Nu har olika kommuner säkert olika tydliga regler men jag tror nog att mer eller mindre så gäller samma sak i hela landet.
Ja, reglerna tolkas väldigt olika, här går det utan problem att höja marken med de tillåtna 50 cm i hörnet och sätta 80 cm staket eller häck ovanpå det. Väldigt tråkigt, blir ingen sikt alls, ens på cykel.
 
Att tänka på, iaf i vår kommun:
-Citat "Tänk på att alla staket ska vara trafiksäkra och som högst hålla måttet 0,8 meter över vägbanan vid korsningar och utfarter. Detta gäller även för växtlighet, till exempel häckar."

Jag ringde och frågade om detta och fick förklarat att det var vid korsningen/utfarten i 10 meters radie.
Kanske 2% av alla hus i våran by som följer detta men det var väldigt viktigt då vi ansökte om mur. Rekommenderad stakethöjd mot väg för barnsäkerhet vill jag minnas är 1 meter i höjd. Jag påtalade detta men det var omöjligt iaf.
 
0 0lle skrev:
Att tänka på, iaf i vår kommun:
-Citat "Tänk på att alla staket ska vara trafiksäkra och som högst hålla måttet 0,8 meter över vägbanan vid korsningar och utfarter. Detta gäller även för växtlighet, till exempel häckar."

Jag ringde och frågade om detta och fick förklarat att det var vid korsningen/utfarten i 10 meters radie.
Kanske 2% av alla hus i våran by som följer detta men det var väldigt viktigt då vi ansökte om mur. Rekommenderad stakethöjd mot väg för barnsäkerhet vill jag minnas är 1 meter i höjd. Jag påtalade detta men det var omöjligt iaf.
I korsning är det ju just pga bland annat barnsäkerhet det är en maxhöjd. annars ser du inte barnen som kommer utspringande när du sitter i bilen. Vill man ha högre av säkerhetsskäl får man ha staketet längre in och sätta några lågväxande dekorativa buskage eller nåt i hörnet som blir över..
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.