Vi kommer antagligen bygga vecka v41-42 som det ser ut idag. Då skall grunden vara klar osv.
Är det några nackdelar med att bygga då eller så? Är det någon annan som byggt då som har lite erfarenheter att dela med sig.
Från det att huset är stomrest till att det är färdigt skall det ta cirka 2 1/2 månad men om man skall göra golvet/tapetseringen på 4-6 man (2 man hela dagarna samt 2 - 4 man extra på kvällarna) vad kan det ta extra tror ni?

Tacksam för råd för nu börjar det snart hetta till och det känns FANTASTISKT bra att ha lite mer kött på benen!!!

:D
 
Risken att få vatten på fel ställen i byggsatsen ökar ju mer det regnar. Allt material som du inte för stunden använder mår bättre av att ligga ute i sommarsolen än i höstregnet. Om du inte har det inne vilket betyder att du får kliva över det samt bära runt på det.
Elkostnaden för att bygga över vintern kan bli ganska hög. Byggfläktar är inte energisnåla.
 
OK
materialet är inga problem för vi har ett uthus som är 110 kvm stort så där har vi gjort iordning för förvaring och fikarum. Det är ju en annan sak med byggfläktarna och elen för vädret är ju rätt ostabilt då...fast å andra sidan är våren lika oberäknelig när det gäller tjäle osv...

hrm fler råd fler råd :)
 
Det är nog en fördel att gjuta en platta under hösten eller våren (om det är en sån du ska göra). När det är svalt ute så brinner den lite långsammare än på sommaren och man slipper vattna den.

Men vad gäller trähus är det mindre fukt i luften under vintern, virket sätter sig inte lika mycket och en avfuktare jobbar mer effektivt då. Så det bästa är nog att gjuta under hösten och bygga under vintern. Men byggströmmen är ett kapitel för sig...
 
när det blir riktig vinter så är det ju en fördel att man kan lyfta undan vattnet i fast form utan att det gjort någon skada. Själv skottade jag ur mitt allrum två gånger under vintern innan taket kom på.
 
Angående dyr byggström...

Se för sjutton till att du är tjenis med elektrikern!
Vi fick tipset att be elektrikern skicka in färdiganmälan så fort ytterväggar och tak var klart, och så måste förstås elcentralen inne placeras ut där den ska vara. När sen kraftbolaget får anmälan om färdigställande så är byggströmmen ett minne blott.

Be elektrikern att montera in ett trefas och ett 230v uttag provosoriskt på en vägg, så klarar du dig ganska bra sen.

Lycka till!
 
Tack för alla råd! Kanske skall förklara lite mer om tomten.
El finns redan idag (det har stått ett hus som brunnit ner) så vi har redan ett tillfälligt bygg elskåp som står där som vi satt dit. Vi skall greja lite med uthusen så vi ville ha el där redan. Allt för övrigt finns som typ avlopp och vatten. Elektrikern känner vi bra så det var ju skönt.

Det känns faktiskt rätt bra att bygga på hösten för har man otur så har man ju. Det kan ju gå åt fanders även på vår eller sommar så. Elen som sagt är ett kapitel för sig men då får vi ta det.
 
;)
Skaffa även en bra avfuktare, den drar bara cirka 500W så jag tycker man får ut mycket för den kostnaden. Då har man koll både på relativ fuktighet och på värmen inomhus.
Den jag köpte efter att ha hyrt dyrt, kostade 5.500:- men kan ställas in på termostat och önskad fuktighetsnivå-bevakning. Det kändes bra eftersom jag inte kunde bo där och dessutom hade mycket material liggande inomhus.
Det som legat under pressar i vinter har slagit/vridit sig på ett annat sätt.
>:(
Däremot fick jag ju in fukt i kutterspånsisoleringen under monteringstiden, så kolla noga att det blir täckt hela tiden under arbetets gång.

Att det blev otätt och att det snöade in är en helt annan historia som man kan läsa om, ifall man klickar på mitt lilla "drömhus" till vänster om texten

hälsar Helena med
Sverige Stugan
 
Visst är det så att byggströmmen blir dyrare under vintern. Byggarna har dock fullt upp under sommarhalvåret så det kanske jämnar ut sig. Ökad efterfrågan medför ökade priser, i detta fall entreprenadkostnaden är högre ju större efterfrågan det är. Detta styrks av de offerter som vi tog in på vår byggnation (hösten 2002 till våren 2003) där byggandet blev dyrare under sommaren än under vinterna. Så det man förlorar på gungorna tar man förhoppningsvis igen på karusellen! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.