Lägesbeskrivning:
Jag har en ladugårdsbyggnad med ena kortsidan åt söder.
På denna sida har jag 3 öppningar där varje öppning har 2 dörrar. Dessa är 3m höga och ca 1,5 meter breda.
För att vara extra tydlig: den sammanlagda bredden på varje öppning är alltså 3m.

Problem:
Samtliga dörrar är kraftigt illa åtgångna nertill. Det växer gräs och maskrosor i skarven mellan mark och plattan och ingen verkar ha tagit bort detta tidigare, varför det ofta har stått fuktig vegetation i kontakt med nedkanten på portarna, vilket i sin tur har resulterat i att dörrarna har blivit förstörda nertill.
Skulle uppskatta det till att 30-40 cm av dörrarna är helt murkna.
Utöver detta håller den svarta färgen på att släppa på hela dörrarna.

Går detta att renovera eller är det "bara" att bygga nya?
Hur gör man rent praktiskt om man tvingas göra nya? Bygger man dörrarna först och skruvar sen fast dom i befintliga beslag eller hur tusan går man till väga?
Dom väger ju en del sas.
 
  • Gilla
mbense
  • Laddar…
Bra frågor! Har också några bedagade uthusdörrar (stora som små), så läser också intresserat olika svar.

För egen del känner jag att en budgetlösning (kom igen @heimlaga!) är mest lockande då ladan i sig inte är mycket att hänga i julgranen heller, samtidigt som det kanske är bäst att göra om dörrarna helt om man ändå ska ge sig på dem. .
 
Är de bara dålig i nerkan skulle jag nog kapa av och ersätta med liggande plank.

Min far byggde nya dörrar, han byggde dem på marken och hänge på dem som en vanlig innerdörr, ända skillnaden var att han tog till traktorn för att lyfta.
 
  • Gilla
Chentin och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar bygga enkla ladugårdsdörrar och liknande på ett enligt mig väldigt lätt och snabbt sätt.
Jag bygger liksom igen dörröppningen med brädor som en vägg på två vågräta reglar och två tvärslå/snedsträvor (Z). Sedan skruvar jag fast gångjärn på båda sidor, och till sist fram med motorsågen eller sticksågen och sågar itu väggen på mitten. Och vips har man en enkel och bra port som hänger spikrakt.
Lite svårt att förklara med hoppas det går att förstå hur jag menar.
Inga tunga lyft, inte massa mätande osv, allt på plats och går jättefort att bygga
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 263386 och 5 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Jag brukar bygga enkla ladugårdsdörrar och liknande på ett enligt mig väldigt lätt och snabbt sätt.
Jag bygger liksom igen dörröppningen med brädor som en vägg på två vågräta reglar och två tvärslå/snedsträvor (Z). Sedan skruvar jag fast gångjärn på båda sidor, och till sist fram med motorsågen eller sticksågen och sågar itu väggen på mitten. Och vips har man en enkel och bra port som hänger spikrakt.
Lite svårt att förklara med hoppas det går att förstå hur jag menar.
Inga tunga lyft, inte massa mätande osv, allt på plats och går jättefort att bygga
Exakt så har jag också gjort!
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Jag brukar bygga enkla ladugårdsdörrar och liknande på ett enligt mig väldigt lätt och snabbt sätt.
Jag bygger liksom igen dörröppningen med brädor som en vägg på två vågräta reglar och två tvärslå/snedsträvor (Z). Sedan skruvar jag fast gångjärn på båda sidor, och till sist fram med motorsågen eller sticksågen och sågar itu väggen på mitten. Och vips har man en enkel och bra port som hänger spikrakt.
Lite svårt att förklara med hoppas det går att förstå hur jag menar.
Inga tunga lyft, inte massa mätande osv, allt på plats och går jättefort att bygga
Otroligt sent svar men det är fortfarande aktuellt.
Andra projekt har fått komma före.

Portarna är 3x3 meter ungefär och jag beräknar att varje dörrpar väger runt 250 kg (2 tum tjocka).
Hur fäster du dom vågräta reglarna som du skruvar dom lodräta reglarna i i väggen?
Om man gör enligt detta... finns det inte en risk att portarna hänger ner sig någon centimeter när man tar bort det som håller dom?
Eller löser man det genom att pressa beslagen uppåt innan man skruvar fast dom i porten?

Slutligen.
Var köper jag bäst beslag?
Vågar man lita på Hornbach & co.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.