Dags att köpa oss fria från gräsklippningen, äntligen.

Fick blandade svar i Worx-tråden om den skulle klara passagen så därav att jag skapar en egen tråd. Ska vi köra på en Worx WG790E.1 800 eller kanske Gardena R50Li?

Har en ordinär tomt men med en smal passage mellan två klippytor. Som smalast är det 70 cm.
Total yta gräsmatta är 350 m2.

Har bifogat lite bilder på tomten som är cirka 700 m2 totalt.


Tacksam för hjälp.
 
  • Flygbild över en tomt med hus och gräsmattor, som visar en smal passage mellan klippytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med smal passage på 70 cm mellan gräsmatta och häck, indikativt för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smal passage mellan en vit husvägg och en tät häck i en trädgård, med trappsteg och en grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband som visar en 70 cm bred passage mellan trottoarplattor och en stenbelagd kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Jag hade lagt en slinga runt den lilla ytan istället och separat lyft dit klipparen vid behov. Låt klipparen gå regelbundet enbart på den stora ytan.
 
  • Gilla
ilstallione
  • Laddar…
Det finns en chans att Gardenan klarar den smala passagen. 60 cm korridor kan fungera.
Guiden lägger du mitt i korridoren. Begänsning så långt ut till höger/vänster som möjligt.
 
  • Gilla
ilstallione
  • Laddar…
Y
Fast behöver du verkligen det nedre trappsteget. Sänk ner den plattan i jorden så får du bredare gång för er och klipparen.
 
  • Gilla
Louise Rydell och 1 till
  • Laddar…
HQ/Gardena: Jag skulle lägga vänster begränsningskabel (i bild) under trappan och den högra så nära häcken som möjligt.

Klipparen följer guidekabeln på höger sida i bild, så guiden kan du i princip lägga kant i kant med trappan.

På det viset fuskar du dig till några extra dm korridorbredd.
 
  • Gilla
ilstallione
  • Laddar…
Med det stora tålamod man har utvecklat som småbarnsförälder var jag såklart och köpte en Worx igår.
Får se hur det går, är bara precis en spets i mitten som är ner mot 70 cm bred. Ligger 20 cm kantsten längs hela häcken och stammarna är cirka 10 cm innanför stenarna så får se om jag kan få till det där.

Blir en del jobb om jag ska ta bort nedersta trappsteget, undviker gärna det men absolut en möjlighet. Tack för tipset!

Hur nära ett "fast" föremål kan man lägga kabeln, är dom 35 cm i manualen ristade i sten?
 
  • Måttband visar en 70 cm bred passage mellan kantsten och häck för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trädgårdsgång intill en grön häck och en vit husvägg, med kantsten och en enstaka röd tulpan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smal trädgårdsgång med stenplattor, kantsten och häck vid sidan av trappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön häck längs en trädgårdsgång med kantsten, bredvid en vit husvägg med luftvärmepump och trappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klipparen vänder mot fasta föremål, så du kan lägga kabeln hur nära du vill så länge du är ok med att den vänder mot stammarna eller stentrappan. I alla fall det senare är inget problem.

Jag vet inte om Worx följer begränsningskabeln ”hem”, i så fall kanske det här rådet är dåligt, men jag skulle fortfarande lägga den vänstra kabeln under trappan så att det bara är det fysiska hindret som avgör korridorens bredd åt det hållet, inte kabeln.
 
  • Gilla
ilstallione
  • Laddar…
Om jag lägger kabeln 20 cm från trappan och den andra 20 cm från häcken får jag ett gap mellan på 35 cm. Bara i en liten spets, sen öppnar det direkt på båda sidor så kanske det går. Blir ju tråden mot häcken som är "ut-linan" och den mot trappan som är "hem-linan" så problemet blir väl värst när den vill hem och ladda.
 
Fungerade alldeles utmärkt när jag ber den köra och ladda. Har inte testat i klipp-läge så återstår att se.

Kablarna ligger med cirka 10 cm mellanrum på smalaste stället.
 
  • Gilla
Hapsdog och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.