L lordi skrev:
Det ser inte fuktigt ut i taket på garaget?
Nej, kan ta lite bilder på tak i garage imorgon.
 
Hej Igen,

Ledningen som går upp genom hålet på första bilden är från jordvärmepumpen går upp till någon dosa på mellanvåningen som man kan skruva temperatur på och detta är draget genom garderoben med lukt. Så hålet där motsvarar vänstra hörnet närmast dörren i garderoben som luktar.

Jag har sniffat detta hål flera ggr och det luktar inget där, lukten är som sagt starkare längre in mot badrummet i mellanutrymmet.

Senaste planen efter att ha pratat med en rörmokare i närheten, är att ringa försäkringsbolaget imorgon och ta det genom dom via villaförsäkringen. Han menade att det kunde vara bättre att lyfta ärendet genom dom så fick dom skicka sin personal att undersöka innan man gjorde något själv så att dom inte kunde påstå att man orsakat något när man tex spolade.

Synpunkter på detta?



Lite bilder från tak i garaget som ligger under. Ledningar och rör som fästs längs ett vitmålat tak i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledning och grått avloppsrör som går genom hål i vitmålat garageinnertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy underifrån av ett tak med ledningar och rör, inklusive ett kopparrör och ett hål genom vilket ledningen går.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Låter rimligt, försäkringsbolaget har nog kunnig kontrollant med rätt kontakter.

Ett rep på röret känns ju sådär, risk att någon hänger något tungt och kanske drar ner samt isär rören.
 
Harskummat genom alla svar men inte funnit om någon kollat avloppsluftningen. Det verkar lite skumt att nivån i toastolen sjunkit. Kan tyda på att
1 ingen avluftning finns, eller igensatt. Finns ingen ritning? Avlluftning upp genomyttertaket eller vacumventil inne någonstans och om membranet i ventilen är trasigt så luktar det hela tiden. Undersök om luftning finns.
2 är det ombyggt? Jag har stött på ett liknande problem där det fanns en golvbrunn som husägare ställt en garderob ovanpå. Medför torrt vattenlås och avloppslukt.
3 vissa äldre grå avloppsrör hade benägenhet att spricka lokalt på längden vilket medför lukt. Tror det var slutet 60-tal början 1970-tal. Börja kolla ritningar. Om ej säljaren lämnat så kan kommunens Bn ha.
Sistasteget vvs-konsult.
 
Hej.

Jobbar som Rörinspektör, dvs jag filmar och felsöker ledningar dagligen. Om jag vore dig så skulle jag ta ut en kunnig filmare tillsammans med en spolbil och be dom göra en statuskontroll/ felsökning.
( spolbilen kan behövas för att spola rent ledningarna så att inspektören kan se ev sprickor/defekter i ledningarna.)

Man kan även göra en provtryckning, antingen använda rök, alt spårgas så att läckan kan hittas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.