Hej! alla på forumet är ny här men har en fråga som jag vill ventilera.
Jag och min sambo är intresserade av att bygga hus i en mellanstor ort i södra sverige.
våra funderingar går om vi har ekonomi nog att bygga vårt drömhus eller om vi bör vänta.

förutsättningar hus garage med tomt inklusive allt därtill har vi räknat 6.300.000 kr alltså totalt med trädgård stensättning altan rubbet. huset ett enplanshus 170 kvadrat cirka i sten. vi har verkligen tagit i priset för att verkligen verkligen vara på den säkra sidan.

Vår ekonomi i nuläget är cirka 3.000.000 kr i kontantinsats.
vi kommer då få ett lån på 3.300.000 kronor. vilket känns mycket eller ? eller är det så det ser ut om man bygger nytt? är vi redo? eller bör vi spara och förbereda oss mer? vi kommer tömma oss ganska totalt .
har en ny bil med och inga studie lån eller andra lån finnes.

vi är 29 och 26 år
och för att slippa frågorna om hur man kan fått hop dom kontantinsatserna i tidig ålder så har jag jobbat extremt mycket offshore och sparat och haft flyt på bostadsmarknaden.
våra löner 34.000kr och 26.000 kr.
tanken är att sluta resa i närtid och då kommer jag gå ner mig kraftigt i lön därför räknar vi på lönerna jag nämner ovan.

Super tacksam för svar var öppna och ärliga om hur ni resonera.
Med vänliga hälsningar !
 
Vad är huset värt dagen efter det är färdigt?
 
pratat med lite olika mäklare dom tror ungefär samma pris som det kommer byggas för plus minis 200.000 kr. det ligget med havsutsikt och bryggplats vilket drar upp det.
Mvh
 
Ni hamnar ju under gränsen för nya amorteringskravet (4,5 gånger årsinkomsten) vilket är bra. I nuläget skulle ni behöva amortera 1%, dvs 2 750 kr/mån. Med en högt räknad ränta (2%) skulle ni betala 5 500 kr/mån i ränta/mån. Så lånekostnader på 8 250 kr/mån, vilket känns fullt rimligt. Sedan tillkommer förstås driftskostnader på kanske 2 500/mån.

Det som möjligen kan ställa till det är bankens krav på att ni ska klara 7% ränta. Det blir 19 250 kr/mån + amortering, vilket är rätt saftigt med era inkomster på endast 60 000 kr/mån brutto.

Men mycket bra att ni inte har några andra lån. Jag tror absolut det är en rimlig kalkyl - frågan är om ni kan hitta en tillräckligt snäll bank. :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Vad är huset värt dagen efter det är färdigt?
pratat med lite olika mäklare dom tror ungefär samma pris som det kommer byggas för plus minis 200.000 kr. det ligget med havsutsikt och bryggplats vilket drar upp det.
Mvh
 
J jocke31 skrev:
Ni hamnar ju under gränsen för nya amorteringskravet (4,5 gånger årsinkomsten) vilket är bra. I nuläget skulle ni behöva amortera 1%, dvs 2 750 kr/mån. Med en högt räknad ränta (2%) skulle ni betala 5 500 kr/mån i ränta/mån. Så lånekostnader på 8 250 kr/mån, vilket känns fullt rimligt. Sedan tillkommer förstås driftskostnader på kanske 2 500/mån.

Det som möjligen kan ställa till det är bankens krav på att ni ska klara 7% ränta. Det blir 19 250 kr/mån + amortering, vilket är rätt saftigt med era inkomster på endast 60 000 kr/mån brutto.

Men mycket bra att ni inte har några andra lån. Jag tror absolut det är en rimlig kslkyl - frågan är om ni kan hitta en tillräckligt snäll bank. :)
har pratat med en bank o dom gick med på det så att säga. men det är ju en sak vad dom går med på och hur det känns själv. dom pratade att vi kunde binda för 2.1 på 10 år då borde ju troligtvis huset värde gått upp och vi kanske har hunnit amortera av cirka 500.000 till 1.000.000 och har då andra förutsättningar eller vad tror du ?
 
D daniel1990 skrev:
har pratat med en bank o dom gick med på det så att säga. men det är ju en sak vad dom går med på och hur det känns själv. dom pratade att vi kunde binda för 2.1 på 10 år då borde ju troligtvis huset värde gått upp och vi kanske har hunnit amortera av cirka 500.000 till 1.000.000 och har då andra förutsättningar eller vad tror du ?
Utmärkt. Ja, då skulle jag tänka så här: amortera mer än kravet medan räntorna är låga för att säkra upp för framtiden. Hur som helst tror jag inte många bedömare tror på räntor uppåt 6-7% de närmsta åren och precis som du skriver - om den dagen kommer så har ni i så fall hunnit amortera av en hel del på lånet. Däremot skulle jag inte binda på så lång tid om det går att undvika. Då är det bättre med en lägre ränta och att amortera mer. Rörlig ränta har - som du säkert vet - alltid varit billigast i längden.
 
