Microkatten
P pellito skrev:
Det här forumet går verkligen från att vara ngt bra till något fantastiskt tack vare engagemanget och osjälviska insatser fr ngn som dig i det här fallet. Hatten av @justusandersson!
Instämmer! @justusandersson är en ev de mest hjälpsamma, kunniga och vänliga på detta forumet! All heder åt honom! (y)
 
  • Gilla
MasMats och 16 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag rodnar. Men det krävs en intresserad TS också.
Hej igen.

Nu ska det igång på allvar och bärlina till golv är på plats mm men kommer med frågan direkt till dig.
När Limträstolpen är på plats och jag ska sätta dit den främre balken till takkonstruktionen. Ska jag sätta den utmed ytterkant på stolpen eller såga till stolpen som ett L och fälla in regeln i stolpen? (Hoppas du förstår min fråga)
 
Om bjälken är smalare än stolpen är det lämpligt att såga ur ett L. Annars lägger u den ovanpå och fäster ed ordentliga beslag. Lasterna som balken bär skall helst överföras till stolpen som en centrisk kraft.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om bjälken är smalare än stolpen är det lämpligt att såga ur ett L. Annars lägger u den ovanpå och fäster ed ordentliga beslag. Lasterna som balken bär skall helst överföras till stolpen som en centrisk kraft.
Ok, tack så mycket. Återkommer med fler frågor framöver och under arbetets gång
 
Nu när vi ändå är igång och tankarna går till taket. Hade tänkt ha 45×170 med max cc120 i takstolarna. Är det tillräckligt eller bör jag köra på 45×220?
 
Om takets djup fortfarande är runt 2 meter, räcker 45x170 gott.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om takets djup fortfarande är runt 2 meter, räcker 45x170 gott.
Tack än en gång du ska veta att det betyder mycket med denna expertisen tillgänglig för oss amatörer
 
P Pappa1986 skrev:
Även kvinnan här i huset håller på med fontänprojekt som ska bli färdigt. Så mycket som ska göras denna sommar
Det skulle vara kul att se en glimt från fontänprojektet också!
Är själv väldigt sugen på en fontän i vår gräsrundel. Nåt sånt här kanske:
1063%20Font%C3%A4n%20Acera.jpg
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det skulle vara kul att se en glimt från fontänprojektet också!
Är själv väldigt sugen på en fontän i vår gräsrundel. Nåt sånt här kanske:
[bild]
Hehe ja , här kommer 2 bilder på det pågående projektet. Inte i närheten av att vara färdigt. Planterat vildvin vid varje stolpe så hela träet ska täckas +planteringar mm som ska fixas och staket mellan pelarna ska dit och massa växter . Ingen vanlig fontän utan mer som ett regnfall. Förra året byggdes det en bäck på 25 meter med vattenfall och en damm,:):D En ofärdig trädgårdsanläggning med träpelare, vildvin planteringar och en nybyggd pergola mot en grönskande bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggd trädgård med en stenhög och planterade panséer under ett trästomme tak med solljus som filtreras genom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Göta Petter, det blir ju som en hel slottspark!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Göta Petter, det blir ju som en hel slottspark!
Haha, ja det är ungefär tanken :crysmile::D
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hej hopp. När jag ska fästa den främre regeln på limträbalkarna, är det ok att sätta fast den antingen utanpå stolparna eller ovanpå utan att jacka ur och sätta vinkelbeslag mellan stolpen och regeln? Främre regeln är 45×170cm.
Stolpen är 115×115
 
Redigerat:
Jag är osäker på vad du menar. Kan du uttrycka dig tydligare?
 
J justusandersson skrev:
Jag är osäker på vad du menar. Kan du uttrycka dig tydligare?
Ok. När de 6 stolparna är uppe och jag ska sätta dit regeln på stolparna, hammarband eller främre balk(främre bärlina) tror jag det brukar kallas.
Jacka ur själva stolpen(vill jag helst inte) och passa in regeln.
Eller skruva dit den och fästa den utanför stolparna
Eller om den måste ligga på stolparna utan att jacka ur.

Hoppas du är med på hur jag menar hehe annars får ja hitta en bild
 
Den främre limträbalken bör ligga ovanpå stolparna, eventuellt infälld, så att stolparna får en centrisk last. Montering utanpå rekommenderar jag inte. Varför vill du inte fälla in balken? Gör man det blir förbindelsen mellan balk och stolpe extra styv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.