Köpte nytt-gammalt hus för nån vecka sen. Fick tillgång till det för typ 2 veckor sen. Idag började första stora projektet på detta lilla hus som inte blivit bortskämt med varken det ena lr det andra under åren. Bygt -56 och inte mycket som är gjort. iaf gjorde jag en besiktning i mars med Anticimex. Säljaren gjorde ingen. Men var med vid besiktningen. En hel del grejer som ska åtgärdas och bla badrummet. Där ligger orginal kaklet kvar men säljaren satte upp ett badkar strax före jul och en våtrums vägg bakom det. Sen målade han resten av väggarna med våtrums färg. Detta gjorde han antagligen för att det skulle se fräscht ut inför försäljning av fastigheten för han bodde inte där sen några månader..Besiktningsmannen sa att badrummet verkade ok men att om jag ville ha en dusch där så måste jag sätta in en dusch kabin lr helrenovera. Sen mätte han på en del ställen och fick inga förhöjda värden. Idag drog mina inhyrda killar igång att bila upp golvet och de hann inte långt förrän de hittade murket trä. Ena långsidan ( badrummet är typ 7 kv stort ) är helt rutten nertill. Hade dit en snickare nu i kvällingen som tittade på det. Han rev bort en bit av väggen och precis där verkar det inte gått upp i väggen mer än nertill men det visar sig väl..Ser ut att vara ok i golvet men nerdelen av vägg är bortom räddning. Den stora frågan för mej är ju om detta räknas som ett dolt fel lr som en vanlig fuktskada där man gör upp med sitt försäkring bolag LR får jag skylla mej själv som köper gammalt hus........Mitt första steg blir iaf att ringa mitt försäkringbolag i morn och fråga hur jag ska göra och vart jag ska vända mej..Vad tror ni. Nån som varit med om samma.? Säkert..Har kollat på andra sidan väggen som är mitt blivande sovrum och tapeten på väggen är lite bucklig på flera ställen. Kan vara fukt lr dåligt uppsatt. Säljaren har målat även här strax före försäljning. Tappade lite gnistan där men hoppas på det bästa för detta lilla hus ska bli min lilla pärla. Tacksam för svar. Vet att dessa försäkrings grejer brukar vara krångliga. Tacksam för svar..
Tina :cry:
 
J
Grattis till ditt nya hus! Du kommer säkert få ett längre och mer korrekt svar från tex hempularen inom kort, men precis som du skriver får man räkna med att ett 60 år gammalt hus som inte fått mycket kärlek sedan det byggdes ochdå med ett badrum i original, ja då är det glasklart att man kommer hitta skavanker. Även om det skulle vara byggt korrekt så kommer inte ditt försäkringsbolag att ersätta några skador mer än möjligtvis en vägg eller konstruktion eftersom det är så pass gammalt. Men om du nu ändå ska helrenovera allt och bilar upp golvet, då blir ju inte en rutten vägg spela så stor roll. Frågan är om det alls har någon större betydelse med väggen då du måste ha räknat med att få göra om det hela i vilket fall. Jag menar, du började ju riva det innan ni hittade skadan. Kostnaden för lite reglar och skivor är liten i förhållande till tätskikt, ytskikt, va, möbler etc. Jag hade skakat på huvudet, bett dem riva bort väggen och glatt mig åt mitt nya hus. Att driva detta mot fb eller säljare kostar mer än vad det smakar. Vill fb erbjuda något så tacka och ta emot, om det nu kostar mer än självrisken, vilket väl är osäkert.
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Riv ner allt ytskikt mellan bad o sovrum, badrums väggar skall inte ha isolering som kan suga upp vatten. En läcka ska synas direkt och inte pågå i månader-år så trävirket hinner ruttna. Är där en vattenskada in med friskt virke, byt el, nytt gips troligen mindre kostnad än självrisken.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
BirgitS
J Jocke Best skrev:
Även om det skulle vara byggt korrekt så kommer inte ditt försäkringsbolag att ersätta några skador mer än möjligtvis en vägg eller konstruktion eftersom det är så pass gammalt. Men om du nu ändå ska helrenovera allt och bilar upp golvet, då blir ju inte en rutten vägg spela så stor roll. Frågan är om det alls har någon större betydelse med väggen då du måste ha räknat med att få göra om det hela i vilket fall. Jag menar, du började ju riva det innan ni hittade skadan. Kostnaden för lite reglar och skivor är liten i förhållande till tätskikt, ytskikt, va, möbler etc. Jag hade skakat på huvudet, bett dem riva bort väggen och glatt mig åt mitt nya hus. Att driva detta mot fb eller säljare kostar mer än vad det smakar. Vill fb erbjuda något så tacka och ta emot, om det nu kostar mer än självrisken, vilket väl är osäkert.
I huset där vi bodde förut fick vi en vattenskada i golvskivan i duschen (våtrumsmattan fick en liten spricka) och det var bara den skivan som var fuktskadad. Badrummet var då 22 år gammalt och vi fick 25 000 kr från försäkringsbolaget, vilket vi tyckte var ett bra bidrag till helrenoveringen av badrummet.
 
  • Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
Finns inga självklara svar när det gäller dolda fel. Men jg tror att man bör anta att det kan finnas vattenskador i ett badrum från -56.

De fel man som köpare kan få ersättning för är ju fel som "man med fog inte räknar med", dessutom skall det vara fel som inte går att upptäcka vid en undersökning.

