murak
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det blir en bräda på varsin sida stolpen som klämmer fast balken som ett U
Då så, då går det ju att gömma eventuella kilar ganska väl (y)
 
En fråga, taket blir ca 406cm från nock till fot så där gör jag en ändring på takstolen så längden blir 396cm. Vilket bör betyda att jag kan använda plåt som är 4 meter?
 
Nu är takstolarns beställd, det blev min lokala tillverkare! Vart lite lurad på en av offerterna då priset inte var inkluderat moms, det stod längre ner att mervärdesskatt tillkommer vilket man lätt missar.
Sen tycker jag ändå att man alltid ska handla lokalt så det här blev ett bra val! V.20 valde jag som leveransvecka på takstolarna☺
 
Redigerat:
richardtenggren
Lokalt som i Bjuråker? :)
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Lokalt som i Bjuråker? :)
Jepp!
 
Idag började jag med stommen.
Limträ 90x90 sattes upp.
Började med en stolpe som jag valde höjden utefter den lägsta plinten, då det skiljer 7mm mellan högsta och lägsta.
Sen använde jag mätinstrumentet och tog ut en höjd som blev nolla. Den höjden sattes ut på varje stolpe och plussade sen på höjden till toppen enligt den första. Nivelleringsinstrument i förgrunden med suddig bakgrund av byggmaterial och person som arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med stomme av limträstolpar i olika höjder, byggmaterial och verktyg på grus underlägg med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När alla 8st var uppe skruvade och limmades 21x120 på ena sidan stolpen. Tjärpapp på plinten och brädan ner emot. Blev väldigt mkt stabilare av det! Närbild av byggprocess där en person fäster en 21x120 träbräda mot en upprest 90x90 limträstolpe med skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen var det dags för limträbalkarna och det var lite spännande för 2 man att lyfta☺
Byggstomme i trä med en person som arbetar, vid ett hus med verktyg och material på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade riktigt bra faktiskt och det blev rakt sånär som på 1mm fel på hela längden.
Sen satte jag upp 21x120 på andra sidan stolpen och avslutade med snedsträvor och mäta så att allt var i lod.
Stomme av limträstolpar i en trädgård under konstruktion, med mätningsutrustning och byggmaterial synligt runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stommen färdig och väntar nu jag på takstolar, ska iofs sätta upp vinklar för takstolarna så dom bara lyfts på plats☺
 
  • Gilla
murak och 2 till
  • Laddar…
Om spikplåtarna på takstolen hamnar vid plåtvinkeln, hur gör man Då?
Borde gå skruva genom något hål i plåten men om vinkeln redan är monterad kanske jag inte träffar hålen..
 
G GeBe skrev:
Byt till gaffelankare, når längre upp?
[länk]
Dom når ändå inte över spikplåten tyvärr.

Borde vara fler som stött på detta, har ju inget hammarband som jag kan skruva underifrån på heller
 
Metallborr? Känns inte som om problemet borde vara oöverstigligt.
 
  • Gilla
GeBe
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Metallborr? Känns inte som om problemet borde vara oöverstigligt.
Nä de går naturligtvis att lösa, undrar dock vad andra gjort.
Jag tänkte ju montera vinklar i förväg men risken blir då att jag inte kan skruva o träffa hålen i plåtarna.

Får nog invänta takatolarna och montera vinklarna då.
Bara invänta nästa vecka☺
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Eftersom det är långhelg och jag väntar på takstolar så kanske jag börjar sätta panel på långsidorna.
Funderar på spikläkten, eftersom det är rätt långt emellan stolparna borde jag kanske använda ex 45x70 för att spikningen ska svara bra.
Eller vad tror ni
 
Redigerat:
En timrad byggställning med spikläkt och takstolar redo för montering, verktyg och byggmaterial synligt i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag monterade jag spikläkt för panelen och mätte in takstolarna så jag kunde skruva fast vinklar.
Blev 90x90 förstärkta vinklar så nu är det bara lyfts upp takstolarna och fästa.

Valde 34x70 på läkten för jag tyckte 45x70 blev lite väl. Kommer inte bli stumt att spika panel i nu men jag ska sätta snedsträvor eller X mellan stolparna och kan då stötta spikläkten lite mer.
Men det går nog ändå med lite svaj
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Som ni ser hänger mitt elskåp rätt löst haha. Jag ska flytta det till väggen på carporten och sätta en ny central i carporten.
Men vad ska man ha för sort eller typ? Finns det nåt man bör tänka på eller önska?
 
Eftersom carporten blev något kortare än 7.20 och jag ska ha 7st takstolar så blir det ju inte cc 120.
Ska man köra cc 120 och låta det bli mindre på 1 ställe eller fördela alla jämnt?
Jag tänker spontant att 1 fack får ha mindre cc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.