Kan inget om klippare, men det verkar ju vara en djungel.

Kör en Rotak 37 elklippare nu, men börjar bli less på att släpa runt på 40m kabel (behöver egentligen 60m). Klippytan är väl på 700-800m2, vi har en brant slänt och sen är mycket kringelikrok runt buskar, stenar, trappor, blommor, rabatter, odlingar m.m. Inte raka fina vägen liksom. 1/3 är naturtomt med grövre gräs typ. Mycket mossa.

Rotak 37 funkar bra, men önskar lite mer klippbredd och sen bli av kabeln. Har börjat svära över den nu och överväga hur många tusenlappar det skulle vara värt att bli av med den. Eller så köper man bara på sig andra problem?

Funderade på Rotak 43 Li - batteriklippare med två batterier. Men hur länge håller egentligen batteriet, både i klipptid och hur många laddcykler?

Annars säger alla Klippo - men frugan är skeptisk till fossila bränslen, höga ljud och lukter. Robotklippare har vi inte pratat om, bara utgått från att det skulle bli för dyrt och inte skulle funka här när det är osymmetriskt och lutningar m.m.. Sen vet jag inte om man kan bröta runt med bensinklippare på trånga utrymmen där man får backa m.m.. Men allt det här grundar sig bara på fördomar och okunskap.

Tacksam för tips/erfarenhet.

/Uffe
 
Tjena Uffe,

Allt beror på vad du har för gräsmatta skulle jag säga. Upplever du att ni klarar er bra med elklipparen så kan du fortsätta med el/batteri klippare. Skulle du behöva lite mer långvarig kraft till ett tjockare gräs så är det nog bensinklippare som gäller.

Det går att hitta ok robotlippare för under 10.000:- idag som klarar sluttande mark bra.
 
Tack svar. Har redan beställt Rotak 43 med 2 x 4Ah batterier och en trimmer som körs på samma. Syneon-chip i, om nu det spelar roll. Inget bra pris, så hoppas grejerna håller

Upptäckte robot sent, har inga argument emot mer än att trädgården är omväxlande och brötig. Och lite levande barn på det.


Semiproffset Thiger skrev:
Tjena Uffe,

Allt beror på vad du har för gräsmatta skulle jag säga. Upplever du att ni klarar er bra med elklipparen så kan du fortsätta med el/batteri klippare. Skulle du behöva lite mer långvarig kraft till ett tjockare gräs så är det nog bensinklippare som gäller.

Det går att hitta ok robotlippare för under 10.000:- idag som klarar sluttande mark bra.
 
Jag tror du kan klara dig bra. Vi har en 43Li men med ett batteri och kan, om inte gräset är väldigt långt/tjockt, klara oss på två vändor.
Med lite mätande på google maps får jag det till att sist jag klippte så körde jag ca 500m2 på en laddning. Därefter var batteriet helt slut och jag laddade för att köra de sista 200m2. Detta med en hel del knixande runt träd och buskar och annat som vi har. Med batteri blir man väldigt medveten om hur mycket tid det tar att hålla på och köra runt buskar och träd jämfört med att ånga på över större gräsytor.
 
Debut idag på rotak 43 li. En vecka har det växt, allt utom typ 30m2 räckte ett batteri till. Visserligen torrt. Gött med 2x4Ah. Oklart hur många m2, hur mäter man det enklast?

Kan man köra utan uppsamlare?

Nöjd tills det blöta kommer kanske.
 
m2 mäts antingen med måttband eller om du tillåter lite differenser, med area-funktionen hos eniro.

Uppsamlare kör vi bara med när vi inte klippt på ett tag och inte vill ha strängar med gräsklipp på gräsmattan. Kör man tämligen ofta så blir det helt ok även utan uppsamlare.
 
Köpte sån multimulch billigt och det var nog ok också, mindre gräs in huset på barn efter klippning om inte annat. Men kanske strular om blött.

Men gladaste överaskingen var nog trimmern på samma 36V 4Ah batterier, bosch advancedgrasscut. Körde en el-sladd-Ryobi innan jag aldrig blev kompis med pga tråd och matning. Bosch trimmer känns starkare och tråden bättre samt bättre frammatning. Oväntat stark.
 
Någon som vet varför det står max lutning 10 grader i specifikationerna på Rider 214TC? Är detta enbart en säkerhetsfråga eller skadar man maskinen om man kör i brantare sluttningar än så? Jag har en Rider 850 som jag kört med i sluttningarna utan problem många år. Sluttningarna är kanske runt 15-20 grader, de är inte långa, utan kanske 2-3 m på sina ställen. Kan jag skada en 214TC om jag kör denna i de sluttningarna? Kan nämnas att 850 har manuell växel, medan 214TC har hydrostat om det spelar in.
 
I irrbloss skrev:
Någon som vet varför det står max lutning 10 grader i specifikationerna på Rider 214TC? Är detta enbart en säkerhetsfråga eller skadar man maskinen om man kör i brantare sluttningar än så? Jag har en Rider 850 som jag kört med i sluttningarna utan problem många år. Sluttningarna är kanske runt 15-20 grader, de är inte långa, utan kanske 2-3 m på sina ställen. Kan jag skada en 214TC om jag kör denna i de sluttningarna? Kan nämnas att 850 har manuell växel, medan 214TC har hydrostat om det spelar in.
det är så tillverkare slår sig fri ansvar om garanti mm om någon kör i mer lutning än så, då man gör det på eget ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.