A
Jag behöver ta bort en bit av en golvregel för att få plats med golvbrunnen till duschen i ett nytt badrum. Hur gör jag det bäst med minst inverkan på bärigheten?

Min tanke är att kapa regeln och sätta en kortling mellan de två närliggande reglarna och fästa änden av den kapade regeln på kotlingen i en balksko.

CC-30 på reglarna.
 
  • Golvreglar i trä med markerad del för kapning för installation av golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt brukar en sådan lösning fungera bra. Det ger upphov till en punktlast på respektive grannregel men om det sker nära upplagen så blir inverkan marginell. Däremot blir jag lite fundersam när jag ser att golvreglarna är ganska kraftigt injackade i överkanten. Har du några mått på detta?
 
Det blir väldigt litet moment så nära upplaget.
 
A
J justusandersson skrev:
Däremot blir jag lite fundersam när jag ser att golvreglarna är ganska kraftigt injackade i överkanten. Har du några mått på detta?
Det är 145mm reglar. De är urtagna 5cm i upplaget på bärlinan/syllen. Jag har reglat upp till cc30 från cc60, så det borde vara ok just nu. Som Daniel skrev så bör det inte så farligt när det är gjort så nära kanten. Avväxlningen blir ca 40cm från upplag.
 
Avväxlingen är OK som jag också skrev. Om det är ett ändupplag för golvbjälkarna är det OK med en liten injackning på ovansidan, däremot inte om bjälkarna fortsätter på andra sidan av en bärlina. I ett sådant fall uppstår det största vridmomentet (med negativ riktning) över stödet och då har materialet i bjälkens överkant stor betydelse.
 
A
Ok. Då blir det så. Det är änden av bjälkarna. Tack för alla synpunkter.
 
A
Det bliev såhär: Monterad vit fläktkåpa i takbjälklag med stabila träförstärkningar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns väldigt stabilt så jag får väl vara nöjd så.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.