Y Yrrol skrev:
Mina förslag baserades mer på dom klassiska felen och att det var viktigt att utesluta dom på riktigt innan man river garderoben.

Säg att ditt avloppsystem inte kan andas (avluftning) på rätt sätt,
och du spolar en toalett, då blir det vakuum i rören, toaletten tvekar lite på knuffa bort innehållet,
och golvbrunnens vatten börjar svajja lite, kanske så mycket så att golvbrunnens vatten sjunker ner
och blir så lågt så den inte är tät längre. Poängen med att det alltid finns vatten i en golvbrunn är ju att dofter inte ska komma upp ifrån stammen.

Så du kan spola toaletten och studera ifall vattnet i holken rinner iväg direkt, eller om vattnet stiger upp lite innan, som om den tvekar på att släppa iväg det. Och du kan titta på golvbrunnen ifall vattnet börjar gunga när någon spolar i toaletten. Gör det det, då är det något knas med luftningen. Och Då kan din luftning finnas någonstans under badrummet, bakom garderoben, och att den ibland stinker.
- Har du otur kanske det är som en annan husägare som nämnts på byggahus där stammen var av under huset och hela grunden var fylld med avföring. :p

Eller, så kanske det är en död mus i väggen, dessa luktar ju inte särskilt mysigt heller under några veckor.


Ta kort på golvbrunnen. Ta kort på ditt tak.

Du ska nog inte se en spolbil som domedag nödlösning. Dom som kör spolbil har ganska bra koll på hitta felen kring avlopp genom följa dessa ledtrådar hur vattnet beter sig och så vidare. Kostar kanske under 3000kr att få det löst samt en renspolad stam på köpet.
Har gjort ett hål i garderoben redan i golv o vägg så det skeppet har lämnat hamnen till viss del redan :p,

Har ännu inte kunnat göra testspolningar så återkommer till det.

Död mus kan jag utesluta direkt då detta pågått länge samt att även den som hyrde kåken tidigare klagade på lukt ur denna garderob.

Ja spolbilen låter vettigt, har mailat en firma o bett om offert på spolning och filmning. Om det inte är det så ska det väl göras i alla fall tänker jag här.

Bifogar bilder på golvbrunnen och en på skorstenen från marknivå då jag är höjdrätt och inte klättar upp där :D Ska se om jag kan få någon annan att göra det haha..

Golvbrunn i en garderob med synlig smuts och tejp runt kanten, inbäddat i kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal golvbrunn med synliga rör och pågående reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en golvbrunn med synlig förorening och avlagringar runt avloppsröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en smutsig golvbrunn med rester av föroreningar och rost runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en golvbrunn med tydliga tecken på rörmärkningar och limrester, möjlig luktproblemkälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skorsten som sticker upp över ett tegeltak, sedd från marknivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hempularen skrev:
Om lukten framförallt kommer från ett rum utanför badrummet, så tror jag inte på problem med avluftningen. Sådana problem gör att lukt kommer upp ur golvbrunn eller handfat. Brister i avluftning gör att vatten sugs ut ur vattenlåsen.

Om lukten kommer från ett utrymme som inte har något med vattenlås. Så bör det vara ett rör som spruckit, koppling som är otät eller liknande. Att det luktar olika mycket vid olika tider kan ha med tryckförhållanden (lufttryck) i ledningarna att göra. Trycket ändras när du spolar i ett avlopp, det ändras md vindriktning, som kan påverka via avluftningen på taket.

Beroende på vad som är fel, så kan man ofta hitta felet med en filmning av avloppet. Tror att det även förekommer att man lägger in en rökbomb i en renslucka, täta avluftningen först, så det blir lite tryck på röken.
Ja kan inte känna att luft går upp ur handfat, golvbrunn eller toalett. Ska dock nämnas att en gång när jag vart borta i 2 dagar o kom hem luktade det fan i hela huset.. kloak, men var lätt att hitta då vattennivån i toaletten hade sjunkit under kröken så det blåste upp kloakluft med tryck man kunde verkligen känna luftströmmen som en jetstråle.

Spolar man toalett med för mkt papper + nr2 i kombo så att det sjunker undan långsamt så kan det bubbla till i golvbrunnen.

Googlade faktiskt på färgad gas, rökbomb mm tänkte om jag kunde fyra av en sådan bakom vattenlåset i toaletten och se om jag såg något läcka fram i garderoben men kunde inte hitta något lämpligt att använda då de jag hittade färgade av sig och vore kanske inte så roligt om det läckte ut på något ställe o färgade kåken.
 
