Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hittas gränser är inte juridiskt bindande. Dessutom handlar ju inte konflikten om var gränsen finns. Att göra åverkan på vägen gör bara grannarna ännu argare. Försök att ge dem så få anledningar som möjligt att reta upp sig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ena stunden är det problem att folk kör där, nästa stund ska du kräva att de plogar.
Tokprat! Självklart har han rätt att vara ursinnig på vägföreningen agerande. Typiskt maktmissbruk. Om de kräver att använda vägen ska de självklart också ploga HELA!!!
 
  • Gilla
Flamman och 6 till
  • Laddar…
Ja, konflikten gäller ju rätten till TS egendom, är det vägföreningen eller är det TS som äger rätten till egen mark? Och var går hemfridszonen.

Och eventuella dödshot etc mot TS. Det är egentligen det allvarligaste i sammanhanget.
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
TS får inte filma det aktuella området utan tillstånd.
Självklart får han ha övervakningskamera eftersom det är tomtmark nära bostadsbyggnaden.
Utmärkt att filma med rörelsesensor så att man kan identifiera gärningsmännen när de river staket.
 
  • Gilla
sysmali och 4 till
  • Laddar…
Saxdaling: Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Det är inte tokprat. Nej det är inte tomtmark. Vilket framgår av bilder tidigare i tråden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag blev oerhört illa bemött när jag flyttade till en liten norrländsk by till ett hus som stått tomt i många år eftersom ägaren hamnat på äldreboende. Under den tiden hade lokala idrottsföreningen använt tomten till skidspår och skoterspår, inklusive en läggning 1m utanför köksfönstret, totalt kanske 80-100m på fastigheten.

Ingen hälsade mig välkommen, men jag hade fullt upp att flytta in. Första vintern kommer det helt plötsligt skidåkare utanför fönstret när jag dricker kaffe. Därefter snöskotrar in på tomten, en efter en. Ingen ringer på, ingen säger något trots att jag visar mig. Helt fantastiskt!

Första sommaren börjar med att det kommer in gamla kvinnor och sätter sig att kissa direkt utanför samma fönster. En morgon vaknar jag av hammarslag. Då har idrottsföreningen lejt någon att bredda skoter- och skidspåret över en bäck in på min mark till det tredubbla med hjälpa av grova stockar. Fortfarande har inte en enda människa från byn hört av sig på något sätt. Jag förklarar för snickaren och han förstår iaf och lämnar bygget.

Nästa vinter har fortfarande ingen hört av sig och körandet fortsätter vilket föranleder att jag sätter upp bockar med skyltar om privat mark, körning förbjuden. Ingen bryr sig utan det fortsätter. Det leder till att jag helt sonika sågar sönder den gamla brädbro som fanns sedan tidigare, först då upphör körningarna. Fortfarande ingen som hör av sig.

Eftersom jag är gjord av flinta numera påverkar inte sådant mitt psyke nämnvärt utan jag kan bara konstatera att en del människor är oförmögna till att konversera, saknar all respekt för människor de inte känner och är rejält rasistiska även inom landet (jag kom från en helt annan landsända och har fått höra massa fördomar under tiden jag bott här).

Trots att jag senare blivit aktiv i vägföreningen och ordföranden där varit aktiv i samma idrottsförening, så har jag inte fått någon som helst ursäkt eller förklaring. Det är som att det aldrig hänt.
Jävligt konstigt? Varför kissar de bakom ditt hus? Fanns det inte tillräckligt med skog?
 
Alsbo skrev:
Det finns en trumma under vägen strax ovanför där fastighetsgränsen går men det är totalt igensatt så jag bad grannen som ägen marken där vägen går att rensa trumman men det gjorde han inte så när vi fick in vatten i källaren i båda boningshusen så gjorde vi en ränna för att leda vattnet till diket som syns på bilden. Det diket ligger också på vår mark. Rännan var inte stor och jag satte upp en varningsskylt för gupp i vägkanten.

