tommib
Ja. Du måste dock tänka på att det måste kopplas om i det fallet du vill styra uttag och lampa med samma knapp.

Varför vill du inte ha uttagen på hela tiden?
 
tommib tommib skrev:
Ja. Du måste dock tänka på att det måste kopplas om i det fallet du vill styra uttag och lampa med samma knapp.

Varför vill du inte ha uttagen på hela tiden?
Gött, jodå gärna ha dom på ifall det går
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja den kombination fungerar, strömbrytaren är onödigt dyr och onödigt hög IP-klass (44) räcker med IP21 eftersom det sitter inomhus i tort rum,
Strömbrytare | SCHNEIDER Exxact Primo | Jula [länk]
Kanoners, då ska jag trolla fram lite delar.
Tack för tipset, vattentätt känns indeed lite hardcore.
 
Väldigt dum koppling med nollan som bryts även till uttaget.

Ta dit en elektriker som kan dra om uttaget in till den infällda dosan. Alltså borra upp hålet lite och peta in kabeln till uttaget där istället.
 
Redigerat:
tommib
Det behövs inte, om man inte absolut måste bryta nollan till infravärmarna.

Det kan visserligen vara bra att kunna bryta nollan till uteel i allmänhet och värmeapparater i synnerhet för att isolera bort ett jordfel men om det behovet verkligen finns kan man sätta en tvåpolig brytare ute vid kopplingsdosan och lösa det på så sätt.
 
Så det är inte farligt utan bara dumt?

Jag ska helst alltså koppla in hela vita kabelstammen genom hålet och koppla om där uppe - inne?
 
tommib
D Denzar skrev:
Så det är inte farligt utan bara dumt?

Jag ska helst alltså koppla in hela vita kabelstammen genom hålet och koppla om där uppe - inne?
Det där förstår jag inte. Beskriv gärna mer i detalj hur du tänker dig kopplingen.
 
tommib tommib skrev:
Det där förstår jag inte. Beskriv gärna mer i detalj hur du tänker dig kopplingen.
Oj, missa att citera Andreas.

Så som det är kopplat nu, farligt eller bara dumt?
 
tommib
Potentiellt farligt. Som jag skrev tidigare så kan man luras att uttaget är strömlöst när nollan är bruten (en inkopplad lampa slocknar, om man använder det som test) men i själva verket ligger full spänning på fasledaren. Det bör göras om.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jaha det lät ju inte bra alls.
Har funderat på att helt enkelt ta bort uttaget.
Finns bara fördelar?

Kan ju borra upp hålet men behöver inte uttaget direkt egentligen.
Av nyfikenhet, hade man skarvat direkt i dosan uppe inomhus alltså?

Hade nog inte fått plats med mer kabel där ändå.
Är iof sugen på att sätta dit Wago-klämmor istället för dom där skarvhattarna, dom känns lite opålitliga och Wagos bör ta lite mindre plats.
 
tommib
Det behöver du inte göra. Du kan lösa problemet genom att inte koppla infravärmarna över en tvåpolig brytare inomhus.

Om du vill kunna bryta dem tvåpoligt (t.ex. vid jordfel i dem) kan du sätta en brytare ute för det ändamålet.

"Problemet" är att du bara har en nolledare ut.
 
Kan jag ådstakomma det med mina fyra delar alltså, utan att pula in uttagskabeln i hålet så den kommer inomhus?

Ska hämta ut så jag har delarna ikväll!
 
tommib
Ja, det kan du.
 
Låter bra, jag återkommer med bilder på hur jag ska koppla med nya prylarna.

Jag hade inte fått grejerna än :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.