Y
Är det silikon runt brunnen så hade jag tolkat det att någon innan försökt få brunnen tät från doft.
Det är meningen att man ska kunna stoppa ner handen i vattnet och dra upp insatsen. Vilket inte går nu med all silikon. Ser ut som något mer längst insatskanten med. Vissa insatsmodeller var ganska bökiga att få på plats pga packningen, tror dessa dock har fått uppdaterade packningar att köpa.

Den som har limmat kan dock haft fel och att doften kom från annan plats än brunnen såsett.
 
Y
Med ditt senaste tillägg så är nog spolbil utrustad med kamera det bästa. Be om en erfaren förare som är duktig på klura ut avluftning och annat. Ska inte gå trögt att spola och inte heller bubbla eller bli förlite vatten i toaletten. Behöver inte betyda dåliga rör, kan vara massa fett och annat gojs som stryper.

Lyxa gärna till med varmvatten spolbil.
 
Y Yrrol skrev:
Är det silikon runt brunnen så hade jag tolkat det att någon innan försökt få brunnen tät från doft.
Det är meningen att man ska kunna stoppa ner handen i vattnet och dra upp insatsen. Vilket inte går nu med all silikon.

Den som har limmat kan dock haft fel och att doften kom från annan plats än brunnen såsett.
Ja är silikon, bör jag försöka ta bort detta? Vet inte om brunnen går att lyfta ur, något som störde mig med att den satt fast och jag inte hade något lock att öppna och kunna göra rent brunnen på ett bra sätt. Ser inte ut som den brunnen jag hade i min lgh där man bara kunde lyfta och göra rent i vattenlåset och även spola rakt in i själva röret. Var mkt mer praktiskt.
 
Y Yrrol skrev:
Med ditt senaste tillägg så är nog spolbil utrustad med kamera det bästa. Be om en erfaren förare som är duktig på klura ut avluftning och annat. Ska inte gå trögt att spola och inte heller bubbla eller bli förlite vatten i toaletten. Behöver inte betyda dåliga rör, kan vara massa fett och annat gojs som stryper.

Lyxa gärna till med varmvatten spolbil.
Ja det känns lite som mitt första och bästa alternativ just nu.

Beställde även ett endoskop till mobilen ska se om jag kan föra in i mellanrum mellan garderob och badrum och se något mer men har inte mycket hopp om att hitta något nytt iom att jag redan ser in där lukten är som starkast.

Funderar även på att suga ur allt spån i golvet på garderoberna vad tror ni om det?

Lukten är dock starkast i mellanrummet mellan garderob och badrum, inte i golv/spån.
 
Y
M Montgomery skrev:
Ja är silikon, bör jag försöka ta bort detta? Vet inte om brunnen går att lyfta ur, något som störde mig med att den satt fast och jag inte hade något lock att öppna och kunna göra rent brunnen på ett bra sätt. Ser inte ut som den brunnen jag hade i min lgh där man bara kunde lyfta och göra rent i vattenlåset och även spola rakt in i själva röret. Var mkt mer praktiskt.
Att göra ren brunnen kan du göra ändå med duschslangen. Men uppenbar är det något dom försökt lösa, frågan är om dom lyckades. Det behöver inte betyda att du har ett, utan kanske två problem.
Du bör nog inte suga ut något spån. Men spån har jag inte kunskap om.
I mitt tänk är det mer att någon tidigare ägare har gjort någon fullösning någonstans på stammen, så doft kommer ut där, och innan du börjar bygga om hela huset i blindo, bör spolbilen luska lite i hur ditt avloppssystem serut. Vilket han ser med kamera.
 
Y
Nu när du är ny i huset så bör du förövrigt veta hur du stänger av allt ditt vatten, och el.
För att han ska kunna filma så finns det en stor risk att han önskar lossa toaletten och stoppa ner kameran den vägen.
 
Det är något skumt med brunnen, det skall inte se ut sådär. Hur gammalt är badrummet? Den typen tror jag är äldre än 1992, och måste isåfall bytas vid renovering efter ca 2002. Typgodkännande reglerna ändrades 1992, och brunnar från före det kan inte ingå i ett godkänt tätskikt numera.
 
H hempularen skrev:
Om lukten framförallt kommer från ett rum utanför badrummet, så tror jag inte på problem med avluftningen. Sådana problem gör att lukt kommer upp ur golvbrunn eller handfat. Brister i avluftning gör att vatten sugs ut ur vattenlåsen.

Om lukten kommer från ett utrymme som inte har något med vattenlås. Så bör det vara ett rör som spruckit, koppling som är otät eller liknande. Att det luktar olika mycket vid olika tider kan ha med tryckförhållanden (lufttryck) i ledningarna att göra. Trycket ändras när du spolar i ett avlopp, det ändras md vindriktning, som kan påverka via avluftningen på taket.

