Vi ska bygga på en tomt med höjd och taklutnings restriktioner.

Höjden får vara max 4 meter till takfot och taklutningen max 30 grader.

Vi vill gärna ha en övervåning även om det verkar bli snävt.

Hur mycket ungefär går bort till grund och golv/tak mellan våningarna?

Är det någon som försökt sig på något liknande?

/Berit
 
Mäts höjden från markplanet?

Räkna med att grunden är ca 30 cm hög och att mellanbjälklaget ungefär detsamma.

Med de här begränsningarna borde ni få kunna bygga ett hus med förhöjt väggliv och därmed kunna utnyttja övervåningen.
 
Byggnadshöjden mäts från medelnivån för marken invid huset upp till
takfoten (skärningspunkten mellan fasadplanet
och takplanet).
 
Oops slog retur lite snabbt där.

Svar från stadsarkitekten ovan...

Ser alltså lovande ut

/Berit
 
Hej Berit! Trivselhus har ett hus med 27 graders tak och med förhöjt väggliv. MVH Lill
 
Vilket hus är det? Jättenyfiken!

Dom är högst på vår husbyggarlista för närvarande.

Tack

/Berit
 
Huset finns bara med i deras katalog och har där nummer 321. Jag vet dock inget om pris eller planlösning på övervåningen. Men själv tycker jag att planlösningen på bottevåningen är väldigt praktiskt och bra. MVH Lill
 
Tack Lill!
Ska gå hem och kika i katalogen. Vet inte hur jag missat det.
Berit
 
Stirra dig bara inte blind i katalogerna. De flesta hustillverkare ställer upp på att modifiera sina husmodeller så att de uppfyller begränsningarna.
 
Berit,

Som General Failure sade. Stirra dig inte blind på katalogen! Trivselhus (och flera med dem) ritar och anpassar sina hus efter dina önskemål och områdets/tomtens krav och restriktioner.

Vi har en speciell tomt med tydliga krav och har tillsammans med TH's arkitekt ritat ett hus som passar oss perfekt utan att tumma på reglerna. Dessutom fick vi då våra egna önskemål och behov tillgodosedda.

Hälsningar,

Anna
 
Tack för alla råd!! Detta är ett superforum.

Vi har varit i kontakt med Trivselhus nu och dom ska rita upp ett par alternativ. Inget från katalogen passar på tomten. Förutom höjd och taklutningsrestriktioner så får vi bygga max 200kvm på en tomt med större delen prick-markerad. Vi behöver ett kontor då vi ska arbeta hemifrån och ett loft eller en halv övervåning skulle lösa det problemet.
Vi hade föredragit en separat gäststuga på tomten som kontor, men alla prickarna sätter stopp för det...

Tack igen

Berit
 
Berit skrev:
Vi hade föredragit en separat gäststuga på tomten som kontor, men alla prickarna sätter stopp för det...
Berit
Har ni kollat med kommunen om prickarna verkligen sätter stopp? I bland kan man få dispens från prickarna.
 
Jodå, jag vet hur det känns med restrektioner och prickar. Dom kan förstöra de bästa drömmar och önskemål...vi har samma elände. Dock skall vi i nuläget bara ha ett fritidshus och vi har ingen större brådska då vi har ett fungerande hus på tomten redan. Lycka till och berätta gärna hur det går. Detta är ett nyfiket forum.. ;) Lill
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.