Hej!
Har idag en oisolerad garage som jag tänkte byta panel på samt isolera.
Panelen ser fräsch ut inifrån och jag funderar på att lägga en ny panel utanpå den. Fick nämligen köpa en panel för en billig peng och känns smidigare att sätta upp en ny panel än att skrapa den gamla och måla.
Jag funderar på att lägga vindpapp på den gamla panelen, sätta upp spikläkt och sist sätter jag upp den nya panelen.
På insidan tänkte jag börja med isolering, plats, spikläkt och sedan gips, alt att jag sätter upp Osb först och sen gips.
Vad tycker ni?
Tacksam för åsikter och idéer!
 
Jag ser inga hinder för att göra som du beskriver. Dock bör du tänka på takfot och häng utanför plattan som kan se lite mysko ut om panelen kommer 50-70mm längre ut. Men det är mer estetiskt än praktiskt..
 
Tack Thiger!
Då vet jag att jag har tänkt rätt.
Idag är det takpapp på haraget och även det kommer jag byta. Kanske kan passa på att hitta nån lösning för det. Bra att du uppmärksammade mig
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Om du ska ha ouppvärmt garage skippa plasten pch glöm inte väggventilerna så du bygger igen dom.
 
Kommer vilja ha den uppvärmd för att minimera risken för fukt samt att jag kan använda den för förvaring utan att tänka på mögel.
Min plan är att ha 2 element på ca 1000w totalt samt 2 väggventiler.
 
Mellan ny och gammal panel bör du ha en luftspalt och vindpapp bör du ha också.
 
  • Gilla
Ali83
  • Laddar…
Ja! Tänkte ha vindpapp på den gamla panelen sen spikläkt och panel.
 
  • Gilla
Anders Granlund
  • Laddar…
A Ali83 skrev:
Ja! Tänkte ha vindpapp på den gamla panelen sen spikläkt och panel.
Gör även som min gamla mor gjorde. Hon tog in träpanelen i stugan. Lät panelen torka. Grundade sedan alla sidor innan en snickare satte upp allt. Tid är pengar men gör man saker själv så kan det få ta tid, såvida man inte tjänar väldigt mycket pengar alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.