Hej,

Jag behöver tips. Vad skall jag sätta för icke brännbart under och runt min täljstenskamin (Contura 660T). Jag vill inte ha plåt (repigt och fult) eller glas (inget kul med smuts under) och kommer ha trägolv ("vit" furu). Någon som vet vad som blir snyggt?

Finns det täljstensklinker och är det ett möjligt alternativ? Himla mjukt med täljsten på golv eller hur. Men runt kamin kanske det funkar? Tänkte lägga en fyrkant 30cm runt kamin (behövs det 30cm på alla sidor?)

Andra tips som lirar fint med tälsten, gråsvart plåt och vitoljade furugolv? Inköpsställen?

JoGi
 
Köp sten - vet inte vad som lirar, men slipad skiffer, kalksten eller marmor.... kanske granit?
 
:)
Jag tänker också köpa sten och lägga under kaminen och på 3 sidor om denna. Eftersom sten blir ganska dyrt så lägger jag inte på baksidan, vilket väl ej heller krävs av sotarmästarn som besiktigar och godkänner installationen

Helena med
Sverige Stugan
 
Det viktigaste är att du har ett bra underlag. Mina föräldrar lade marmorplattor (ganska tunna) på spånskiva och nu är det flera plattor som spruckit. Så välj inte för tunna plattor om du ska ha marmor, och lägg dem på något dött matrial (typ gips el betong). Vi har skiffer runt spisen och det fungerar jättebra. :)
 
Det finns täljstensklinkers, de är snygga.
 
Mina kära föräldrar hade tänkt skiffer men det blev lite dyrt, efter mycket letande efter alternativ hittade de en klinkerplatta på Höganäs tror jag, den liknar skiffer både i färg och till viss del strukturen. De har lagt detta under en kamin av gjutjärn/täljsten, golvet är oljad furuplank. Supersnyggt!
 
Starka har plattor som liknar skiffer,
men det blir kanske alldeles för tjockt?
 
Jag var inne i ett hus med en typ av klinkers i hallen (sandfärgad) och en annan runt kaminen (grå). Jag tyckte det skar sig, och därför ska vi använda samma klinker runt kaminen som vi har i hallen.

Jag inser att det här nog är en aningens löjlig estetisk synpunkt, men jag kan inte släppa det... :p
 
Det beror väl på hur långt det är mellan hallen och kaminen?
 
Absolut! Men i det här huset gick det inte att se de båda stengolven samtidigt. Jag vet inte varför det störde mig. Mitt estetiska sinne är ju inte det mest välutvecklade, vi har t ex redan brutit mot regeln att inte blanda björk med ek...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.