Hej Alla,

Behöver era tips gällande mitt husbygge.
Har försökt att skriva ner så tydligt som möjligt.

Jag har köpt en totalentreprenad från en hustillverkare.

Huset är fortfarande under uppbyggnad och det har skett ett allvarligt fel och vi ska ha ett möte med tillverkaren för att komma fram till en lösning.

Vill förbereda mig inför möte.

På undervåningen ska ett rum ha 2 st väggar, där väggarnas totala längd är 3 m. Första metern ska det vara betong och resterande del ska det vara trävägg. Så står det i våran ritning och vi har skrivit på detta.

Här har hustillverkaren gjort fel. De har gjort hela längden på 3 meter i betong.


Jag har ringt till hustillverkarens huvudritare och frågat varför väggen har blivit fel. Jag fick det bekräftat att de har gjort fel och har även fått detta skriftligt.

Vilken ersättning kan jag kräva av hustillverkaren?


Tacksam för era kommentarer.

Har valt att inte namnge hustillverkaren eftersom vi inte har haft vårt möte ännu?..

Mvh/
Bharat
 
Redigerat av moderator:
Hur långt har bygget kommit?
Ersättning? Hur viktigt är det att väggen blir rätt för er? Gör om gör rätt, skulle jag begära, beroende på svaret på fråga ett.
 
Det beror nog mest på vilka konsekvenser det får för er. D v s vilka nackdelar blir det för er att väggen är i betong istället?

/Krille
 
S
Är det så viktigt med en fortsättning med trävägg efter en meter eller kan ni ha det , den väggen är starkare
Rätt häftigt att knuffa ner en betongvägg men det går
 
Hus skalet är på plats och denna vägg är väldigt för oss. El-killarna har börjat jobba hemma.
Eftersom detta rum har inga fönster och vår tanke var i framtiden att kunna sätta ett eget fönster men vi vet inte vart vill ha det.

Jag har sagt att jag vill ha enligt ritning men byggledaren menar på att det inte går.

Jag vill förbereda mig inför detta möte. Mitt första bygg, därför är jag osäker

mvh//
B
 
Tjena
För ett skadestånd så gäller ”generellt” att summan ska motsvara betydelsen av skadan, so far so god. Sen är ju då ett sådant fall ganska komplext med många tolkningar i det. Dvs, kan en betongvägg ändå vara funktionsduglig kontra träväggen?

Då är frågan, hur stor betydelse är det att det är betongvägg istället för trävägg? Vilka är följdkonsekvensen?
 
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Tjena
För ett skadestånd så gäller ”generellt” att summan ska motsvara betydelsen av skadan, so far so god. Sen är ju då ett sådant fall ganska komplext med många tolkningar i det. Dvs, kan en betongvägg ändå vara funktionsduglig kontra träväggen?

Då är frågan, hur stor betydelse är det att det är betongvägg istället för trävägg? Vilka är följdkonsekvensen?
Hej,
Vi har två rum på nedre våningen.

Det mindre rummet har inget fönster och rummet intill har är allrummet. Om vi i framtiden vill ha fler barn kan vi göra om allrummet till ett sovrum men då får inte extra rummet inget fönster. Vår tanke var då att kunna göra ett fönster för att kunna släppa in ljus.

Jag vill ha enligt ritning men om de inte kan fullfölja, vad kan jag då kräva i ersättning.

Mvh//
B
 
K Krille4 skrev:
Det beror nog mest på vilka konsekvenser det får för er. D v s vilka nackdelar blir det för er att väggen är i betong istället?

/Krille
Hus skalet är på plats och denna vägg är väldigt för oss. El-killarna har börjat jobba hemma.
Eftersom detta rum har inga fönster och vår tanke var i framtiden att kunna sätta ett eget fönster men vi vet inte vart vill ha det.

Jag har sagt att jag vill ha enligt ritning men byggledaren menar på att det inte går.

Jag vill förbereda mig inför detta möte. Mitt första bygg, därför är jag osäker

mvh//
B
 
S skutten11 skrev:
Är det så viktigt med en fortsättning med trävägg efter en meter eller kan ni ha det , den väggen är starkare
Rätt häftigt att knuffa ner en betongvägg men det går

Hus skalet är på plats och denna vägg är väldigt för oss. El-killarna har börjat jobba hemma.
Eftersom detta rum har inga fönster och vår tanke var i framtiden att kunna sätta ett eget fönster men vi vet inte vart vill ha det.

Jag har sagt att jag vill ha enligt ritning men byggledaren menar på att det inte går.

Jag vill förbereda mig inför detta möte. Mitt första bygg, därför är jag osäker

mvh//
B
 
Nu förstår jag ditt problem men är väggen verkligen betong? Är det inte något annat stenmaterial i form av block som är murade upp? Om så är fallet borde det inte vara något problem att riva och ersätta med trä.
 
K Kyleman skrev:
Nu förstår jag ditt problem men är väggen verkligen betong? Är det inte något annat stenmaterial i form av block som är murade upp? Om så är fallet borde det inte vara något problem att riva och ersätta med trä.

Hej,

Hela väggen är i kontrofor och som jag har förstått det är det betong.

mvh//
b
 
B Bharat skrev:
Hus skalet är på plats och denna vägg är väldigt för oss. El-killarna har börjat jobba hemma.
Eftersom detta rum har inga fönster och vår tanke var i framtiden att kunna sätta ett eget fönster men vi vet inte vart vill ha det.

Jag har sagt att jag vill ha enligt ritning men byggledaren menar på att det inte går.

Jag vill förbereda mig inför detta möte. Mitt första bygg, därför är jag osäker

mvh//
B
Om det rent byggtekniskt inte är möjligt att ändra väggen till en vanlig trävägg skulle jag nog i första hand försöka kräva att de minimerar era framtida problem. Det kan vara att de t ex montera ett fönster i väggen redan nu och drar ev el i väggen. D v s sådant som blir betydligt mycket svårare för er att i efterhand göra i en betongvägg.

/Krille
 
  • Gilla
Hedax och 3 till
  • Laddar…
Jag antar att du har en KA (Kontrollansvarig) i projektet som jag föreslår att du tar med dig på mötet med entreprenören. Han borde kunna det tekniska och göra en utvärdering av vilket som är möjligt att göra för att finna en lösning.
 
  • Gilla
Hedax och 3 till
  • Laddar…
Det är nog enklare att de betalar i "ersättning" vad det i framtiden kostar att såga upp ett hål för fönstret isåfall. Det är inte så märkvärdigt för de som har utrustning för sådant.
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Att såga upp ett fönster i en betongvägg kostar 10 - 30 000, beroende på förutsättningar. Du kan ju ringa en betonghåltagningsfirma, ofta har de ett fastpris för ex. ett fönster, och höra efter. Samtidigt så är det ju inte helt gratis att såga upp en trävägg, och fälla in reglar runt hålet heller. Så jag skulle gissa att merkostnaden ligger någonstans på 10 - 15 000.

Totalt sett så tror jag att det är en fördel om hela väggen är i samma material, mindre risk för sprickor mellan materialen.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.