Jag hämtade precis mina beställda rhododendronplantor Catawbiens album på handelsträdgården. När jag nu läser på lapparna så står det Cunningham white. Är dessa en och samma sort eller två olika sorter ?
 
Det är två olika sorter. Den första är en vit parkrhododendron, vet inte vilka föräldrarna är, Cunningham´s White är en hybrid (R. caucasicum x R. ponticum)
 
  • Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det är två olika sorter. Den första är en vit parkrhododendron, vet inte vilka föräldrarna är, Cunningham´s White är en hybrid (R. caucasicum x R. ponticum)
Är det någon större skillnad på dessa? Läste i andra forumstrådar att flera var missnöjda och inte gillar Cunningham White
 
R. catawbiense är nästan alltid de stora, gamla buskar man får syn på i en trädgård, vanligast är lilablommande skulle jag tro. De kommer ursprungligen från USA, var nog de första Rhododendron som introducerades här. De blir enormt stora buskar av dem och de tycks tåla det mesta som inte alltid stämmer överens med odlingsråd om Rhododendron. Deras växtsätt gör att de ofta får det man kallar för storkben. De ingår förövrigt i massor av hybrider hos olika Rhododendron som förekommer på marknaden.

R. Cunningham´s White härstammar från den anrika engelska plantskolan Waterer som har producerat massor av hybrider. Denna planta blir mera bred än hög, den har något liggande grenar och blir nog närmare 2 m bred. Den är tålig men inget speciell i övrigt, kan ibland återkomma med en sen höstblomning men då blommar inte samma knopp igen på våren.

Den första Rhododendron jag planterade var just C. W och så tror jag det är för många. Skälet är att plantskolor envist håller fast vid dessa sorter, det finns fyra, fem hybrider att välja på och de flesta har sitt ursprung i parkrhododendron. Det har inte skett minsta utveckling bland de traditionella plantskolorna de senaste 20 åren. Jag skulle aldrig plantera någon av dem idag , det finns så mycket vackra Rhododendron som inte blir spretiga och fula, de som växer långsamt vilket gör att de håller formen och det kompakta växtsättet. Inte alltför svårt att hitta är Yakushimanum hybrider eller selektioner av den samma. Tåliga vackra växter med ett vackert indument på bladen.
Ett tips, två vackra Rhododendron som brukar gå att hitta om man letar är R. `Koichiro Wada´ en selektion av vildarten samt den snarlika R. `Yaku Angel´

Men de flesta har börjat med en parkrhododendron eller R. Cunningham´s White...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
R. catawbiense är nästan alltid de stora, gamla buskar man får syn på i en trädgård, vanligast är lilablommande skulle jag tro. De kommer ursprungligen från USA, var nog de första Rhododendron som introducerades här. De blir enormt stora buskar av dem och de tycks tåla det mesta som inte alltid stämmer överens med odlingsråd om Rhododendron. Deras växtsätt gör att de ofta får det man kallar för storkben. De ingår förövrigt i massor av hybrider hos olika Rhododendron som förekommer på marknaden.

R. Cunningham´s White härstammar från den anrika engelska plantskolan Waterer som har producerat massor av hybrider. Denna planta blir mera bred än hög, den har något liggande grenar och blir nog närmare 2 m bred. Den är tålig men inget speciell i övrigt, kan ibland återkomma med en sen höstblomning men då blommar inte samma knopp igen på våren.

Den första Rhododendron jag planterade var just C. W och så tror jag det är för många. Skälet är att plantskolor envist håller fast vid dessa sorter, det finns fyra, fem hybrider att välja på och de flesta har sitt ursprung i parkrhododendron. Det har inte skett minsta utveckling bland de traditionella plantskolorna de senaste 20 åren. Jag skulle aldrig plantera någon av dem idag , det finns så mycket vackra Rhododendron som inte blir spretiga och fula, de som växer långsamt vilket gör att de håller formen och det kompakta växtsättet. Inte alltför svårt att hitta är Yakushimanum hybrider eller selektioner av den samma. Tåliga vackra växter med ett vackert indument på bladen.
Ett tips, två vackra Rhododendron som brukar gå att hitta om man letar är R. `Koichiro Wada´ en selektion av vildarten samt den snarlika R. `Yaku Angel´

Men de flesta har börjat med en parkrhododendron eller R. Cunningham´s White...
Stort tack för svar
Jag beställde Catawbiens album vit samt Red Jack för att jag gärna vill ha lite högväxande och just för att dessa verkar ganska tåliga för sol. I grannskapet växer många gamla parkrhdodendron vilka är välväxna och fina, ser ut att trivas.
Jag ska köra tillbaka med de plantorna av Cunningham white som jag har fått fel och hoppas snart få mina Catawbiens album istället.
 
