De korrugerade eternitskivor som ligger på gäststugetaket i dag håller inte tätt längre, och eftersom taklutningen är såpass låg tänkte jag lägga papp i stället (Trebolit Glaciär 3) plus en nockplåt. Jag vet hur jag skall göra vid takfoten och gavlarna, men hur lägger man pappen vid nocken? Skall den gå upp en bit på nockbrädan, och kanske till och med gå över kanten? Skall i så fall enbart underlagspappen gå över kanten (det blir nog svårt att få dit nockplåten annars eftersom nockbrädan blir så tjock)?

Eller borde jag enbart lägga papp på själva råsponten och låta den lilla ventilation (springor och glipor) som finns uppe vid nocken finnas kvar (jag tänkte göra en ny takfotsventilation och sätta ventiler på gavlarna)?

Svart nockplåt för tak, profil som visar vinkeln och formen på plåten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gäststuga med korrugerade eternitskivor på taket och en öppen nock, isolering synlig, stege lutad mot fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadade korrugerade eternitskivor på ett låglutande gäststugetak med fokus på nockplåten och behovet av takrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar och isolering på en vind som visar ett befintligt tak före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Hade det inte varit enklare att montera ett plåttak istället?

Staffan
 
Ta bort nockbrädan och lägg en våd som nock, en plåtnock riskerar att skava hål på pappen.

Protte
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hade det inte varit enklare att montera ett plåttak istället?

Staffan
Jag funderade på det först men är rädd för att ett av taken är för flackt för det (cirka 10 grader)
 
prototypen prototypen skrev:
Ta bort nockbrädan och lägg en våd som nock, en plåtnock riskerar att skava hål på pappen.

Protte
Bra poäng
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.