Det är ungefär så reglerna om dolda fel är formulerade. Här menar jag att det första villkoret är inte uppfyllt. Du har inte fog för att anta att ett badrum från -56 inte kan ha en vattenskada.

Nu vet vi inte hur allvarlig skadan är, men att reparera en vattenskada när man ändå gör om badrummet, är oftast en försumbar kostnad i sammanhanget.
 
  • Gilla
Tollbert
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
I huset där vi bodde förut fick vi en vattenskada i golvskivan i duschen (våtrumsmattan fick en liten spricka) och det var bara den skivan som var fuktskadad. Badrummet var då 22 år gammalt och vi fick 25 000 kr från försäkringsbolaget, vilket vi tyckte var ett bra bidrag till helrenoveringen av badrummet.
Japp det kan som sagt gå att få ut lite grann, om man har tur. Nu är badrummet, vad vi vet 3 gånger äldre än 22 år, och det innebär att man troligen också får invänta skadereglerare etc innan man kan fortsätta, om man vill chansa på att få ett bidrag. För och emot som sagt.
 
BirgitS
J Jocke Best skrev:
Japp det kan som sagt gå att få ut lite grann, om man har tur. Nu är badrummet, vad vi vet 3 gånger äldre än 22 år, och det innebär att man troligen också får invänta skadereglerare etc innan man kan fortsätta, om man vill chansa på att få ett bidrag. För och emot som sagt.
Vi fick ju inget för själva våtrumsmattan, eftersom den var för gammal, utan det var ju för konstruktionen under och den verkar ha väldigt lite avskrivning på grund av ålder. Men man måste absolut ha dit försäkringsbolagets inspektör direkt man upptäcker problemet
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Tack för alla era svar. Vad det kommer att bli i slutändan får vi se men jag ringde iaf mitt försäkringbolag i morse och fick svaret att då jag hittade felet inom 30 dgar efter köp så är det säljarens försäkring som ska kicka in så jag ringde honom. Hans bolag sa att jag kunde fortsätta renoveringen men skulle dokumentera allt. När grabbarna började bila idag vid första brunnen. Typ 15 cm från brunnen var röret helt av.Himla tur jag inte bara sätte in duschkabin och använde handfat o dyl för då hade det blivit en helt annan situation. Har jag tur så är det bara nertill det är dåligt och då skulle säljaren hjälpa mig regla upp och byta det som behövs. Tycker dock det är förbaskat att man som köpare ska förstå att ett gammalt badrum i princip ska förväntas ha vattenskador.............Då borde man inte heller få sälja ett äldre hus utan att ha renoverat badet. Ser i mitt besiktnings protokoll att fukt mätningen inte gav utslag. Har kanske haft tur i oturen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Kan ju vara att fukten hunnit torka ut om säljaren inte bott i huset på några månader. Därav inget utslag i fuktmätningen.
 
  • Gilla
tinatorn23 och 1 till
  • Laddar…
Du har nog mest haft tur trots allt. T ex att du upptäckte röret som var av.

Saker slits och åldras, det är termodynamikens andra lag. Dessutom hade man helt andra badrumsvanor för 60 år sen (man duschade inte länge och väl som vi gör nu t ex.) Inget badrum klarar av den tiden och den omställningen.
 
”Tear out bad wood. Put in good wood.”
 
  • Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
Därav det viktig att skaffa sig kunskapen eller köpa den av någon/några som kan. Läs på mer om Anticimex och deras besiktningar...

Att köpa hus/bostad är ju bland det dyraste många gör i sitt liv. Lägga ner några timmars googling/telefonsamtal och läsa sig in på vad som brukar vara fel med hus av viss ålder samt vad som ingår i besiktning, i många fall ingår inte VVS och El
 
J
Till ts igen. Det blir ju lite jobbigt om alla skulle få renovera sitt badrum innan de sålde. Har du tänkt genom det förslaget färdigt?:crysmile:
Tycker nog det är bra som det är nu att man måste kontrollera väldigt noga vad det är man köper. Att mäta fukt i ytskiktet ett badrum är för övrigt det mest osmarta sättet att hitta fel. Det är som att leta bajs i en blöja för att kontrollera om bebisen bajsat på en vecka.
 
J Jocke Best skrev:
Till ts igen. Det blir ju lite jobbigt om alla skulle få renovera sitt badrum innan de sålde. Har du tänkt genom det förslaget färdigt?:crysmile:
Tycker nog det är bra som det är nu att man måste kontrollera väldigt noga vad det är man köper. Att mäta fukt i ytskiktet ett badrum är för övrigt det mest osmarta sättet att hitta fel. Det är som att leta bajs i en blöja för att kontrollera om bebisen bajsat på en vecka.
Om man som köpare köper en besiktning för hyfsat mycket pengar så kanske man kan få ett bättre besked än att det är en risk konstruktion. Verkar ju inte som förra ägaren tagit till sig det heller då han i dec förra året satte in en dusch vägg vid badkaret och målade resten med våtrums färg. Tycker din jämförelse var lysande så säger tack för det..
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
T tinatorn23 skrev:
Om man som köpare köper en besiktning för hyfsat mycket pengar så kanske man kan få ett bättre besked än att det är en risk konstruktion. Verkar ju inte som förra ägaren tagit till sig det heller då han i dec förra året satte in en dusch vägg vid badkaret och målade resten med våtrums färg. Tycker din jämförelse var lysande så säger tack för det..
Ja tyvärr är det så att många besiktningsmän har som regel att beskriva väldigt mycket som riskkonstruktion och på det sättet friskriva sig från ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.