Jag beställde även 3st Red Jack. Handelsträdgården återsände den första leveransen då de ansåg att plantorna var undermåliga. När jag nu skulle hämta de nya plantorna så blev jag väldigt skeptisk till deras växtsätt och utveckling, jag vågade inte köpa dem.
Jag tycker att de ser väldigt klena och rangliga ut med den tunna stammen. Vad anser ni kunniga och erfarna om dessa plantor ?
 
  • Tre Red Jack-plantor i krukor med tunna stammar och frodig rosa blomning, viss tveksamhet kring kvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag törs faktiskt inte säga varken det ena eller det andra. Många Rhododendron ser ju ut så, långa skott där det är relativt stort avstånd mellan bladen.
Jag har själv ingen erfarenhet av `Red Jack´ men kollade upp ursprunget till växten. Den har funnits länge, en hybrid som registrerades i Nederländerna redan 1975. Bara ena föräldern är känd och det var ingen Rhododendron som jag är bekant med. Man kan få lite information om växtsättet om man känner till ursprunget men tyvärr inga ledtrådar.
 
A Abies koreana skrev:
Jag törs faktiskt inte säga varken det ena eller det andra. Många Rhododendron ser ju ut så, långa skott där det är relativt stort avstånd mellan bladen.
Jag har själv ingen erfarenhet av `Red Jack´ men kollade upp ursprunget till växten. Den har funnits länge, en hybrid som registrerades i Nederländerna redan 1975. Bara ena föräldern är känd och det var ingen Rhododendron som jag är bekant med. Man kan få lite information om växtsättet om man känner till ursprunget men tyvärr inga ledtrådar.
Ok,lite svåra beslut det här. Kollade med plantagen vilka hade två plantor hemma ( retligt då jag vill ha 3). Jag ska svänga förbi och som jämförelse kolla hur deras ser ut på måndag.
 
Claes Sörmland
Det är hårt drivna plantor som rotades med stickling och har drivits två år för att blomma så att de går att sälja. De har stått tätt på odlingsplatsen och är därför höga och glesa.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är hårt drivna plantor som rotades med stickling och har drivits två år för att blomma så att de går att sälja. De har stått tätt på odlingsplatsen och är därför höga och glesa.
Vad tror du om deras framtida fortlevnad och utveckling utifrån detta, om man nu skulle plantera dem ?
 
Jag körde inom Plantagen och jämförde med deras Red Jack. Dom var betydligt större, grövre och priset var såklart därefter. Om man jämför växtsättet så tycker och tror jag nog faktiskt att det inte är något större fel på dom som jag har beställt. Åker nog och hämtar mina Red Jack imorgon hos handelsträdgården.
Bifogar bild På Plantagens större o kraftigare och bild på mina förbeställda lite mindre och klenare.
Större och kraftigare Red Jack-växter i krukor på Plantagen, med tjocka stammar och många blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Större och kraftigare Red Jack-växter i krukor på Plantagen jämfört med mindre förbeställda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Plantagens plantor verkar vara 5-åringar.

Generellt så brukar rhododendron ha en period av två säsonger eller så när de etablerar sig ute i verkligheten. Då tar de ofta en paus i blomningen och är mer väderkänsliga än de blir senare. Pinnigare plantor brukar ha det lite tuffare med vintern, både vad gäller köldskador och snöskador.
 
  • Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Plantagens plantor verkar vara 5-åringar.

Generellt så brukar rhododendron ha en period av två säsonger eller så när de etablerar sig ute i verkligheten. Då tar de ofta en paus i blomningen och är mer väderkänsliga än de blir senare. Pinnigare plantor brukar ha det lite tuffare med vintern, både vad gäller köldskador och snöskador.
Får hoppas på ytterligare en mild vinter och isolera dom med löv och annat bös efter bästa förmåga om jag nu planterar dom klena plantorna. Plantagen hade ju bara två och jag vill ha tre st.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.