Hej!
Jag funderar på att bygga mitt nya hus i sten, är det någon som vet om Thermohus är ett seriöst företag? Jag har försökt ringa dit på telefonnr som finns på deras hemsida som för övrigt inte verkar vara färdig, men det är aldrig någon som svarar! Finns dom överhuvudtaget? Har någon byggt ett sådant hus? mvh opalen
 
Hej Opaler!

Jag ska själv bygga med Thermohus och vill påstå att det är i högsta grad ett seriöst bolag. Har bara positiva erfarenheter faktiskt! Men som du säger har det varit lite kämpigt ibland att nå dom. Men som man säger: det är ju dagens I-landsproblem!
Det är ju bara att ringa igen.
Får man fråga var du ska bygga?

Mvh Villaguden
 
Hej!
Vi har inte riktigt bestämt ännu var vi ska bygga, mer än att bygger vi ska det bli ett betonghus, och det finns ju ganska många hus att välja på! Var bygger ni och vad för ett hus blir det?
Mvh opaler
 
Nu för står jag inte riktigt... :-/ du vill bygga stenhus men pratar om Thermohus :-? :-?
Thermohus är vad jag förstår ett cellplasthus - dvs. så långt ifrån ett stenhus man kan komma - är det du eller jag som är ute och cyklar ;D
 
Hehe, det får bli en ny kategori på forumet, cellplasthus.
 
Hej!
Thermohus har betobg i mitten på sina cellplastsblock.
mvh
 
Vad rekomenderar ni som har byggt betonghus? Vilka byggföretag?
Mvh opaler >
 
B
EPS hus är ett äkta stenhus eftersom du har en betongstomme som maganiserar energin. Lättbetonghus typ ytong är inga "äkta" stenhus eftersom materialet inte maganiserar energin som tegelhus och betonghus.... snart en EPS byggare   ;)

Har tuffa förhandlingar med leverantören ;)
 
Hej!
Får man fråga vilken leverantör?
Mvh opalen
 
"Beo" ursäkta men du får läsa på betydligt bättre, om du nu skall bygga måste du förstå vad det är du köper...
En tung stomme kan bara magasinera värme om det tunga materialet är i kontakt med innerluften.
ca 10cm av en vägg i betong, leca eller lättbetong kan hjälpa dig att ta tillvara solvärmen.
Betong inne i väggen kan du både ha och mista ur energisynpunkt, den håller bara ihop huset...
Vem har lurat i dig detta??? :-[ http://www.betongbanken.com/Arkiv/Dokument/GottInomhusklimat.pdf
Läs gärna figur 6 på sidan 8 (EPS är inte ens med, eller räknas som "lättregelvägg")
 
B
Visst är det förvirrande, har själv varit på "fel" hemsida. >:(
 
Tjenixen Opaler,

vi har precis dragit igång vårt bygge med Thermohus på totalentreprenad

Imorgon förmiddag är det grovutsättning och på eftermiddagen börjar vi schakta. Grundfirman vill jobba över helgen men det får vi nog kolla med våra grannar.

Vårt bygge hittar du här: www.frejmus.se
 
Y
Kanske det här stenhuset, det sagolika huset, av betong kan vara inressant? Verkligen ett annorlunda hus som också har enn massa praktiska detaljer (tvättnedkast, läsbord på WC!!!, vinterträdgård mm.). www.stenhus.otark.se  

YA

;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.