20180510133330-185.241.172.90.jpg Hej
Spat dog i mars.

Kollade brytaren innanför luckan å den var nere (off)
Drar jag upp den så går spat igång men brytaren går ner efter 10sek.

Försökte felsöka å då kopplade jag bort en pump i taget tills jag kom fram till att det e cirkulations pumben. Kopplade bort den å då slutade brytaren gå ner.

Går det å laga sådana pump? Det e en lx whirpool dh1.0
Ganska vanlig i balboa system? Går det å få tag på en begagnad till bättre pris eller är det nytt som gäller? Var köper man de isf?

Bilder för ref.


img-20180510-132834.jpg


img-20180510-132828.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20180510133330-185.241.172.90.jpg
 
Vad för funktion har brytaren? Är det en säkring eller en jordfelsbrytare.

I ett spa-bad vill man inte har strul med elgrejorna. Om det är ett elektriskt fel på pumpen så skaffa en ny.
 
E etompau skrev:
Vad för funktion har brytaren? Är det en säkring eller en jordfelsbrytare.

I ett spa-bad vill man inte har strul med elgrejorna. Om det är ett elektriskt fel på pumpen så skaffa en ny.

Tja tror att det e en jordfelsbrytare, se bild nedan

img-20180510-132819-1.jpg
Tog loss pumpen å försökte rengöra men den är fortfarande stendöd. Kan dessa bara lägga ner sådär?
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Tittar jag noga på din bild tycker jag att där sitter en testknapp, kan då vara en jordfelsbrytare.
Någonstans är där en överledning från fas till jord i motorn därav att jfb löser ut.

Felet är sannolikt elektriskt och finns då inte i pumphuset utan i lindningar/kopplingsdosa etc.

Btw klistra in bilderna i ditt inlägg så blir det enklare att se dom.
 
Saabgubben Saabgubben skrev:
Tja tror att det e en jordfelsbrytare, se bild nedan

[bild]
Tog loss pumpen å försökte rengöra men den är fortfarande stendöd. Kan dessa bara lägga ner sådär?
Ser ut som knapparna är utlösta.
Ta en närbild på brytarna
 
S
Öppna locket på motorn och kör ner näsan , är det en frän lukt har nog pumpen sagt upp sig .
Luktar den inget , det är nog även en kondensator under locket , i bland syns det om den har svullnat , kopplar du ur den och startar ( pumpen kan morra och låta illa ) om inte JFB löser så är det överledning i den till jord
 
Tack för alla svar!

Jag öppnade locket på pumpen å det luktade konstigt, det var en stark lukt, går inte att beskriva då jag aldrig känt på liknande lukt. Såg dock fint vid elkopplingar/komponenter.

Borde inte det vara logistikt att det e pumpen som är pajj iomed att spat hoppar igång när den inte är koppkop (kortslutning i pumpen?)

Den lilla svarta knappen hoppar ut när brytaren går, man måste trycka in den igen innan man vrider brytaren på on igen annars går det inte.

Var handlar man pump till hyffsat pris? Min heter lx dh1.0 Whirlpool, kan man ha nån annan typ eller måste det vara exakt samma märke å modell? Medveten om att det ska vara samma kraft,ström å anslutningar.

Nära bilder på brytaren:

http://forumbilder.se/H6RUF/img-20180510-202130
img-20180510-202130.jpg


http://forumbilder.se/H6RUF/img-20180510-202115
img-20180510-202115.jpg


http://forumbilder.se/H6RUF/img-20180510-202120
img-20180510-202120.jpg
 
plastlukt eller ellukt?
el fel har du iallafall
 
K Klasklättermus skrev:
plastlukt eller ellukt?
el fel har du iallafall
Definitivt ellukt, påminner lite grand om en mutterdragare som gått varm när man försöker lossa hårt dragna hjulbultar.
 
S
Brukar lukta rätt bra om dom när lindningen är bränd , den motorn har gjort sitt jobb och nu tröttnat
det blir till att köpa en ny , bäst är med en likadan så allt passar med kopplingarna
Du hittar ett flertal som säljer den typen om du söker på det här
lx dh1.0 Whirlpool
 
Jag har bytt såna pumpar många gånger. Köper som oftast på EBay. Det och värmekolvar, verkar vara nåt som inte håller många år.
 
Hej, under den korta tid innan brytaren löser ut, kan du då höra ett brum från pumpmotorn, snurrar pumpmotorn runt? Om motorn brummar och inte snurrar runt kan felet vara att pumprotorn låst sig. Låsningen kan bero på att något föremål eller smuts kommit in i pumpen och hindrar att den kan rotera. Mellan pump och motor finns också en tätningsbox där axeln passerar mellan motor och pump. Det kan kanske kärva i tätningsboxen så att axeln låses. Du kan bryta allt elektriskt och sedan för hand eller med något verktyg kolla om motorn går att vrida runt utan alltför stor kraft (moment). Är det svårt att vrida runt motorn, leta efter orsaken (leksaker i pumpen, kvist, sten, byxknapp, vad som helst). Har det kommit in vatten i själva motorn (stått under vatten i samband med översvämmning eller läckande tätningsbox) så kan rotor och stator ha rostat ihop. Detta kan fixas om motorn tas isär och rosten angrips med lätta slag och skakningar och kanske rostlösare. Slå på rotorn i axiell led med en klubba (bly,koppar,plasteller trä), som inte skadar, växelvis från den ena sidan till den andra. Är det detta felet och du lyckas få ut rotorn så skrapar och borstar du bort rosten så att rotorn sedan kan rotera fritt. Pensla sedan järnet med ett tunt lager lack och torka bort överflöd med en trasa Var noga med att inte skada isoleringen på statorns kopparlindningar när du skrapar eller borstar.
Skulle det istället vara så att kopparlindningarna är brända kan statorn lämnas till en lindareverkstad för omlindning. Om motorn går att köpa ny som reservdel kan ett nyköp vara billigare än att linda om statorn, om man inte vill prova på själv förstås. Får du inte själv hantera de elektriska kopplingarna kan du be någon kunnig att koppla bort motorn. (El och vatten ihop kan vara livsfara). Är det fel på pumpen eller motorn och det är okey att köpa ett nytt paket så är problemet löst. Du kan sedan i lugn och ro när du har tid titta på det utbytta pumppaketet och se om det går att reparera. Går det att reparera så har du sedan en pump i reserv att snabbt byta med om det blir ett haveri igen.
 
  • Gilla
hertzbo och 2 till
  • Laddar…
Standard Whirlpoolpump, köpte ny pump inkl motor för 1400:- tror jag till mitt spa efter 5 år. Kolla bara modellbeteckning och sök på nätet. Enkel att byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.