Tja! Min gamla ejektorpump fick lov att pensionera sig då jag inte orkar hålla på och reparera den något mer.
Bytt till en SQ2-85 sänkpump men blir inte riktigt haj på elen. Haft en elektriker här men vi lyckas inte riktigt lösa problemet som uppstår.
Jag har en radonavskiljare också ska tilläggas.
Som det är kopplat nu så funkar till synes allting tills det gamla motorskyddet löser ut. Elektrikern räknade fel, trodde att motorskyddet som är bara upp till 4A skulle räcka till och därför bara kopplade pumpen genom det.
Men nu när vi skulle plocka bort motorskyddet (pumpen har ju ett eget motorskydd och behövs därför inte) och koppla direkt genom kontaktorn så får vi inte till det. Jag är inte så jävla haj på el men tycker att det borde inte vara några problem alls. Det funkar ju med motorskyddet där ända tills det löser ut på grund av att det är för klent. Lägger upp en bild på hur det är kopplat med motorskyddet på plats sedan skulle jag vilja höra vad ni har för förslag på hur det ska kopplas utan motorskyddet rätt in i kontaktorn!

Tack på förhand!
 
  • Elinstallation med kontaktor och motorskydd, kablar märkta "Från pump", problem med överbelastning nämns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ja det borde inte vara några som helst problem så jag vet inte hur jag kan hjälpa. Kanske byta elektriker? De fasledare som går in i motorskyddet ska givetvis flyttas upp till kontaktorn, och manöverkretsen som går genom 95-96 ska skarvas ihop.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det borde inte vara några som helst problem så jag vet inte hur jag kan hjälpa. Kanske byta elektriker? De fasledare som går in i motorskyddet ska givetvis flyttas upp till kontaktorn, och manöverkretsen som går genom 95-96 ska skarvas ihop.
Ja, känns lite så!
Så du menar på att bruna fasen från pumpen sätter man i ett av uttagen där ett av stiften på motorskyddet setat och sedan ska blå/svart (svarta tror jag kommer från en flottörvippa inne i radontanken) sättas ihop bara. Problemet löst?
 
Mikael_L
D Dalkarln skrev:
Elektrikern räknade fel, trodde att motorskyddet som är bara upp till 4A skulle räcka till och därför bara kopplade pumpen genom det.
Glömde han kanske att sy matningen genom alla tre faserna ... ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Glömde han kanske att sy matningen genom alla tre faserna ... ;)
Jag läste på lite om det där men det spelar väl ingen roll i och med att motorskyddet är för litet. Pumpen är på 1.13 kW. 1130/230=4.91A och motorskyddet är på 4A. Så hade gjort varken från eller till i det här fallet?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Glömde han kanske att sy matningen genom alla tre faserna ... ;)
Eller du kanske menade genom kontaktorn.. hmm.. ska man sticka in fasen i ena uttaget där motorskyddet satt och bygla från det till det andra och från andra till tredje? Sedan sätta blå/svart på
Eller du kanske menade genom kontaktorn.. hmm.. ska man sticka in fasen i ena uttaget där motorskyddet satt och bygla från det till det andra och från andra till tredje? Sedan sätta blå/svart på
Mikael_L Mikael_L skrev:
Glömde han kanske att sy matningen genom alla tre faserna ... ;)
Eller du kanske menade genom kontaktorn.. hmm.. ska man sticka in fasen i ena uttaget där motorskyddet satt och bygla från det till det andra och från andra till tredje? Sedan köra blåsvart genom 21/22?
 
Mikael_L
Nej, jag menade bara genom motorskyddet.
Så visst var det en felbedömning av strömmen då ...

Stämmer bra med min erfarenhet också, jag har än så länge aldrig lyckats "återvinna" ett motorskydd vid byte från trefas till enfas, strömmen överstiger alltid det gamla skyddets förmåga.
 
  • Gilla
_Elman_ och 1 till
  • Laddar…
D Dalkarln skrev:
Ja, känns lite så!
Så du menar på att bruna fasen från pumpen sätter man i ett av uttagen där ett av stiften på motorskyddet setat och sedan ska blå/svart (svarta tror jag kommer från en flottörvippa inne i radontanken) sättas ihop bara. Problemet löst?
Jag ogillar att prata färger.
- Motorskyddet plockas bort.
- Fasledaren till pumpen kopplas till en av utgångarna på kontaktorn, 2, 4 eller 6, beroende på vilken fas som är lämplig att belasta i din anläggning.
- Neutralledare till pumpen ska kopplas in korrekt, dvs du måste ha tillgång till en nolla i denna dosa. Jag ser inte på bild om det finns.
- Skyddsledare finns där i alla fall.
- De två ledare som är anslutna till 95-96 på motorskyddet ska kopplas ihop. Praktiskt kan det vara lämpligt att helt enkelt flytta anslutningen direkt til A1 eller nåt istället för att rent dumt skarva ihop dessa två ledare.
 
  • Gilla
Dalkarln
  • Laddar…
Jag har just bytt från ejektor till djupvattenpump enfas. Även jag har en radonavskiljare mellan pump o hydrofor. En radionett. Men den styr inte pumpen, utan den styr en magnetventil mellan pump och radinavskiljare. När radionetten behöver vatten öppnas magnetventilen, och sedan finns det en Tryckströmbrytare som styr pumpen.

Enligt instruktionerna kan man koppla SQE pumpen direkt till denna Tryckströmbrytare. Men eftersom även jag hade en kontakter så lät vi tryckströmbrytaren fortsätta styra kontaktorn och kopplade pumpens fas och nolla genom kontaktorn. Vi tog även bort motorskyddet eftersom det inte hade någon funktion längre.

Summa sumarum tog vi bort motorskyddet, drog nolla och fas, via säkring, till kontaktorn samt anslöt pumpen till kontaktorn.
 
  • Gilla
Dalkarln
  • Laddar…
Bo.Siltbergs svar funkade galant, elektrikern ringde och gav samma svar också. Nu funkar allting klockrent. Tack för alla svar!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.