Jag byter panel på huset, så jag behöver få bort lådan som sitter på husväggen.
Är det bara och lossa den blå kabeln? Eller ska man inte pilla med det själv?

Öppnad anslutningslåda med synlig blå kabel och övriga komponenter på en röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plocka ner lådan kan du göra om du är försiktig så att inte fibern knäcks. Sära på kontakterna är dumt. Kommer det smuts på kontakterna kan det bli mycket dämpning på ljuset. Som smuts räknas damm, fett, pollen alla små partiklar.
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Plocka ner lådan kan du göra om du är försiktig så att inte fibern knäcks. Sära på kontakterna är dumt. Kommer det smuts på kontakterna kan det bli mycket dämpning på ljuset. Som smuts räknas damm, fett, pollen alla små partiklar.
Ok, tack för svar men jag måste ju lossa kontakten för att kunna få dit den nya brädan. I lådan ligger det 2 pluggar löst, då kan jag sätta en i kopplingsplinten, och i värsta fall sätta en tejpbit i kabeländen om den andra pluggen inte passar.
Det bästa hade ju vart och fått in allt i huset bakom tv-bänken så man sluppit den där fula lådan.
 

Bästa svaret

E estan87 skrev:
Ok, tack för svar men jag måste ju lossa kontakten för att kunna få dit den nya brädan. I lådan ligger det 2 pluggar löst, då kan jag sätta en i kopplingsplinten, och i värsta fall sätta en tejpbit i kabeländen om den andra pluggen inte passar.
Det bästa hade ju vart och fått in allt i huset bakom tv-bänken så man sluppit den där fula lådan.
Dra ur den nedre blå kontakten till kabeln som går in i huset. Pluggarna passar i skarvstycket och du sätter med fördel en plugg i hålet där innekabeln satt.
Innekabeln ser ut att vara tätad med silicon i hålet genom ytterväggen och det är troligen omöjligt att få ur den utan att förstöra fiberkabeln... Beror på hur mycket klet det är i borrhålet. Men nya går att köpa (Kjell&co, Direktronik mm). Köper du ny kabel heter den singlemode (SM) och kontakten heter SC. De levereras ofta som dubbelkontakt, men det är bara två fiberkablar som monterats ihop och går ganska lätt att sära på till två enkelkablar.
Om du (mot förmodan) får ur fiberkabeln ur siliconproppen så kan du skydda kontaktänden med tejp - men lägg en liten pappersbit emellan så att du inte får klister på den polerade änden. Och titta inte rakt in i änden, såvida du inte har kopplat bort andra änden först... Även papper kan släppa fibrer och försämra ljusegenskaperna för kontakten - men bättre än ingenting! Bäst är om den lilla runda skyddshylsan finns kvar som sitter på kabeln vid leverans.
Det finns inte tillräckligt med oskalad inkommande fiberkabel för att flytta hela paketet inomhus utan då måste kabeln bytas från kopplingsskåpet - som kan vara i närheten eller väldigt långt bort.
Man kan tänka sig att lägga en skarvbox nergrävd i marken och gå in med en längre kabel - men priset springer iväg onödigt mycket bara för att få bort en box på fasaden.
 
  • Gilla
estan87
  • Laddar…
Ska väl också nämna att om du råkar ha av fiberkabeln i boxen så kostar det i storleksordningen 1500 - 3000 kr att få någon att komma ut och laga det. Finns gott om fiberkunniga firmor i dessa tider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.