Altanräcke i vitt med synbara rötskador och flagande färg mot en bakgrund av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altanräcke i vitt trädäck med pelare och målade kryssmönster, viss synlig röta och skadat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit målad altanpelare med rutten bas där färgen flagnat och träet skadats av röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har nu bott två somrar i vårt hus och insett att vårt fina altanräcke är ruttet. Det har byggts med tryckt virke och sannolikt målats med dålig färg. Trots att det bara är omkring sju år behöver det bytas. Dessvärre är pelarna som går ner till marken upp till fyra meter långa och är bärande. Tycker forumet att jag bara ska byta det som är uppenbart dåligt eller byta allt? Är det bättre att satsa på oimpregnerat kvalitetsvirke om jag ändå ska måla vitt? Har tänkt mig linoljefärg. Tacksam för tips.
 
S
Sorgligt men som det ser ut är det nog bara att riva allt som är ruttet , att det ruttnat där i underkant beror på snedsträvan som vattnet har följt ner till stolpen hur är trallen ,
Om du ska byta stolparna och bärlinor verkar bra så kan du stämpa upp hela golvet så det hänger i luften
Att göra så är helt beroende på vad du kan och vill , i bland kan det vara bättre att plocka ner det helt .
Dina nya stolpar , ta 45X95 tryck och skruva ihop eller 45X125 så vrider dom sig inte , det sistnämnda kanske , det beror på hur du vill ha staketet , pinnigt eller kraftfullt
Tryckt är bäst och kan målas efter 2 år med en färg som inte är tät utan andas
 
Tack för tips
Nuvarande stolpar är 2*45*145 med en smalare emellan som jag intel har koll på dimensionen på. Jag tänker mig liknande dimension på det jag byter. Några av stolparna är väldigt långa.
Med vänlig hälsning,
Johan
 
Färgvalet är nog en starkt bidragande orsak. Man kan inte ens måla tryckimpregnerat med akrylatfärg på alla sidor. Jag tror inte det finns något alternativ till att byta stolparna från grunden. Använd diffusionsöppen färg, som linoljefärg eller alkydoljefärg. Det är klokt att använda tryckimpregnerat, men avvakta med målning tills virket är torrt.
 
Nu är detta projekt på gång och jag har rivit staketet och testat lite med att ta bort en stolpe. Kommer att byta alla stolpar och räcket men bärlinor och trall är ok. Frågan är vilket virke som är bäst. Tryckt eller inte? Funderar på linoljefärg men problemet är att det tar så lång tid att torka mellan strykningarna. Alla stolpar har unika mått så det blir krångligt. Finns det annan färg som också andas? Vad anser forumet? Lite sugen på att sätta glas istället för kryssen eller ribbor men det kanske blir för stort stilbrott?
 
Allt virke som inte varit målat är säkert OK. Ska du måla så är linoljefärg eller alkydoljefärg de enda alternativen. Använder du tryckt virke måste du inte måla. Glas i stället för kryss tycker jag blir klart snyggare.
 
  • Gilla
Johan Engström
  • Laddar…
Vad tror forumet om att köpa ett räcke i stål av Timil i Göteborg. Vore skönt att veta att det är underhållsfritt.
 
C
He he, från sekelskiftesromantik till stål och glas.
Då är stilbrottet fullbordat iallafall :crysmile:
 
Kör man det vitmålat så tycker jag inte det bryter så mycket i stil ändå.
 
Bortsett från stilaspekten tycker jag att ett stålräcke har väldigt många fördelar. Det går säkert att hantera det stilmässigt också, inte minst genom färgen. Är man lite ihärdig går det säkert att hitta bra historiska förebilder också.
 
Hej Johan, jag är nyfiken hur ert projekt med det nya räcket gick. Vi har samma typ av problem med ett ruttet räcke (fast inte like omfattande som ni hade). Vore toppen om du kunde kort beskriva typ av virke, färg mm som ni använde till räcket. Tack på förhand!
 
  • Gilla
Motwurst
  • Laddar…
Här kommer en bild med ett ruttet räcke! Som sagt inte lika omfattande som Johans räcke. Tacksam för all tips och råd. Tryckimpre. trä eller inte? Vilken målarfärg mm?
 
Egenmonterat räcke i stål och glas på en träaltan med utsikt över en trädgård och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt stål- och glasräcke på en altan med utsikt över ett villaområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J JeffBeck skrev:
Hej Johan, jag är nyfiken hur ert projekt med det nya räcket gick. Vi har samma typ av problem med ett ruttet räcke (fast inte like omfattande som ni hade). Vore toppen om du kunde kort beskriva typ av virke, färg mm som ni använde till räcket. Tack på förhand!
Nytt stål- och glasräcke på en altan med utsikt över ett villaområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag satsade på ett räcke i stål och glas som jag monterat själv. Vi är mycket nöjda med resultatet.
 
Johan Engström Johan Engström skrev:
[bild] [bild]
[bild]
Jag satsade på ett räcke i stål och glas som jag monterat själv. Vi är mycket nöjda med resultatet.
Liknande problem här. Är intresserad av glas pga vi bor blåsigt, men har stor altan, ser ut som ni har samma. Hjälper det mot vind?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.