Undrar om någon kan hjälpa mig med ett problem jag fått med min Husqvarna rider 13 (från ca -98-02)
Problemet är att styrvajern hoppar ur sitt läge. Det började någon gång ibland, ganska sällan.
Men nu händer det frekvent efter några minuters körning. När jag undersökte det lite mer noga, så såg jag att det var ett löphjul som satt väldigt löst. Men blir inte riktigt klok på hur det ska sitta fast, eller hur det såg ut från början.
Svårt att förklara med ord hur det ser ut, men ska försöka bifoga bilder.
På "gräsklipparramen" (där löphjulet sitter skruvat) är det som två plåtar som möter varandra och mitt i skarven är det ett hål för bulten till löphjulet. Det känns som skarven har blivit större, att plåtarna kanske har vikt ner sig!? För som det är just nu så går muttern igenom hålet.
Antar att det ser liknande ut på andra husqvarna klippare, så om någon kunde förklara eller skicka en bild på hur det ska se ut så vore jag grymt tacksam.
Det är svårt att komma till för att fota, men men. På sprängskissen har jag gjort en pil mot det löphjul jag pratar om.
Just nu på bilderna har jag försökt få dit en bricka under muttern, och brickan har hamnat snett, men det är inte det som är huvudproblemet. Från början satt det bara en låsmutter där, men köpte gräsklipparen begagnat så jag vet inte hur det ska se ut orginal.
Tacksam för all hjälp, då gräset växer fort nu...
Närbild av löphjul monterat på gräsklippare med mutter som går igenom plåtskarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en Husqvarna rider gräsklippares underrede med fokus på ett löphjul och styrvajer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en löphjulsmontering med en mutter och bricka på en gräsklippare, tydliga tecken på slitage och löshet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprängskiss av styrsystemet till en Husqvarna rider med markerat löphjul och delnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.
 
Y
Ja det ska nog inte vara en extra bricka som sitter på tvären. Den ena chassie delen kanske ska vara fri.
Fast jag hade varit mer nyfiken på om det hjulet glappar. Ifall du släpper på wiren och känner på hjulet, är den stabil eller glappande? Ifall den glappar så hade jag lossat allt och sett så alla stödhylsor finns enligt bild. Om något verkar slitet hade jag bytt ALLT, oftast är komplett hjul billigare än i lösa delar och framförallt tidsbesparande än chansa sig fram.

Ser fram(wire)hjulen fräscha ut så det inte är där fram som den hoppar av?
 
Y Yrrol skrev:
Ja det ska nog inte vara en extra bricka som sitter på tvären. Den ena chassie delen kanske ska vara fri.
Fast jag hade varit mer nyfiken på om det hjulet glappar. Ifall du släpper på wiren och känner på hjulet, är den stabil eller glappande? Ifall den glappar så hade jag lossat allt och sett så alla stödhylsor finns enligt bild. Om något verkar slitet hade jag bytt ALLT, oftast är komplett hjul billigare än i lösa delar och framförallt tidsbesparande än chansa sig fram.

Ser fram(wire)hjulen fräscha ut så det inte är där fram som den hoppar av?
Jag är tämligen säker på att jag måste få fast löphjulet korrekt. Dem främre löphjulen är det inget fel på. Löphjulet i sig ser fint ut, inget glapp i lager eller dyl. Detta löphjul ska ju styra vajern rätt mot ”plåtsargen” på bakvagnen. Sitter löphjulet fel eller löst så vandrar vajern av ”plåtsargen”.
 
Det är också viktigt att wirarna är spända. Är dina det?
 
S Snål-Jocke skrev:
Det är också viktigt att wirarna är spända. Är dina det?
Ja, det var min första tanke också. Spännde dem innan jag upptäckte att spännhjulet inte satt korrekt.
Måste få spännhjulet att sitta som det ska innan jag gör några andra åtgärder.
Därför efterlyser jag hur ett korrekt montage ska se ut.
 
Det kan väl inte sitta särskilt olika så länge du inte ändrat något. Har du testat skifta vilken wire som ligger i vilket spår? Kanhända att det är osymetriskt byggt?
 
Tittar man på sprängskissen så ser det ut som om den wiren som kommer från vänster sida ligger i den övre halvan av löphjulet, på din egen bild ser den ut att ligga i den nedre halvan.
 
S Snål-Jocke skrev:
Det kan väl inte sitta särskilt olika så länge du inte ändrat något. Har du testat skifta vilken wire som ligger i vilket spår? Kanhända att det är osymetriskt byggt?
Jag ser ju var det ska sitta, men jag misstänker att plåtarna har blivit tillstukade av någon okänd anledning.
Ganska kraftig plåt, så jag skulle vilja se hur det ser ut på en som inte har problem, innan jag börjar försöka rikta plåtarna.
Då jag aldrig har haft isär vajern, så kan dem inte ligga fel i löphjulet. Ena vajern hamnar under den andra, och måste därför ligga i det undre spåret på löphjulet.
 
Jag tittade på datorn nu istället för på telefonen. Bilderna blev betydligt bättre :)

Ja, plåtarna på din bild som visar löphjulets infästning ser definitivt ut att ha slagit sig. De skall mötas kant i kant. Antagligen räcker detta för att löphjulet skall sitta lite lite på sned, då kryper wiren av.
Om inte din bild luras så skulle jag börja med att rikta och linjera upp detta.
 
S Snål-Jocke skrev:
Jag tittade på datorn nu istället för på telefonen. Bilderna blev betydligt bättre :)

Ja, plåtarna på din bild som visar löphjulets infästning ser definitivt ut att ha slagit sig. De skall mötas kant i kant. Antagligen räcker detta för att löphjulet skall sitta lite lite på sned, då kryper wiren av.
Om inte din bild luras så skulle jag börja med att rikta och linjera upp detta.
Ja, jag tror det också. Vet inte hur det har gått till, men det ser ut som att den fått en smäll. Ska prova att rikta upp det hela. Tack sålänge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.