Idag kom det en leverans av 400kg glaspartier och lite tillbehör.

Beställde allt via Beijer Uppsala. Fick bättre pris där än bygghemma.se och framförallt mycket bättre service.

Leverans av emballerade glaspartier på träpall vid uppfart, säkrade med plast och packtejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Leveranskartong med glaspartier och tillbehör för byggprojekt, inklusive synlig etikett "HALLE".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Leverans av stora glaspartier förpackade och lutade mot en byggnad vid en uppfart med en moped parkerad bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det gick inte alls som planerat när jag skulle riva det sista av taket idag. Hade en jäkla tur att jag inte hamnade under allt.
Ibland har man ju otur när man tänker helt enkelt :oops:

Nedrivet vitt trästaket ligger i oordning på en trädäcksterrass vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är allt nere i alla fall och jag har även rensat upp den förfärliga rabatten som fanns tidigare.
Hus med avrivet tak och rensad rabatt där nytt virke ligger förberett på en uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt på dagen är det faktiskt för varmt att hålla på i solen så jag gick in i garaget och grundoljade lite av virket som ska vara till dom nya stolparna.
 
  • Nygrundoljade trästolpar på arbetsbockar i ett välorganiserat garage med verktygsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
J
Kul tråd! Hur hade du tänkt göra vid kanten glaspartier-trall? Tänkte på att du har isolering och det kanske läcker in om du ställer direkt på trallen. Vilket golv ska du ha?
 
J Jotsat skrev:
Kul tråd! Hur hade du tänkt göra vid kanten glaspartier-trall? Tänkte på att du har isolering och det kanske läcker in om du ställer direkt på trallen. Vilket golv ska du ha?
Har inte tänkt så långt än. Men det blir troligtvis att sätta en tätningslist under och täta med silicon på insidan.
Kommer bild när det är gjort! :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
8 timmars arbete i 25 grader och gassande sol har inte resulterat i så mycket.

Mycket problemlösning för att få allt att stämma med måtten då takfoten är vinklad. Har fått skruva om takreglarna 2-3 gånger.
Fick även klyva den första skenan för taket för takregeln går dikt an mot väggen.
Mycket strul helt enkelt.

Men i morgon kommer i alla fall taket upp vilket va målet med helgen.
Pågående byggnation av träkonstruktion för tak på veranda med verktyg och stege, intill husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Taklagsfest!
Nyttigad takplåtar med ställningsdel och borrmaskin, trädtoppar och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt hustak med omonterad hängränna och stege på en veranda i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis färdigbyggt tak och träställning vid ett hus under konstruktion med trädgård i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har insett att jag behöver bygga en ställning om jag ska klara av resten med livet i behåll.
Det ska skruvas panel, avslut på taket och fixas med hängränna och det är nästan omöjligt från en stege.
Skönt att taket är uppe i alla fall!
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Igår fick jag upp ställning. Jag hade ganska mycket rivningsvirke från det gamla taket som gick att återanvända samt en del felkapade trallbrädor som fick bli golv.
Mycket stabilt och bra blev det!

Ställning framför en byggnad med återanvända brädor från rivning som golv och plats för isolering och plåtdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan enkelt flytta "bryggan" till den högra delen när jag är klar med den vänstra.
Höjden är perfekt för att skruva panel, måla och montera hängränna.
Nybyggd ställning av återanvänt virke på en altan, med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tog ca 1,5 timme att skruva ihop den. Sen ägnades resten av kvällen åt att skruva tillbaka golvet helt och hållet. Påbörjade även att isolera ovan där glaspartierna ska vara.

Har börjat klura på lite plåtbeslag som jag behöver. Jag behöver ett för att täta mellan tak och takfot.
Vilken tjocklek är normalt på den typen av beslag så jag vet vad jag ska beställa av plåtslagaren?
Är inte så hemma på plåtdetaljer.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
En bekant köpte tryckadegolvspånskivor till sitt isolerade uterum och la vanligt golv där, osäker om det var laminat eller ej.
Men då får man ju helt tätt i ytterkant, surt med kalldrag
 
Hade ingen aning om att det fanns sådana golvspånskivor ens.
Jag räknar med att få det helt tätt ändå. Dels har jag trossbottenskivorna som är helt vindtäta, sen ska jag lägga ett laminatgolv ovanpå trallen som blir tätt också.

