Jag står i färd med att bygga en entretrapp då den förra var slut och fick rivas. Högst upp tänker jag en enkel plattform av 45*170. Plattformen ska vara 151*136 cm, så ganska liten. Trappen tänkte jag sen bygga ner åt sidan lika som den gamla och återanvända räckena. Jag tänkte att jag kan stödja med två plintar längst ut och stolpa upp plattformen. Den kommer vara 1.5 m från marken. Mot väggen tänkte jag dra fast bärlinan mot fasaden och kapa lockläkten, och använda husets golvreglar att fästa med rejäla skruvar.

Men jag blev lite fundersam med bärlinan mott väggen att det kan bli fuktproblem pga regnvatten. Borde jag tänka om? Eftersom den blir så hög så vore det bra med stabiliteten att fästa i väggen tänkte jag. Det finns ett litet tak över men det lär ändå komma vattenstänk dit vid regn.

Jag vill ju inte riskera att fuktskada panelen (som ska målas om pga extremt eftersatt omsorg) så tips mottages gärna!

Grundläggning för entretrapp med nya betongplintar vid en husvägg med synliga markarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med början av trappkonstruktion och återanvända räcken mot gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
S
Ingen regel mot panelen som du säger , blir skit mellan och panelen mår inte bra
Tvä plintar till utmed grunden som stannplanet ligger på och byggs upp till höjd för dörren .
då finns det att fästa trappen i , samt två spikvinklar , en på varje sida mot panelen . då kommer den ingenstans
 
Ok! Jag får gräva två hål till då :). Jag borde alltså förankra den i dörrenkarmen med spik? Jag tänkte om man borde dra några rejäla franska skruvar med lite distans till panelen men det kanske räcker som du säger.

Hur långt ut borde bärlinan vara från väggen? 5-10 cm?
 
S
Det räcker med 5 cm från panelen och då finns det vinklade spikplåtar som räcker , skruva med ankarskruv inte spika då kan panelen spricka ., det är inga stora krfter som behövs för att hålla den på plats
Att fästa i dörrkarmen blir nog svårt , stannplanet ska väl ligga strax under tröskeln , överliggaren till staketet som blir kan du fästa i panelen med en spikvinkel under denna , tänk bara på att få till det stadigt med stolparna till staketet så det inte vinglar
Bäst är när staketstolparna sitter i betongfundamentet , men går att dra med vagnsbult i konstruktionen
inga spik där , trä ger sig lite och då går det att efterdra bultarna lite
 
Ok kanon, tackar för hjälpen!
 
S
En sak till , om du sätter två stycken lie kortare stolpar vid trappens slut och drar vagnstyckena i dom , så kommer trappen att var stadig och inte röra sig i nederkant , den blir stum som en trapp ska vara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.