J jocke31 skrev:
Utmärkt. Ja, då skulle jag tänka så här: amortera mer än kravet medan räntorna är låga för att säkra upp för framtiden. Hur som helst tror jag inte många bedömare tror på räntor uppåt 6-7% de närmsta åren och precis som du skriver - om den dagen kommer så har ni i så fall hunnit amortera av en hel del på lånet. Däremot skulle jag inte binda på så lång tid om det går att undvika. Då är det bättre med en lägre ränta och att amortera mer. Rörlig ränta har - som du säkert vet - alltid varit billigast i längden.
jag förstår. så du tycker inte detta känns galet? du tycker med andra ord vi är redo ? mvh :)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D daniel1990 skrev:
jag förstår. så du tycker inte detta känns galet? du tycker med andra ord vi är redo ? mvh :)
Ja; det är förstås upp till er att bedöma i första hand. Men eftersom även banken (som är betydligt tuffare nu än för några år sedan) anser att er ekonomi är tillräckligt god så tycker jag också att det ser rimligt ut. Bara du inte stämmer mig om det spricker... :D
 
J jocke31 skrev:
Ja; det är förstås upp till er att bedöma i första hand. Men eftersom även banken (som är betydligt tuffare nu än för några år sedan) anser att er ekonomi är tillräckligt god så tycker jag också att det ser rimligt ut. Bara du inte stämmer mig om det spricker... :D
haha nej det lovar jag:).. skulle räntorna gå upp till 7-10 procent då har nog fler problem känns lite som man kanske är över nojig känns som hur det än går så kan man ju alltid sälja huset . har svårt o se att det skulle tappa över 50 procent i värde. men vem vet.. lite får man väl chansa i livet med kanske. mvh
 
Ni är mer redo än säkerligen 90 procent av de som bygger hus idag. En lånenivå på 1650 per person så har ni utrymme för problem också.
Bara o köra, lycka till!
 
Kanske lite ”känsliga” frågor...

Hur stabilt förhållande har ni?

Barn eller barn på G?

Hur/var finns dagis/skolor osv i förhållande till huset?

Dvs om livet förändras är det fortfarande rätt hus? Lätt att sälja? Lätt att hantera bundna lån osv.

Se till att fundera på hur ni hanterar det om ni tex lägger väldigt olika andel i kontantinsats. Skilsmässor händer ju trots allt.

Men egentligen känns det väldigt stabilt rent objektivt med tanke på er/din rejäla kontantinsats. Där det ger en rejäl buffert att hantera de flesta förändringarna ekonomiskt. Tex om ni måste/vill sälja oförutsett av någon anledning. Tror många par har lån på 2,5-3,5 miljoner på hus som är värt klart mindre än det du skriver om.

Lycka till!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Ni är mer redo än säkerligen 90 procent av de som bygger hus idag. En lånenivå på 1650 per person så har ni utrymme för problem också.
Bara o köra, lycka till!
tack det kändes ju skönt o höra. dom flesta verkar generellt väldigt negativt inställda när jag berättar vår situatuion därför gör det mig orolig om jag kanske ändå skulle fortsätta vara utomlands o jobba ett tag till och spara undan en halvmiljon till iallafall.. men är trött på resandet. mvh
 
S skogstomten skrev:
Kanske lite ”känsliga” frågor...

Hur stabilt förhållande har ni?

Barn eller barn på G?

Hur/var finns dagis/skolor osv i förhållande till huset?

Dvs om livet förändras är det fortfarande rätt hus? Lätt att sälja? Lätt att hantera bundna lån osv.

Se till att fundera på hur ni hanterar det om ni tex lägger väldigt olika andel i kontantinsats. Skilsmässor händer ju trots allt.

Men egentligen känns det väldigt stabilt rent objektivt med tanke på er/din rejäla kontantinsats. Där det ger en rejäl buffert att hantera de flesta förändringarna ekonomiskt. Tex om ni måste/vill sälja oförutsett av någon anledning. Tror många par har lån på 2,5-3,5 miljoner på hus som är värt klart mindre än det du skriver om.

Lycka till!
Hej ! intressant det du tar upp. och har försökt tänka på det mesta tycker jag. förskola är cirka 10-15 min bort med cykel 5 min med bil kanske . varit tillsammans i 5-6 år känns stabilt. inga barn än eller planerat tanken är isf att få huset helt klart med allt som hör därtill möjligtvis spara upp en buffert på 200.000 sen skaffa barn när tjejen är 28. huset är planerat för att ha 2 barn i framtiden med planlösning osv.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.