Svårast är att få det tätt i taket. Jag har ca 15mm tillgodo mellan tak och rännkrokar där jag ska försöka få in ett plåtbeslag.
 
Det blev en helg fullt med annat än arbete. Fick dock några timmar gjorda igår kväll.

Påbörjat panelen på insidan. Jag kör med råspont som ska vitmålas.
Ska sätta en list som avslutning mot taket sen eftersom det är svårt att få kapningarna 100% bra.
Vinkel av en altan med nyinstallerad råspontpanel längs med takkanten och en synlig regel vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilen nedan syns överliggaren där skjutdörrarna ska sitta. Mot väggen ska det också vara en regel.
Regeln ska vara 25x90mm, finns det att få tag på eller måste jag klyva själv?
Hur ska jag få det tätt i springorna i panelen, finns det nån form av skumgummilist eller liknande?
Vit råspontspanel på vägg med synlig överliggare i trä där skjutdörrar ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en skiss på plåtbeslag som behövs och skickade till en plåtslagare, hoppas dom fattar vad jag menar :oops:
Ritad skiss på ett anteckningsblock med mått och detaljer för tre olika plåtbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det tar lite tid när man bygger i lösvirke och ska anpassa efter befintligt hus.

Tog några kapningar innan jag fick det här att stämma. Blir nog bra när det är inmålat med resten.

Träkonstruktion anpassad och kapad för att monteras mot ett befintligt hus under en taköverbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
maah maah skrev:
Regeln ska vara 25x90mm, finns det att få tag på eller måste jag klyva själv?
Hur ska jag få det tätt i springorna i panelen, finns det nån form av skumgummilist
I och med att panelen bakom inte är helt gämn så är det svårt att få en regel att ligga tätt mot.
Jag hade tagit en vanlig 21-22 mm yterpanel bräda och satt distanser där man skruvar fast den. Sen kan man täta med skumm eller fog.
Ett annat alternativ är att lägga en remsa syllisolering bakom.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Det har du rätt i, den är nog inte helt jämn eller i lod.
Googlade och hittade expanderande fönsterdrev på Beijer.

Den går att pressa ihop till 2mm och den expanderar upp till 30mm. Det borde fungera bra.
Om jag då tar ytterpanel 22mm så blir det 24mm. Tror att det räcker, det är ju inte sån precision på karmen.
 
Igår fick jag taket tätt, vem vet det kan ju komma regn den här sommaren också.

Det blev riktigt bra med plåtarna jag beställde.

Före
Närbild på tätt tak med plåtar, rännkrokar och isolerade mellanrum vid huskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter
Nytt tätt tak med plåtar och detalj av rännkrokar vid husvägg, byggmaterial och stege syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På taket blev det endast 20mm mellan rännkrokar och taket men jag fick in en plåt där med. Lite knepigt att komma åt att skruva men nu är det tätt och fint.
Jag fick klippa ur plåten liten extra för två av rännkrokarna eftersom dom sitter på olika höjd för att det ska bli lutning på hängrännan.

Före
Tätt plåttak med 20mm mellanrum mellan rännkrokar och plåt, några urklippta för lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Nyinstallerade plåttak nära takrännan med synlig aluminiumtejp och bakgrund av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det följde med en aluminiumtape från takleverantören som skulle användas för detta ändamål.

Utsikten från taket (är samma från uterummet för huset ligger ganska högt i förhållande till grannen)
Utsikt över nyrenoverat grått hus med rött tak och grönskande trädgård mot landskap med fält och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Kämpar på i värmen :cool:

Person som bygger en trädäck på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
iSnobben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.