C c_olsson skrev:
Ja, när trä torkar så tenderar den att krympa på översidan och är fortfarande lite svullen på undersidan pga fukten underifrån. Därför kupar sig träet på detta vis.
Det är faktiskt precis min erfarenhet också! Oavsett hur man följt alla rekommendationer om "glad gubbe / sur gubbe" (dvs lagt trallen med kärnsidan neråt så att årsringarna bildar en sur mun), så har det ändå blivit så att de flesta av mina brädor torkat mer på ovansidan (som förstås är solutsatt) än på undersidan, med följden att brädorna bli skålade. Om jag då skruvat upp dem och vänt på dem, så har ändå samma sak hänt - den nya översidan torkar fortare än undersidan och drar därför ihop sig mer, och återigen samlas vatten ovanpå brädorna.
 
  • Gilla
leffe-e och 5 till
  • Laddar…
Som med allt vill man ha det bra kostar det skulle vara C/C 300 under så man fått mera skurv i trallen = mera virke & mera skruv & mera timmpeng = dyrare deck
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Den finaste trallen av kärnvirke kupar sig
HogeN HogeN skrev:
Som med allt vill man ha det bra kostar det skulle vara C/C 300 under så man fått mera skurv i trallen = mera virke & mera skruv & mera timmpeng = dyrare deck
eller så tar man dyrare trall
 
B
Skönt att höra... la 145x34 förra året och frågade om ”glad gubbe”, snickarna la fin sida uppåt med dåvarande kupning nedåt. Rejäla skålar nu... då släpper jag det :) tack kära forum.
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
Ser ut att spricka fort, har du oljat altanen något? Jag blaskade över min med billigaste oljan jag hittade och den har inte spruckit något märkvärt första året, får se efter denna sommar.
Har man en högtryckstvätt kan man borsta med såpvatten (grön såpa blandat i förväg med vatten i hink) sen spola över. Häller man såpa på trallen blir det märken.
Bara lite tips.
 
F fsn skrev:
Fuskbyggarna förenklar ju verkligheten lite. Det finns alltid en snyggare sida på trallen och många tycker att det är rätt att lägga den uppåt. Jag tror inte att det finns nåt att hämta på att gnälla på det och jag tror inte att det är ett formellt fel oavsett vad fuskbyggarna tyckte.
Lägger alltid ådringen så att brädorna ligger med kupningen rätt om brädan är ful tar man en annan och slänger den fula alt. använder vid kapning. Visst vissa brädor kanske vrider sig iaf. men då har man iaf gjort det man kan för att undvika vatten ansamlingar. Det kommer dock lösa sig för dig när brädorna torkat ordentligt och börjat spricka, då kommer vattnet rinna ner i brädan i stället.
 
B
Närbild av vattenpölar på obehandlat trägolv med delvis synliga stolarben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så blir det... kanske är värre problem med 145....
 
HogeN HogeN skrev:
Som med allt vill man ha det bra kostar det skulle vara C/C 300 under så man fått mera skurv i trallen = mera virke & mera skruv & mera timmpeng = dyrare deck
Ja, lägger man c-c 300 kan man dessutom använda tunnare och smalare trall som ger mycket bättre avrinning och inte kupar sig så mycket.
 
P patriklarsson skrev:
Ser ut att spricka fort, har du oljat altanen något? Jag blaskade över min med billigaste oljan jag hittade och den har inte spruckit något märkvärt första året, får se efter denna sommar.
Ett känt faktum är att trallen blir väldigt mörk när man använder olja. Bättre att hålla sig till såpa.
 
  • Gilla
snowjim och 2 till
  • Laddar…
Vi har blandat glada och sura miner på våra brädor och precis som flera andra säger så är alla lite skålade.
 
Mikael_L
Appendix Appendix skrev:
Med tanke på att fuskbyggarens programledare och "upphovsman" är åtalad för våldtäckt och fick sparken för att han trakasserat kollegor och betett sig som ett svin skulle jag ta det som sägs i det programmet med en nypa salt.

Timell har varit rätt känd för att ge konstiga "byggtips" i sina program och är nog en rätt din fuskbyggare själv.
Det där var ju en väldigt konstig sammanblandning av saker och ting ... :surprised:
Det ena har ju noll med det andra att göra!


Men visst håller jag ändå med om både bygglov och MT väl så ofta hoppar i galen tunna med åsikter och egna byggfel.

Men det har verkligen inget med MT's andra handlande utanför rutan att göra.
Om han inte skulle ha blivit anklagad, skulle plötsligt allt han sagt i programmen varit prima då?



Och till sist, sakfrågan i tråden.
Nej, jag anser inte att det är något att klaga på. Och alla skälen till detta finns i olika inlägg i tråden.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Jag la alla brädor med glad gubbe vilket teoretiskt ska vara rätt. Detta funkar inte! Nu, sju år senare, så har de flesta brädor skålar och vattnet blir stående. Nästa gång kommer jag att lägga med snyggaste sidan upp.
 
  • Gilla
Pumpan och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack alla som skrivit i tråden, jag är nu lugnad och har köpt läget och glömt fuskbyggarna för denna gång. Tack, tack. Tänk vad bra detta forum är! :):heart:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 5 till
  • Laddar…
Bra att det löste sig. Tänkvärt är också att många trallbrädor idag verkligen har två helt skilda sidor: en som är slät och en som är markant spårad/profilerad. Där finns det inget att välja på.
 
B Boan skrev:
[bild]
Så blir det... kanske är värre problem med 145....
Dra ett dräneringshål i varje bräda där vattnet samlas :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.