Tänkte dela med mig av en bild jag tog häromdan. Vi har grävt och härjat i trädgården, så i slutet av sommaren 2016 flyttade jag robotlinan så att maskiner skulle kunna ta sig in och ut utan att behöva ha koll på ar den lilla gröna rackaren är. Resultatet är slående, där roboten inte klipper är nästan bara mossa. Innanför tråden finns förvisso lite mossa, men det är övervägande del saftigt grönt gräs.

När bilden är tagen har jag precis klippt båda ytorna med åkgräsklippare, det var kanske nåt mer grässtrå som stack upp över mossan innan jag gjorde det.
 
  • Gräsmatta delad i två zoner, en med mossa och en med saftigt grönt gräs efter flyttning av robotklippargräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marco9000 och 9 till
  • Laddar…
Bra bild som illustrerar varför man inte skall klippa med uppsamlare och med mulching funktion istället..
 
Ingen uppsamlare...
Även konstgödsling har varit identisk på båda områdena i bild.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Imponerande om det inte ligger någon annan skillnad bakom än robotklippare...
 
Är det här beroende på mulchingen eller att det klipps oftare?
 
Det blir ju rimligen ungefär lika mycket gräsklipp per säsong på båda sidor gränsen, så skillnaden bör vara marginell vad gäller just gödning. Personligen tror jag att skillnaden uteslutande beror på att gräset hålls kort hela tiden, vilket kanske gör att mossan inte kan frodas i den skugga och svalka som långt gräs ger.
Just det här partiet till vänster i bild kanske lider något mer av skugga också, men jag har en plats till i trädgården där båda sidor gränsen har likvärdiga ljusförhållanden och det är ännu större skillnad där.
 
  • Gilla
Thordh
  • Laddar…
Robotklippare skär av gräset endast någon millimeter åt gången vilket gör att klippet snabbare omvandlas till näring. Långt klipp från vanlig klippare lägger sig snarare som en filt i gräsbotten. Mossa trivs inte när något ständigt trampar eller rullar över den, då den försvinner till slut.
Skall man nå samma effekt med vanlig klippare kan jag tänka mig att man måste klippa var eller högst varannan dag.
Hos mig har dessutom mördarsniglarna försvunnit, har inte sett någon på tre år (ta i trä...).
 
Sniglarna trivs som aldrig förr här :(
 
M
Framförallt så klipper roboten av så få millimetrar av gräset att gräset inte behöver återhämta sig efter varje klippning. Man får ju tänka på att gräs är en växt, och precis som blommor och buskar så får man inte beskära/klippa för stor del av växten i ett svep.

Det tror jag är den absolut viktigaste funktionen för att konkurrera ut t ex mossa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.