Beroende på vad som är fel, så kan man ofta hitta felet med en filmning av avloppet. Tror att det även förekommer att man lägger in en rökbomb i en renslucka, täta avluftningen först, så det blir lite tryck på röken.
Jag tror som Hempularen. Stinker det i garderoben är det ingen idé att mickla med vattenlås mm. Troligare att ett avloppsrör är trasigt någon annanstans så att det pyser ut där, dvs i/nära garderoben.
 
Sådana här luktproblem kan vara extremt svåra att hitta.

I bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för en massa år sedan, hade vi en lägenhet, föreningen minsta på 17 kvm. Medlemmen klagade på lukt. Det antogs bero på vattenskada i badrummet, vi hade en stor mängd sådana (typ 1 var 14e dag, strax före ett stammbyte, föreningen hade 800 lgh.) Så badrummet årgärdades. Luktade fortfarande.

I just den här lägenheten som låg längst ned gick stammledningar i golvet under rummet. Först gjordes en fuktundersökning för att se om det läckte i golvet. Ingen fukt i golvet.

Vi filmade ledningarna, upptäckte en spricka i överkant av ledningen, "Bingo felet hittat". medlemmen fick flytta ut, golvet i vardagsrummet bröts upp, ledningen byttes.

Det luktade fortfarande. Efter lite funderingar, upptäcktes att firman som gjorde jobbet inte bytte ut isolering i golvet, som kunde ha mättats med lukt.

Medlemmen fick flytta ut. Golvet bröts upp igen, och allt sanerades.

Det fortsatte lukta.

Nu kallades ventilationskonsulter in, för att försöka spåra lukten. De konstaterade att ett angränsande ventilationsschakt från en pumpgrop för dagvatten kunde vara orsaken. Där fanns två fel. Dels var fläkten 4 våningar upp ur funktion, ingen visste att den fanns, den hade gått oavbrutet sedan 1931, men var nu död, detta hade orsakat övertryck i schaktet, så att luft nu trycktes in i lägenheten.

Dels var det som sagt dagvatten, som inte skall lukta. Men en angränsande kontorslokal hade byggt ett pentry, och utan godkännande dragit avlopp från det till den här pumpgropen.

Så nya ombyggnader av kontorslokalen, sanering av pumpgropen, byta fläkt.

Medlemmen klagade inte längre på lukt, problemet löst, eller....

Jag vet faktiskt inte hur mycket det här kostade, men minst 1,5 milj.

Någon månad efter det här hade vi ett informationsmöte för medlemmarna, stambytet skulle dra igång (efter 3 års planering). Då efter mötet kommer en tjej fram. "jag är nyinflyttad i den där 17 kvm lägenheten, det luktar konstigt i min lägenhet".... Vi hade ca 20 överlåtelser den där månaden, så jag hade inte reflekterat över att just den lägenheten hade bytt ägare.

Strax efter det här fick jag ändrade familjeförhållanden, avgick från ordf. uppdraget och flyttade till hus, så jag vet inte hur det slutade.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ja brunnen ser helt skum ut med all silikon, och så ser det ut som brunschmanshetten är sönderskuren ovanför klämringen. Skulle kunna vara så att du har en fuktskada från brunnen och att lukten kommer från detta. Finns det något rum under badrummet, eller är det på bottenplan utan källare?
 
L lordi skrev:
Ja brunnen ser helt skum ut med all silikon, och så ser det ut som brunschmanshetten är sönderskuren ovanför klämringen. Skulle kunna vara så att du har en fuktskada från brunnen och att lukten kommer från detta. Finns det något rum under badrummet, eller är det på bottenplan utan källare?
Badrummet är på mellanplan, ligger garage under.

L lordi skrev:
och så ser det ut som brunschmanshetten är sönderskuren ovanför klämringen.
Kan du utveckla det där så jag vet vad jag ska titta på, vet inte vad brunschmanshett är osv.
 
H hempularen skrev:
Det är något skumt med brunnen, det skall inte se ut sådär. Hur gammalt är badrummet? Den typen tror jag är äldre än 1992, och måste isåfall bytas vid renovering efter ca 2002. Typgodkännande reglerna ändrades 1992, och brunnar från före det kan inte ingå i ett godkänt tätskikt numera.
2006 ca skulle det vara.
 
M Montgomery skrev:
Badrummet är på mellanplan, ligger garage under.



Kan du utveckla det där så jag vet vad jag ska titta på, vet inte vad brunschmanshett är osv.
Det ser inte fuktigt ut i taket på garaget?

Jag tolkar det som det är det gröna materialet som är brunnsmanschetten. Ev med tätskiktsmassa på.
Den ska gå ner i brunnen och vara fastklämd av den blå klämringen.
Silikonet har ej där att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.