Osäker isoleringsskiva i utrymme för gasolkylskåp i hus byggt 1973, möjlig asbestfråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk bild på böjbara skivor misstänkta för asbest, inuti gasolkylskåpsutrymme i hus från 73.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta asbest? Huset byggt 73, skivorna böjbara. Aldrig sett sånna. Sitter i utrymmet för gasolkylskåp. Mvh Niclas
 
N Niclas64 skrev:
[bild] [bild] Är detta asbest? Huset byggt 73, skivorna böjbara. Aldrig sett sånna. Sitter i utrymmet för gasolkylskåp. Mvh Niclas
jupp du har lite asbestskivor. bra tänkt när dom har gasol där.
så länge du inte böjer i skivorna och sprider fibrer så är det lungt.
 
K Klasklättermus skrev:
jupp du har lite asbestskivor. bra tänkt när dom har gasol där.
så länge du inte böjer i skivorna och sprider fibrer så är det lungt.
Tack! Tar nig väck dem ändå.
 
S
Är kylskåpet i drift måste du ha något annat som värme och brandskydd där
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
N Niclas64 skrev:
Tack! Tar nig väck dem ändå.
var försiktig då.
varje skada ger asbest fibrer i huset.
det som kan hjälpa är om du blötter ner skivorna
 
S skutten11 skrev:
Är kylskåpet i drift måste du ha något annat som värme och brandskydd där
Hej, ja...klinker? Eller så river jag hela skåpet och låter det stå öppet? Blir väldigt varmt...
 
N Niclas64 skrev:
Hej, ja...klinker? Eller så river jag hela skåpet och låter det stå öppet? Blir väldigt varmt...
klinker??? var då??
minerit eller brandgips
 
S
Det är baksidan som blir häftigt varm då skorstenen går upp där , rekommenderar till att se till det med brandskyddet , ska det vara riktigt ska skorstenen gå ut i fria luften och inte vara inbyggd på något sätt
 
S skutten11 skrev:
Det är baksidan som blir häftigt varm då skorstenen går upp där , rekommenderar till att se till det med brandskyddet , ska det vara riktigt ska skorstenen gå ut i fria luften och inte vara inbyggd på något sätt
viktigt med rätt avstånd så man för ventilation på grejjerna.
damm är inte roligt när det börjar fatta eld
 
K Klasklättermus skrev:
klinker??? var då??
minerit eller brandgips
Ja men såklart ! Tack för det!
 
Jag hade definitivt tagit bort dem, eller t.o.m. skickat dit saneringsfirma. Det kan vara farligt med sådana asbestskivor.
 
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Jag hade definitivt tagit bort dem, eller t.o.m. skickat dit saneringsfirma. Det kan vara farligt med sådana asbestskivor.
Om de bara sitter där så är det inget farligt. Jag skulle låta dem vara bara för de har ju sin uppgift.
 
Nja kanske det, jag är bara impregnerad av "det krävs inte så mycket fibrer för att vara farligt".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.