Jag har skrivit om 2 problem, ingen snöplogning och att en bit av den privata vägen som 2 grannar anv, är på vår tomt och det finns inget anläggningsbeslut eller servitut på vår del av vägen. Det finns inget alls! Bara en massa bilar som kör där.

Nu är det ett högt staket en bit innanför vägområdet.
Jag undrar om inte din granne är skyldig att rensa trumman om du har problem med stående vatten, men som sagt undrar, sen lär du väl tyvärr inte få någon hjälp även om du har rätt till det.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
A
Trafikverket har lovat vägföreningen att betala en omdragning av vägen men vägföreningen vägrar att göra en omdragning utan att ange någon anledning. Är det fortfarande vi om är samarbetsovilliga tycker ni? Jag hoppas att Lantmäteriet kan "köra över" vägföreningen och säga hur det ska vara, vare sig det blir omdragning eller klara väggränser. När Tingsrätten godkände vårt staket förra året vägrar vägföreningen acceptera det beslutet.
 
  • Gilla
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
Alsbo skrev:
Trafikverket har lovat vägföreningen att betala en omdragning av vägen men vägföreningen vägrar att göra en omdragning utan att ange någon anledning. Är det fortfarande vi om är samarbetsovilliga tycker ni? Jag hoppas att Lantmäteriet kan "köra över" vägföreningen och säga hur det ska vara, vare sig det blir omdragning eller klara väggränser. När Tingsrätten godkände vårt staket förra året vägrar vägföreningen acceptera det beslutet.
Har du försökt påskynda lantmäteriet pga särskilda skäl?
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
kikarhus kikarhus skrev:
Jävligt konstigt? Varför kissar de bakom ditt hus? Fanns det inte tillräckligt med skog?
Tja, varför dödshotar man trådskaparen? Antagligen har vi båda hamnat i svenska versionen av Appalacherna.

Skrev jag inte det, så kan jag säga att såhär 20 år senare fungerar det någorlunda, med bara några attacker ibland av kamphundar som råkar gå lösa och hamna på mitt fastighet. Annars är det rätt lugnt numera. :)
 
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Sälj, det är ändå fråga om livskvalitet och trevliga hus finns det i hela Sverige. För att få känna dig som en vinnare i processen så säljer du till valfri stor mc-klubb. En liten avskedspresent så att säga...
 
  • Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag undrar om inte din granne är skyldig att rensa trumman om du har problem med stående vatten, men som sagt undrar, sen lär du väl tyvärr inte få någon hjälp även om du har rätt till det.
Nja, TS vatten är TS problem. Att hon eller tidigare ägare haft nytta av avrinning via grannens trumma betyder inte per automatik att det finns en rätt till det.

En egen vägtrumma under föreningens väg krävs nog.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
A
kikarhus kikarhus skrev:
Har du försökt påskynda lantmäteriet pga särskilda skäl?
Det har vägföreningen gjort flera gånger utan resultat.
 
Alsbo skrev:
Trafikverket har lovat vägföreningen att betala en omdragning av vägen men vägföreningen vägrar att göra en omdragning utan att ange någon anledning.
Har de verkligen lovat det? Mig veterligen finns det gränser för hur mycket bidrag man kan få för enskilda vägar och har jag förstått det här rätt rör det en väg som ni är en handfull hushåll som nyttjar.

Men föreligger det kända konflikter och/eller höjd trafiksäkerhetsrisk kanske det är särskilda skäl.
 
  • Gilla
Giraffens
  • Laddar…
A
D desdecado skrev:
Sälj, det är ändå fråga om livskvalitet och trevliga hus finns det i hela Sverige. För att få känna dig som en vinnare i processen så säljer du till valfri stor mc-klubb. En liten avskedspresent så att säga...
JA, den har jag inte provat än. Kommunen köpte in och rev en byggnad som en MC-klubb var intresserad av så behovet finns :D då skulle jag vilja vara kvar på avstånd och se reaktionerna :D
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.