Vi har fått en produktionskalkyl av vår husförsäljare/-och totalentreprenör. I den kalkylen har vi en post för kakel och klinker på 45000 kr inkl arbete. Dessa 45000 kr skulle räcka om vi höll oss till klinker och kakel på max 200 kr/m2 (resten skulle i så fall bli tillägg).
Denna summa ringde jag för säkerhets skull och kontrollerade 2 ggr med säljaren, då våra bekanta som bygger samma sorts hus hade fått en kalkyl på 10000 dyrare. Men jo då, vår kalkyl på 45000 kr var rätt.

Då så tänkte vi och allt var frid och fröjd, tills vi skulle skriva på entreprenadskontraktet.
Nu heter det helt plötsligt att arbetet skall kosta 43000 kr och materialet skall tillkomma där utöver!
Man menar också att "det har blivit lite bättre på vissa poster i vår produktionskalkyl jämfört med verkligt utfall, t ex målningen blev lite billigare än vad kalkylen var satt till... och därför kan det bli så att vissa poster kan bli dyrare men huvudsaken är att totalen på kalkylen stämmer..."

Nu till min fråga.
Får man göra så här?
Jag tycker att det verkar som om säljaren/entreprenören vill ta igen pengar på vår kakling som han ev förlorade på målningen (han har säkert % på arbetena)?
Finns det några regler för detta? Vad har vi att sätta emot?
Om det är på detta sättet är det ju ingen mening med att vi själva försöker göra bra avtal som vi kan lägga in i totalentreprenaden, jag menar om de ändå får lov att "justera" så att priset ändå blir det samma, hur vi än försöker hålla kostnaderna nere...

Man blir så förb---ad! >:(
Någon som har tips? Tack....
 
Jag förstår & förstår inte...om totalen är ok så?
Eller skulle ni utföra målningen på egen hand?
I så fall är det bara att be om rabatt på annan post än just målning...
 
Fult gjort. Har märkt samma tendens på vårt husbolag tyvärr. Vi har valt bort målningen och skaffat egen entreprenad för en del övrigt jobb. Det vi väljer från husleverantören är resten. Kostnader för de lovade entreprenörkostnaderna kvarstår dock så där har vi inte råkat ut för samma sak. Men däremot märker vi att när man gör tillval så ökar arbetskostnaden för entreprenörerna mer än vad de egentligen borde. I vårt fall är det svårare att göra något åt saken eftersom det är tillval och vi kommer ju välja deras entreprenör.

I ert fall skall ni klaga tills ni får de summorna per entreprenad som ni hade från början, om det inte stod i uppskattat pris kolumnen förstås då blir det svårare. I vårt fall vart det en summa som husbolaget garantera.

 
Har också fått en kalkyl på 45000 för kakel och klinkers i 2 badrum + klinkers i tvättrum. Räknat inkl. kakel och klinkers för 200kr/m2.
Har frågat säljaren 2 ggr om detta verkligen kan stämma eftersom jag tycker det låter så "billigt".
Han står fast vid det men det står i kolumnen för "uppskattat pris" så man får väl se vart det slutar.....
Eksjöhus för övrigt.
Vilket företag jobbade eran säljare för?
 
ante100 skrev:
Har också fått en kalkyl på 45000 för kakel och klinkers i 2 badrum + klinkers i tvättrum. Räknat inkl. kakel och klinkers för 200kr/m2.
Har frågat säljaren 2 ggr om detta verkligen kan stämma eftersom jag tycker det låter så "billigt".
Han står fast vid det men det står i kolumnen för "uppskattat pris" så man får väl se vart det slutar.....
Eksjöhus för övrigt.
Vilket företag jobbade eran säljare för?
Ja Ante100, jag skulle akta mig i ditt läge, har inte bra erfarenheter av Eksjöhus när det gäller Kalkyler.

Vi har anmält våran säljare till STR`s Etiska råd och där såg dom utan att ens ha haft mötet att Säljaren har gjort stora misstag.

Till er alla. BEGÄR KONTROLL-KALKYL
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.